InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat je niet moet doen tijdens een salarisonderhandeling

Wat je niet moet doen tijdens een salarisonderhandeling

Wat je niet moet doen tijdens een salarisonderhandeling Als je eindelijk de baan van je dromen hebt gevonden, is het tijd om te onderhandelen over je salaris. Ondanks de crisis en we blij mogen zijn met een baan, staan vele werkgevers nog steeds open voor dergelijke onderhandelingen. Sommige mensen zijn er beter in dan anderen en dat heeft alles te maken met voorbereiding. Zorg ervoor dat je voor jezelf duidelijk hebt wat je laagste prijs is en leg duidelijk uit waarom je iets wilt. Er zijn ook een aantal dingen die je zeker niet moet doen. Hieronder vind je de tien meest gemaakte vergissingen tijdens een salarisonderhandeling.

Niet onderhandelen

Het slechtste wat je kunt doen tijdens onderhandelingen is om in te gaan op elk bod dat je toekomstige werkgever doet. Uit onderzoek blijkt dat met name jonge werkzoekenden deze fout maken. Dit kan komen doordat ze het onderhandelen nog niet onder de knie hebben of omdat ze het gênant vinden om te onderhandelen. Wanneer je akkoord gaat met een bedrag dat eigenlijk lager ligt dan je zou willen, dan heeft dat gevolgen. Je verdient minder, ontvangt minder hoge salarisverhogingen en je ontvangt een lager pensioen.

Onthullen

Laat nooit weten wat je laagste bod is. Het is een fout die vele sollicitanten maken. Soms is het moeilijk om deze informatie niet prijs te geven, zeker wanneer je werkgever vraagt wat de vergoeding bij je vorige baan was en welke salarisverwachtingen je bij hem hebt. Voor elk van deze situaties geldt dat je voorzichtig te werk moet gaan. Hoe eerder je deze informatie geeft, hoe minder ruimte je hebt voor onderhandelingen.

Te hebberig

Een veelgemaakte fout bij onderhandelingen is dat sollicitanten te veel focussen op wat ze willen verdienen en niet wat ze eigenlijk waard zijn. Werkgevers letten niet op het feit dat je je hypotheek niet kunt betalen of dat je gezin ook moet eten. Staar je dus niet blind op grote getallen, maar focus je op de rekeningen die betaald moeten worden en de boodschappen die gedaan moeten worden.

Slechte voorbereiding

Bereid je voor door op internet salarissen te zoeken voor jouw functie. Er zijn vele websites die deze informatie aanbieden en die je een duidelijk beeld geven van wat je kunt verwachten. Doe ook zeker onderzoek naar jouw toekomstige werkgever zelf. Onder andere de grootte van het bedrijf kunnen een invloed hebben op de hoogte van je salaris.

Te vroeg vragen

Hoe langer je wacht, hoe meer macht je hebt. Er zijn vele werkzoekenden die te vroeg vragen naar salarissen en andere vergoedingen. Het ideale moment om te vragen naar het salaris is als je de laatste sollicitatieronde hebt overleefd en je de enige kandidaat bent voor de positie en je de baan aangeboden krijgt. Wanneer je er eerder over begint, heb je de kans dat je overkomt als een sollicitant die teveel bezig is met geld in plaats van de baan zelf.

Te snel accepteren

Hoewel het krijgen van een baan steeds lastiger wordt, is het toch verstandig om niet te snel in te gaan op een aanbod. Het is verstandig om eerst te reflecteren. Hoe goed een aanbod op het eerste ook mag lijken, gebruik altijd je gezonde verstand. De meeste werkgevers geven je wat tijd om na te denken over het aanbod, dus neem die tijd ook. Dit is het moment dat jij de meeste macht hebt, want de werkgever heeft voor jou gekozen.

Te snel afwijzen

Net als een aanbod te snel accepteren, is een aanbod te snel afwijzen ook niet goed. De meeste sollicitanten weigeren een baan die niet meteen aan hun salariswensen doet. Maar ook in deze situatie kun je het beste een paar dagen bedenktijd nemen. Als het aangeboden salaris in principe goed is, maar niet voldoet aan jouw eisen, kijk dan naar de andere voorwaarden. Misschien zijn er bonussen, mooie salarisverhogingen of reisvergoedingen. Bedenk ook dat de werksfeer op het bedrijf ook belangrijk is. Je brengt er een groot deel van de week door, dus het is belangrijk dat je met een goed gevoel naar je werk gaat.

Teveel aanpassingen

Als je interesse hebt in de baan en het bedrijf, maar het salarisaanbod lager is dan verwacht, kun je een tegenvoorstel doen. Als je dit doet, focus je dan op de een of twee, voor jou, belangrijkste elementen van het aanbod. Je kunt niet onderhandelen over ieder element van het aanbod. Als het salaris te laag is, focus je dan daarop. Indien dit niet mogelijk is, focus dan bijvoorbeeld op het aantal vakantiedagen, bonussen of reisvergoedingen.

Te persoonlijk

Vat de salarisonderhandelingen niet persoonlijk op. Het is een spel, maar blijf wel altijd professioneel. Als je werkgever je een aanbod heeft gedaan, dan ben jij in hun ogen de ideale kandidaat voor de functie. Vergeet dat niet. Ook al lopen de onderhandelingen niet zoals gepland of komen jullie er niet aan uit, blijf zakelijk en professioneel. Als je uiteindelijk eieren voor je geld kiest, bedank het bedrijf dan voor de getoonde interesse. Vat het in ieder geval niet te persoonlijk op als jullie er niet uitkomen.

Schriftelijke laatste aanbod

Zijn jij en je nieuwe werkgever het eens geworden over het salaris en de andere voorwaarden, vergeet dan niet om dit op papier te laten zetten. Wanneer de nieuwe werkgever dit niet wil, dan is het tijd om verder te gaan. Een goede werkgever zou hier, in dit stadium, zeker geen problemen mee moeten hebben. Heeft hij dit wel, dan is dat een teken aan de wand.
© 2013 - 2019 Anna1985, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Salarisonderhandeling: hoe pak je dat aan?Salarisonderhandeling: hoe pak je dat aan?Een salarisverhoging is natuurlijk mooi meegenomen. Maar wanneer je niet zelf begint met onderhandelingen over je salari…
Arbeidsvoorwaardengesprek voorbereidenArbeidsvoorwaardengesprek voorbereidenJe hebt de sollicitatieprocedure succesvol doorlopen. Jij bent als de geschikte kandidaat uit de bus gekomen. Nu wacht a…
De beste verkoopstrategie bij verkopen van een huisAls verkoper probeert u uw huis te verkopen tegen de hoogste prijs. Het kan geen kwaad om de onderhandelingen hard in te…
Hoog inkomen voor startersHoog inkomen voor startersAls afgestudeerde moet u een plekje zien te bemachtigen op de arbeidsmarkt. Na een jarenlange studie moet u zich nu zien…
Salarisverhoging vragen, kost nietsSalarisverhoging vragen, kost nietsIn tijden van crisis, jeuken menigeen de handen om een salarisverhoging te vragen. Veel werknemers werken immers langer…
Bronnen en referenties
  • http://www.quintcareers.com/salary_negotiation_mistakes.html
  • http://career-advice.monster.ca/salary-benefits/negotiation-tips/the-worst-salary-negotiation-mistake-ever/article.aspx

Reageer op het artikel "Wat je niet moet doen tijdens een salarisonderhandeling"

Infoteur: Anna1985
Laatste update: 01-08-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!