InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Hoogte van het salaris van starters

Hoogte van het salaris van starters

Hoogte van het salaris van starters Hoeveel gaat een starter op de arbeidsmarkt verdienen? Deze vraag is afhankelijk van de bedrijfstak waar de starter zich op richt en natuurlijk ook de genoten opleiding. Een gedegen opleiding is tegenwoordig een belangrijke voorwaarde om ver te komen op de carrière ladder. Een lage opleiding blijft de starter gedurende de volledige loopbaan achtervolgen. De werkgevers sturen steeds meer op opleidingen. Indien deze niet op het door de werkgever gewenste niveau zit, volgen vaak opleidingstrajecten. Ook bij het solliciteren naar een andere functie binnen het bedrijf, zal de opleiding fundamenteel zijn. Veel vacatures worden namelijk gesteld op HBO niveau. Indien u hier niet aan voldoet, kunt u de functie vergeten ondanks uw kwaliteiten.

Opleiding

Veel werkgevers hebben voldoende werk in de aanbieding, maar zij verwachten een gedegen opleiding. Enige ervaring is meegenomen, maar lijkt tegenwoordig van onderschikt belang aan de opleidingen. Na het afronden van de opleidingen, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de mogelijkheden.

Onderhandelingen

Veel starters onderschatten hun eigen marktwaarde. Werkgevers zitten echt te springen om jonge, geschoolde werknemers. Door hun eigen onderschatting gaan ze te gauw akkoord met een loonbod van de toekomstige werkgever. Ze staan er onvoldoende bij stil dat de werkgever in eerste instantie gaat proberen om gewenste werknemers voor een zo laag mogelijk inkomen binnen te krijgen. Op deze manier kan er geld bespaard worden en in de toekomst kan nog een keer een extraatje worden weggegeven. Een starter moet echter wel binnen bepaalde grenzen blijven. Het is natuurlijk niet mogelijk om gelijk een topinkomen te krijgen zonder iets gepresteerd te hebben op de arbeidsmarkt.

Sollicitatiegesprek

Starters zijn vaak overtuigd van hun kwaliteiten en bereiden een sollicitatiegesprek niet goed voor. Ze zijn in de veronderstelling dat ze met de diploma’s een werkgever kunnen uitzoeken. In sommige gevallen is dat ook zo, maar door een gesprek kan een werkgever volledig afknappen. Starters doen er verstandig aan om zich goed te verdiepen in het bedrijf en in de functie. Weet ook goed hoeveel salaris u ongeveer kunt verwachten.

Jaarsalaris van een starter met HBO of WO

Op de website Loonwijzer.nl kunt u door een paar vragen te beantwoorden uitvinden, hoeveel u eigenlijk zou moeten verdienen in uw situatie. Op de website Geldenrecht.nl (en Zibb.nl) vond ik een aantal beroepen met een salarisindicatie.

Beroep Jaarsalaris van een starter
Jaarsalaris van een Account manager € 39.965,-
Jaarsalaris van een Process engineer € 38.872,-
Jaarsalaris van een Computerprogrammeur € 31.124,-
Jaarsalaris van een Junior consultant € 29.954,-
Jaarsalaris van een Personeelsfunctionaris € 27.459,-
Jaarsalaris van een Assistent controller € 26.984,-
Jaarsalaris van een Beleidsmedewerker € 26.548,-

Jaarsalaris van een starter met MBO

Starters met een MBO opleiding hebben het tegenwoordig moeilijk op de arbeidsmarkt. Ongeveer vijftien jaar geleden konden ze nog veel posities bekleden, waar nu minimaal een HBO-opleiding voor wordt gevraagd.

Beroep Jaarsalaris van een starter
Jaarsalaris van een Telemarketeer € 28.216,-
Jaarsalaris van een Secretaresse € 24.578,-
Jaarsalaris van een Productiemedewerker € 23.010,-
Jaarsalaris van een Chauffeur € 21.450,-
Jaarsalaris van een Magazijnmedewerker € 20.125,-
Jaarsalaris van een Telefoniste € 17.287,-
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoogte van het salaris van starters"

Reactie

Edwin van der Poel, 24-11-2010 15:30 #1
Het lijkt me overigens niet dat deze bedragen overeenkomen met de werkelijkheid, bepaalde gevallen uitgesloten. Doorzoek diverse fora en je ziet dat starters HBO op verschillende functiegebieden een stuk minder verdienen.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 06-07-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!