InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Geld verdienen met het schrijven van boeken

Geld verdienen met het schrijven van boeken

Geld verdienen met het schrijven van boeken Eén miljoen Nederlanders zouden graag een boek publiceren. Eenderde heeft het script al af, maar slechts tien procent verstuurt zijn manuscript naar een uitgeverij. Van alle potentiële boeken die binnen komen, wordt slechts een kwart procent gepubliceerd. En als je dan verwacht met het publiceren van je boek een royaal inkomen te verdienen, kan je dat waarschijnlijk wel vergeten. Slechts helft van de schrijvers die hun boek gepubliceerd krijgt, krijgt genoeg geld binnen om hiervan te leven. Een uitgeverij krijgt gemiddeld zo’n 800 manuscripten per jaar binnen, waarvan er slechts twee goed genoeg zijn om uitgegeven te worden. Van de boeken die uitgegeven worden, kan slechts de helft van de auteurs hiervan leven.

Het gemiddelde inkomen per maand voor schrijvers ligt op 1500 euro bruto. Dat betekent dat veel schrijvers hier nog onder zitten, aangezien de inkomens van bestsellerauteurs hier ook in zijn meegenomen.

Verkoop

Promotie is het belangrijkste bij het uitbrengen van een boek. Als mensen niet van het bestaan af weten, is het een stuk moeilijker om met goede verkoopcijfers te komen.

Daarom zie je bij het uitkomen van een boek de desbetreffende schrijver in televisieprogramma's, kranten en tijdschriften verschijnen. Zeker als de auteur bekend is en dus gewild is bij de media.

Royalty's

Als er drieduizend exemplaren van een boek verkocht zijn, gaat de uitgeverij pas winst maken. Vanaf dat moment krijg je royalty’s, tenzij je een voorschot hebt ontvangen dan moet dat bedrag eerst nog terug verdiend worden.

Volgens de Vereniging van Letterkundigen overschrijden inkomsten uit royalty’s zelden de negenduizend euro per jaar. Enkele literaire schrijvers komen nog in aanmerking voor subsidie dat hun inkomen met hooguit een paar honderd euro per maand verhoogt.

Geld verdienen

De meeste literaire schrijvers klussen bij, gemiddeld zo’n drie dagen per week, om rond te kunnen komen. Veel schrijvers werken in de journalistiek, omdat dat werk verwant is aan wat ze het liefst doen: schrijven.

Maar ook in de journalistiek kom je moeilijk aan een baan en ook hier liggen de salarissen niet hoog. Tenzij je al een bestseller op je naam hebt staan en zelfs een beetje een BN’er bent geworden. Dan kan je een leuke aanvulling verdienen met het schrijven van columns of het recenseren van boeken van anderen.

Daarnaast verdienen veel schrijvers bij door literaire lezingen te geven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geld verdienen met het schrijven van boeken"

Reactie

Patricia de Bock, 11-01-2013 21:07 #1
Zelf wil ik een boek schrijven, niet om er geld mee te verdienen maar om mijn verhaal met anderen te delen en zo mijn verdriet te proberen te verwerken

Infoteur: Jour
Laatste update: 12-07-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!