De rol van de technisch producent in het theater
Het theatervak kent verschillende beroepen. Iedereen is bekend met het vak acteur of regisseur, danser of choreograaf. Maar bij een theatervoorstelling zijn nog veel meer rollen betrokken. Een kijkje in de keuken van de technisch producent.
Kiki gaat naar een theatervoorstelling, laten we zeggen een grote musical. Ze komt de zaal binnen, gaat zitten, het licht gaat uit, het doek gaat open en ze ziet een prachtig decor. Niet veel later springen, dansen en rennen er acteurs doorheen die mooi belicht zijn en van wie de stem door de zaal schalt. Echter, voordat dit zover is en het publiek van de show kan genieten is er een heel productie- en repetitieproces aan vooraf gegaan. De spin in dit hele web is de technisch producent.
De technisch producent
Als technisch producent zorg jij ervoor dat alle benodigde mensen en middelen bij elkaar komen. Nog voor de acteurs en technici bij het proces betrokken zijn ben jij al in gesprek met een regisseur, een choreograaf, een productieleider en de licht-, geluid- en decorontwerpers. Je zorgt ervoor dat je zo helder mogelijk op tafel krijgt wat de verschillende ideeën zijn, zodat je later in het proces snel op de technische wensen in kunt spelen. Het kan zijn dat de technisch producent naar aanleiding van de verschillende wensen en ideeën zelf het zogeheten technisch team samenstelt (een groep van technici die uiteindelijk de uitvoering zullen verzorgen), maar dit is niet altijd het geval. Wel is het zo dat jij uiteindelijk altijd eindverantwoordelijk bent voor het gehele technische deel van de voorstelling en dus ook voor het goed functioneren van de technici.
Kerntaken
Goed kunnen communiceren is de belangrijkste eigenschap van de technisch producent. Omdat je echt tussen alle partijen in zit is het van belang dat je ieders wensen en ideeën beluistert, met ze in gesprek gaat en daarbij iedereen in zijn waarde laat en dat je uiteindelijk de juiste keuzes kunt maken en deze naar iedereen toe kunt verantwoorden. Je krijgt altijd met tegenstellingen te maken. Zo wil bijvoorbeeld de decorontwerper heel veel elastieken in de ruimte spannen waar de dansers in klimmen, maar kan dat wel in de verschillende theaters waar de voorstelling gespeeld wordt? Wat kost dat eigenlijk? En wat zegt de wet- en regelgeving over mensen op hoogte? Mag dat of moeten er dan allerlei veiligheidsmaatregelen genomen worden? En is daar wel geld voor?
Dit zijn allemaal vragen die tegen elkaar afgewogen moeten worden en het is aan de technisch producent om daarin de juiste keuzes te maken, zodat het idee toch gewaarborgd blijft. En soms blijkt dat dingen echt niet kunnen. Aan jou dan de taak om dit zo helder mogelijk en met duidelijke argumenten aan een ieder duidelijk te maken, zodat iedereen ziet dat je de mogelijkheden goed onderzocht hebt en niet zonder meer conclusies trekt.
Als de ideeën uiteindelijk zijn goedgekeurd komt de fase van uitvoering. Hierin heb je een coördinerende rol. Je communiceert met een decoratelier over de uitvoering van het decor, je communiceert met de technici over de spullen die zij wat betreft licht en geluid nodig hebben en bestelt producten binnen het budget.
Ook tijdens het repetitieproces houd je vinger aan de pols en ben je nauw betrokken bij de voortgang, zodat je waar nodig kunt bijsturen en op verschillende wensen kunt inspelen. Als dit alles voorbij is komt de dag van de première, jouw eindstation. Je zit in de zaal, geniet van wat jullie samen gemaakt hebben en draagt alles over aan de technici. Jouw rol zit erop en het is tijd voor een nieuwe uitdaging.