InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Bijbaan als overblijfjuf

Bijbaan als overblijfjuf

Bijbaan als overblijfjuf Er zijn verschillende benamingen voor een overblijfjuf zoals TSO medewerker of overblijfkracht. Ze komen op hetzelfde neer. Een overblijfjuf heeft als taak om kinderen te begeleiden tijdens de lunch op de basisschool. Als u tijd over hebt,en het leuk vind om met kinderen te werken is overblijfjuf een leuke bijbaan.

Voorwaarden om overblijfjuf te worden

Om overblijfkracht te worden zijn geen diploma's vereist. Het is wel belangrijk dat u affiniteit met kinderen heeft. Het is vooral belangrijk dat de kinderen op een pedagogisch verantwoorde manier worden begeleid, en dat de kinderen zich prettig en veilig voelen tijdens de overblijf. Het vergt soms wat geduld en creativiteit om de kinderen te stimuleren te eten. Houd er rekening mee dat u een verklaring van goed gedrag moet aanvragen om werkzaam te zijn met kinderen.

De taken van een overblijfjuf

Tijdens de overblijf wordt er gezamenlijk gegeten en gedronken. Dit kan in een klaslokaal zijn, maar ook in een speciale overblijfruimte. Een overblijfjuf zorgt er voor dat de lunch op de basisschool goed verloopt, op een prettige en rustige manier. De overblijfjuf zorgt er ook voor dat het lokaal na de lunch netjes wordt achter gelaten. Na de lunch kunnen de kinderen vrij spelen. Afhankelijk van het weer is dit binnen of buiten. Bij het buitenspelen houdt u toezicht op het plein. De overblijfjuf grijpt actief in als er gevaarlijk wordt gespeeld, bij pestgedrag of als kinderen ruzie maken. Als bij slecht weer de kinderen binnen moeten blijven, begeleidt u hen bij het spelen. Er is speelmateriaal voorhanden zoals kleurmateriaal, knutselmateriaal en diverse spelletjes.

Werktijden

De overblijf is altijd rond lunchttijd. Op de meeste scholen zal dit variëren tussen 11:30 - 13:00. Op de dagen maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag kunt u werkzaam zijn als overblijfjuf. Op woensdagmiddag zijn de kinderen vrij, dan is er geen overblijf. Er wordt van u verwacht dat u iets eerder aanwezig bent om bepaalde zaken eerst door te nemen voor u begint. Zoals op welke groep u staat of als er bepaalde wijzigingen of bijzonderheden zijn.

Verdiensten

Overblijfjuf is vooral geschikt als bijbaan naast andere activiteiten. Houdt er rekening mee dat het om een kleine vergoeding gaat. Deze vergoeding wordt door de school bepaald en verschilt daarom per school. Er zijn verschillende manieren hoe de vergoeding geregeld kan zijn:
  • U ontvangt een vrijwilligersvergoeding. Deze vergoeding is meestal een bedrag dat kan variëren tussen de 7-12 euro per keer.
  • U ontvangt een vergoeding die hoger is dan de wettelijk bepaalde vrijwilligersvergoeding. Let op: Dit wordt belast als loon, hier betaalt u dan belasting over!
  • U ontvangt geen vaste vergoeding

U krijgt dan wel een onkostenvergoeding zoals reiskostenvergoeding. Let op: u moet deze kosten wel kunnen aantonen!

Cursussen en scholing

Het is het mogelijk om als overblijfkracht diverse cursussen te volgen. Er zijn scholen die de overblijfkrachten de mogelijkheid bieden om cursussen te volgen. Hieronder staan een aantal cursussen die ontwikkeld zijn voor de overblijfkracht.
  • EHBO cursus
  • Coördinatorcursus TSO
  • Verschillende cursussen voor TSO medewerker

De voor- en nadelen van een bijbaan als overblijfjuf

Voordelen

  • Ervaring op doen binnen het onderwijs
  • Een leuke afleiding
  • Betrokkenheid binnen de maatschappij
  • Mogelijkheid tot cursussen

Nadelen

  • Meestal een lage vergoeding
  • Een baan midden op de dag kan lastig te combineren zijn naast een andere baan

Lees verder

© 2014 - 2019 Nathalier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met een bijbaanGeld verdienen met een bijbaanJongeren kunnen geld verdienen met een bijbaan. Er zijn talloze bijbanen te vinden en deze kunnen toch voor een leuk ext…
Vrijwilligerswerk 2019 en de belasting of bijstandsuitkeringVrijwilligerswerk 2019 en de belasting of bijstandsuitkeringVeel mensen doen in 2018 en 2019 vrijwilligerswerk en krijgen daarvoor een bepaalde vergoeding of zien hier juist vanaf.…
Vrijwilligerswerk in Afrika, noodzaak of nieuw toerisme?Vrijwilligerswerk in ontwikkelingslanden neemt toe aan populariteit. Van middelbare schoolverlaters tot professionals ve…
Vrijwilligerswerk en maatschappelijke stagesTegenwoordig hoor je van steeds meer mensen dat ze, naast hun gewone werk, ook nog aan vrijwilligerswerk doen. Het wordt…
Bronnen en referenties
  • http://www.voo.nl/Pagina/School_en_Opvang/Helpdesk3/Vergoeding_medewerker_TSO1
  • Eigen ervaring.

Reageer op het artikel "Bijbaan als overblijfjuf"

Infoteur: Nathalier
Gepubliceerd: 04-02-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Tussenschoolse Opvang
Schrijf mee!