Werkgever meer loon laten betalen
Werknemers die communicatief vaardig zijn, verdienen meer dan hun minder communicatieve collega’s. In beoordelingsgesprekken moet u uw sterke punten slim inzetten en uzelf beter uit de verf laten komen.
Er zijn een aantal mogelijkheden om meer salaris binnen te krijgen. U kunt proberen om bij uw huidige werkgever een loonverhoging of een promotie te krijgen, of u gaat wisselen van werkgever. Een
andere werkgever heeft vaak als nadeel dat u weer teruggaat naar een tijdelijk contract, en u moet zichzelf helemaal opnieuw zien te bewijzen. Indien u beslist om bij uw huidige werkgever te blijven, moet u creatief zijn om uw doel te bereiken. Eén of twee keer per jaar krijgt u de kans om meer loon los te peuteren bij uw werkgever. Deze kans moet u goed voorbereiden en met beide handen aangrijpen. De meeste werknemers stappen hier onvoorbereid in, maar hierdoor lopen ze geld mis. Meestal heeft de werkgever nog wel enige financiële ruimte om u als medewerker tevreden te houden.
Wat is een beoordelingsgesprek of salarisgesprek?
Tegenwoordig bestaat er bij bedrijven veel aandacht voor constructieve gesprekken met de medewerkers. Door werknemers goed te begeleiden kunnen ze meer prestaties uit de mensen halen en zullen zij zich ook langer binden aan het bedrijf. Een paar keer per jaar hebben leidinggevenden gesprekken met de medewerkers. In dit soort gesprekken worden bijvoorbeeld jaardoelen besproken en proberen de partijen om duidelijkheid te krijgen over de verwachtingen die leven. De leidinggevende heeft als doel om de medewerker te begeleiden en te ondersteunen. De medewerkers zien het vaak als een onzinnige tijdsbesteding. Aan het eind van het jaar plant de leidinggevende vaak een beoordelingsgesprek in. Hierin worden de prestaties van het aflopende jaar besproken. Dit is een uitgelezen kans om te “solliciteren” naar een hogere beloning.
Tips die u in acht moet nemen bij beoordelingsgesprekken
Goede voorbereiding is essentieel
Het is eenvoudig om te roepen dat u een salarisverhoging wenst, maar uiteraard zal de werkgever willen weten waarom hij naar uw mening een loonverhoging zou moeten geven. In dit soort situaties moet u voorkomen dat u aangeeft dat u meer wilt verdienen, omdat u directe collega’s ook meer verdienen. U zult met een goed verhaal moeten komen om uw verzoek te ondersteunen. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan prestaties die u verricht hebt, waar de werkgever voordeel van heeft gehad. U kunt bijvoorbeeld ook met voorbeelden kunnen onderbouwen dat u een dragende rol hebt op de afdeling en dat u veel extra’s toevoegt. Een andere optie is om aan te tonen dat u na jaren goed te hebben gepresteerd, een senior functie op de afdeling zou moeten krijgen.
Zorg dat u een goed verhaal hebt
Door een vraag om meer loon te beargumenteren met het feit dat u altijd goed uw best doet, komt u er niet. U moet goed kunnen onderbouwen dat u onmisbaar bent voor het bedrijf en dat u recht hebt op meer loon. U moet juist voorkomen dat u met een zielig verhaal komt. Door te zeggen dat u financieel aan de grond zit, brengt u voornamelijk schade aan.
Blijf realistisch
U moet bij uw eisen wel zorgen dat u niet teveel gaat vragen. Loonverhogingen van enkele honderden euro’s is vaak onrealistisch. Hierdoor zal de werkgever u liever niets erbij geven. Ook wat betreft uw toezeggingen moet u realistisch blijven. Alles wat u toezegt, moet u wel in realiteit na kunnen komen. Een accountmanager die een verdubbeling van omzet belooft in het komende jaar, loopt het risico dat hij zich niet aan de afspraken kan houden.
Maak eventueel afspraken voor de toekomst
Indien de werkgever u geen loonsverhoging kan geven om een bepaalde reden, dan moet u eerst nog proberen om uw doel alsnog te bereiken. Als blijkt dat het niet gaat lukken, kunt u beter overstappen op een andere strategie. U kunt bijvoorbeeld doelen afspreken voor de komende maanden of jaar. Bij realisatie van deze doelen, krijgt u alsnog de loonsverhoging. Deze afspraken moet u wel op schrift zetten, anders zullen ze gauw “vergeten” worden door de werkgever.