InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Taken en inkomsten van een burgemeester

Taken en inkomsten van een burgemeester

De burgemeester is de hoogste ambtenaar binnen een gemeente. Hij of zij is onder andere voorzitter van het college van burgemeester en wethouders en van de gemeenteraad. Een burgemeester heeft meerdere bevoegdheden en taken. Naast de dagelijkse leiding van de gemeente is hij (lees hij of zij) ook een onderdeel van het bestuur van de brandweer en is hij de handhaver van de openbare orde in de gemeente. Ook in het bestuur van de politieregio draagt hij zijn steentje bij. In kleinere gemeenten waar wethouders slechts in deeltijd werken, is het ook mogelijk dat de burgemeester nog portefeuilles moet gaan beheren. Hij moet naar buiten toe zijn gemeente vertegenwoordigen.

Voorzitter van de college van burgemeester en wethouders

Het dagelijkse bestuur van de gemeente ligt in de handen van de wethouders en de burgemeester. Hierbij is de burgemeester de hoofd verantwoordelijke. Dit college wordt aangeduid met het college van B en W.

Benoeming van een burgemeester

De meeste burgemeesters zijn nog steeds door de Kroon benoemd. In eerste instantie worden ze voorgedragen door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De voordracht is gebaseerd om adviezen van de gemeenteraad. Nadat het kabinet akkoord is gegaan met de voordracht, kan de benoeming plaatsvinden. In een aantal gemeenten is er al een door het publiek gekozen burgemeester aangesteld. In een burgemeestersreferendum kunnen de inwoners uit de betreffende gemeente kiezen uit twee voorgedragen burgemeesters.
Een burgemeestersreferendum is in het verleden geen succes gebleken, waardoor deze manier van kiezen niet vaak meer voorkomt. Over het algemeen is de benoeming voor een periode van zes jaar.

Taken van de burgemeester

De burgemeester is de voorzitter van de gemeenteraad en van het college van B&W. Hij staat ook in voor de veiligheid en de openbare orde in de gemeente. Hij moet zorgen voor een goed bestuur van de gemeente. In geval van nood, kan alleen hij een noodverordening vaststellen.

Wat doet een locoburgemeester?

Een locoburgemeester (waarnemend burgemeester) is een ambtenaar die tijdelijk of voor langere tijd de taken van de burgemeester kan waarnemen. Dit is één van de wethouders die in geval van nood de burgemeester kan vervangen. Indien het voor langere tijd is, moet ook de locoburgemeester benoemd worden.

Oorsprong van de functie burgemeester

Begin 15de eeuw is de functie en de benaming burgemeester ontstaan. De graaf Albrecht van Beieren heeft in Amsterdam de eerste burgemeesters (benaming burgemeesteren) aangesteld. Dit is het beste te vergelijken met de huidige college van B&W. Zij kregen de dagelijkse leiding van de stad.

Wat verdient een burgemeester?

De inkomsten van de burgemeester (en van de wethouders) hangt af van de omvang van de gemeente. Het is toegestaan dat ze deze positie bekleden in meerdere samengevoegde gemeenten. Dit is overigens wel afhankelijk van de omvang van de gemeente. De inkomsten van de burgemeesters en wethouders zijn openbaar. Afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente ontvangen ze minimaal tussen de (afgeronde bedragen) 3.250 en 4.300. Dit zijn de inkomsten vaan het jaar 2010 in een gemeente tot 2.000 inwoners. De burgemeester van grote steden krijgt een hogere vergoeding. Bij een inkomenstal tussen de 60.000 en 100.000 ontvangen ze tussen de 7.000 en 8.400 per maand. De burgemeesters van de grootste gemeenten (meer dan 375.000 inwoners), ontvangen ruim 10.000.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Taken en inkomsten van een burgemeester"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 26-05-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!