InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Nachtdienst draaien: niet gezond voor de mens

Nachtdienst draaien: niet gezond voor de mens

Nachtdienst draaien: niet gezond voor de mens Nachtdienst draaien is niet echt gezond. Het kan in sommige beroepsgroepen niet anders dan dat ook s nachts mensen aan het werk zijn. Maar gezond is het draaien van een nachtdienst allerminst. Mensen zijn namelijk geen nachtdieren, ze floreren het best met een dag en nachtritme dat is afgesteld op het ondergaan en opkomen van de zon. Maar waarom is het draaien van een nachtdienst eigenlijk niet gezond?

Vroeger veel meer nachtdiensten - door vergrijzing wordt dit moeilijker

In de loop der jaren is de gedachte over nachtdienst draaien gewijzigd. Vroeger was het heel gewoon dat mensen een week lang nachtdienst draaiden en vervolgens de ochtend of de middag weer ingingen. Tegenwoordig wordt daar anders over gedacht, ook al omdat er steeds minder jonge mensen zijn die de nachtdiensten over kunnen nemen. Dat gebeurde namelijk in die tijd wel. Werknemers die de 50 waren gepasseerd mochten naar een baan die overdag ingevuld kon worden en zijn positie kon worden ingevuld door een jongere werknemer. Door de vergrijzing wordt dat echter steeds moeilijker. En hoe ouder iemand wordt, hoe moeilijker het wordt om een nachtdienst vol te houden.

Problemen door nachtdienst

  • Mensen krijgen vaak klachten als ze vaak s nachts werken. Niet alleen is hun dag- en nachtritme volledig verstoord, ze moeten zich bovendien steeds weer instellen op een ander ritme. Is iemand net gewend aan het overdag slapen, dan moet weer geswitcht worden naar de dagdienst en is de nacht weer bedoeld om te slapen. Steeds die wisseling is funest voor mensen en de ervaring leert ook dat het steeds moeilijker wordt om in dat wisselende ritme te komen. Bewezen is verder dat mensen onvoldoende rust krijgen als ze in nachtdienst werken.
  • Bovendien komt het sociale leven van mensen in gevaar door nachtdienst te draaien. Op momenten dan andere mensen gezellig aan de gezinstafel schuiven, gaat iemand die nachtdiensten draait naar zijn werk. Verjaardagen, feesten en partijen en de gewone dagelijkse dingen gaan aan iemand voorbij die nachtdienst draait.
  • Bovendien wordt er van het gezin ook nogal wat gevraagd als papa of mama s overdag slaapt. Het hele gezin moet rekening houden met iemand die toch wat rust wil pakken op momenten dat de rest van de wereld wakker is en lawaai maakt.
  • Mensen die s nachts werken hebben verder last van ernstige vermoeidheid en concentratieproblemen. Het lichaam wil zodra het donker wordt gewoon gaan rusten en laat dat weten ook. Wie die wetten overschrijdt krijgt van het lichaam te horen dat het daar niet mee eens is. Dit verschijnsel waarbij mensen niet gefocust zijn en het gevoel hebben dat ze echt moeten slapen (terwijl ze dat niet mogen) wordt ook wel het ploegendienstsyndroom genoemd.

Symptomen ploegendienstsyndroom

Wie aan het ploegendienstsyndroom lijdt kan last hebben van:
  1. Niet of minder geconcentreerd zijn, er de gedachten niet bij hebben.
  2. Hoofdpijn en buikpijn hebben of last van de darmen en ingewanden.
  3. Slaperigheid tijdens de ploegendienst, maar als er dan geslapen mag worden daarna wil dat maar niet of doorslapen gaat niet.
  4. Niet helder kunnen nadenken
  5. Stemmingswisselingen. Iemand die in nachtdienst werkt, is veel eerder boos en geïrriteerd.

Ploegendienstsyndroom lijkt op een jetlag

De verschijnselen van het ploegendienstsyndroom lijken op een jetlag. Ook daarbij worden de wetten van het lichaam geschonden en gooien mensen door naar een andere tijd te vliegen hun hele bioritme in de war.

Wat is een nachtdienst?

De nieuwe Arbeidstijdenwet geeft aan dat een nachtdienst een dienst is waarin mensen langer dan een uur werken in de tijd tussen 00.00 uur en 06.00 uur. Iemand die om 05.00 uur begint te werken zit dus niet meer in de nachtdienst, omdat hij niet langer dan een uur kan werken tot 06.00 uur. Maar iemand die om 4.45 uur begint, zit wel weer in de nachtdienst, omdat die nog 1 uur en een kwartier kan werken tot de klok zes uur in de ochtend aangeeft. Iemand die vanaf 05.00 uur werkt zit in de randen van de nacht en heeft daarom geen recht op allerlei voordelen door die nachtdienst. Overigens zijn de bonden het daar niet mee eens en strijden zij voor veranderingen op dat punt.

De lengte van een nachtdienst

De nieuwe Arbeidstijdenwet geeft aan dat iemand niet langer dan 10 uur in de nachtdienst mag werken. Er zijn wel een paar uitzonderingen, waarbij de dienst zelfs 12 uur mag duren.
Dat kan echter alleen als iemand maximaal 5 keer in twee weken 12 uur draait in een nachtdienst. Dit is wel gebonden aan een maximum van 22 keer per jaar. Ook dit vinden de bonden allemaal veel te ruim en zij strijden ook op dit punt voor nachtdiensten van maximaal 8 uur en het verbod op nachtdiensten van 12 uur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tijdens nachtdienst is gezonde voeding extra belangrijkTijdens nachtdienst is gezonde voeding extra belangrijkIn menige bedrijfstak wordt volcontinu gewerkt volgens een ploegendienstsysteem. Niet alleen in industrie, beroepsvervoe…
Hoe overleeft u de nachtdienst?Hoe overleeft u de nachtdienst?Het werken in de nacht kan erg zwaar zijn, vooral als u het niet gewend bent. Het is van belang uw slaap en eetschema aa…
Nachtdiensten uit de tijd?Onder een nachtdienst wordt formeel verstaan: langer dan één uur werken tussen 00.00 uur en 06.00 uur. Doorwerken tot 01…
10 tips voor het werken van nachtdiensten10 tips voor het werken van nachtdienstenIn veel beroepsgroepen wordt in nachtdiensten gewerkt. Denk aan de zorgsector, de transport- en vervoerssector, maar ook…
Hoeveel uren mag ik maximaal werken?De werknemers worden beschermd door de arbeidstijdenwet. De werkgever en de werknemers moeten zich houden aan deze wet,…
Bronnen en referenties
  • FNV Bondgenoten
  • Leeuwarder Courant
  • Goodlight

Reageer op het artikel "Nachtdienst draaien: niet gezond voor de mens"

Reacties

Willem Hoekstra, 15-08-2018 11:39 #5
Ik werk als verpleegkundige en werk nog steeds regelmatig in nachtdiensten alhoewel ik dat vanwege leeftijd niet zou hoeven te doen. Ik kan gelukkig prima slapen overdag: tot 18.00u is vaak normaal voor mij. Ik ken vele collega`s die niet kunnen slapen overdag en dus liever hun nachtdiensten ruilen of een baan nemen waarbij dit niet nodig is.

Het ligt echt per persoon anders en ook ik vind daarom de bemoeizucht van bonden - en onderzoekers die hen adviseren - veel te ver gaan. Je moet goed omgaan met nachtdiensten en je wel beetje aanpassen: zorg ervoor dat je lawaai minder hoort: ik zet vaak een ventilator op de muur gericht. Het continue zachte gezoem/gebrom zorgt ervoor dat je geluiden in huis of bij buren minder hoort. Zorg er ook voor dat je kamer goed donker is: verduisterend gordijn doet wonderen. Je eetpatroon wat aanpassen: eet kleinere porties en wat lichter van samenstelling. Vooral veel drinken tijdens je nachtsdienst, dat voorkomt hoofdpijn en vermoeidheid. Ik kan het op deze manier tot mijn pensioen volhouden.

K. de Stuiver, 07-03-2013 04:35 #4
Vaak ligt het ook aan het werk wat men in de nacht verricht. Ploegen draaien in de verpleging is vaak minder gevoelig werk als dat men zou werken in ploegen in de fabriek waar de grootste sector in valt dus ook het grote gedeelte van werkend mens. Het ik zelf ben werkzaam geweest als productie medewerker in 5 ploegen. Het beviel mij zeer goed tot ik plots vaker mezelf niet goed voelde, veelal hoofdpijn maagkrampen, ik ben vaker voor naar de huisarts geweest en kon geen aanleiding vinden ben momenteel 3 maanden gestopt met het werk en voel me stukken beter, doordat ik vaker mezelf zoek voelde en veel kwaaltjes had was ik ook onzeker over mijn gezondheid wat leidde tot frustraties en negatieve stemmingen ik kan mezelf goed vinden in het hierbij gemaakte plaatje. De oudere generatie die al jaren werkzaam is in de fabriek klagen veel over gezondheidsproblemen. Ik ben dan ook in de veronderstelling dat het niet gezond is en het het geld niet waard is. Wil je je pensioen halen ga dan niet in ploegen werken! Dit is vanuit het perspectief dat ik in de fabriek heb gekregen. Groet

G. Liefhebber, 02-11-2010 16:20 #3
Ik ben 46 en werk 27 jaar in ploegendiensten, de eerste jaren 4-ploegen continue en sinds 1990 5-ploegen continue.Ik lees alleen klachten over de nachtdiensten, maar bij mij en veel college met mij is dat de ochtenddienst. Dit komt vooral door het nieuwe rooster dat we sinds 2 jaar draaien. Maar onderzoek wordt meestal gedaan door studenten of onderzoekers die zelf geen ploegendiensten draaien. Ik heb nu ervaring met 3 soorten ploegendienst maar mij bevalt 3 op 2 af het beste (3 O-3 N-3 M).

Singalees (infoteur), 29-01-2010 22:27 #2
Natuurlijk geldt altijd dat wat goed is voor sommige mensen in het nadeel werkt van anderen. Bovendien zou onze maatschappij ook niet meer werken als mensen zoals u niet meer 's nachts werken. Vooral in zorgtaken van het grootste belang. Ik heb in dit artikel alleen belicht wat de nadelen kunnen zijn van nachtdiensten en heb ook aangehaald wat bonden vinden. Ik geloof ook niet dat nachttaken helemaal gaan verdwijnen, maar dat was de strekking van dit verhaal ook niet. Ik hoop voor u in ieder geval dat u uw baan kunt behouden en zo kunt zorgen voor mensen die dat nodig hebben en u ondanks uw lichamelijke beperkingen dus gewoon door kunt werken.

A. Kool, 29-01-2010 12:27 #1
Ik werk al zo'n 35 jaar hoofdzakelijk s'nachts in de verpleging en wil dit graag zo houden. De bemoeizucht van bonden e.d. vind ik vaak te ver gaan. Laat ieder zelf uitmaken of hij/zij nachtdiensten wil doen en hoeveel. Een week op en een week af is prima zolang zij dit zelf willen. Echter niemand moet hier toe gedwongen worden. Ook is het zo dat ik een versleten rug heb (wao verleden) en wel s'nachts kan werken en niet op de dag omdat je s'nachts veel minder hoeft te tillen, mensen aankleden, wassen, bedden opmaken enz. Ik werk mede daardoor in een verzorgingshuis, dit gaat prima en meld mij nooit ziek. Pak dit nu toch niet af s.v.p. ik ben dan n.l. echt uitgewerkt en kan niet meer rond komen.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 07-11-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Slaap
Reacties: 5
Schrijf mee!