Wat houdt urenaftrek en inkomstenaftrek in?

Wat houdt urenaftrek en inkomstenaftrek in? Werklozen die recht hebben op een WW-uitkering en weer gaan werken, kunnen te maken krijgen met urenaftrek of inkomstenaftrek. Welke aftrek van toepassing is, is afhankelijk van hoe lang u al recht hebt gehad op een WW-uitkering. Werklozen die recht hebben op een WW-uitkering en weer gaan werken, kunnen te maken krijgen met urenaftrek of inkomstenaftrek. Welke aftrek van toepassing is, is afhankelijk van hoe lang u al recht hebt gehad op een WW-uitkering.

De WW-uitkering is een vangnet voor het geval u buiten uw wil uw baan verliest. Zodra u weer geheel of gedeeltelijk aan het werk gaat wordt de uitkering gestopt indien mogelijk. Indien u niet volledig gaat werken of u gaat werken tegen een lager inkomen, kunt u recht houden op een gedeeltelijke uitkering. Binnen de WW geldt er in het eerste jaar een urenaftrek en in het vervolg een inkomstenaftrek. De urenaftrek is een kromme regeling die zelfs ontmoedigd om weer aan het werk te gaan.

WW-uitkering – Wat houdt urenaftrek in?

Op het moment dat u werkloos raakt, gaat het UWV bepalen of er recht bestaat op een WW-uitkering. De hoogte van deze uitkering wordt gebaseerd op het aantal uren dat uw inkomen verliest. Een werknemer die 36 uren heeft gewerkt heeft recht op een uitkering voor 36 uren. Bij het vinden van een parttime baan, blijft de WW-uitkering doorlopen voor de uren dat u geen andere baan hebt gevonden. Krijgt u een WW-uitkering op basis van 36 werkuren en u gaat aan het werk in een baan van 20 uren? Dan houdt u recht op een uitkering voor 16 uren. Hierbij maakt het niet uit hoeveel u verdient in de betreffende 20 uren. Urenaftrek houdt dus in dat de WW-uitkering gekort wordt aan de hand van de uren die u gaat werken. U gaat niet aangevuld worden in het geval u per uur minder gaat verdienen in vergelijking met de uitkering.

WW-uitkering – Wat houdt inkomstenaftrek in?

Na één jaar werkloosheid wordt de urenaftrek vervangen door de inkomstenaftrek. Er wordt niet meer gekeken naar het aantal uren, maar het inkomen ten opzichte van de uitkering is nu doorslaggevend. In deze regeling wordt het aangemoedigd om weer aan het werk te gaan. De uitkering stopt pas vanaf een inkomen van 125 procent van de WW-uitkering. Indien u €1.600 bruto gaat verdienen voor een werkweek van 36 uren en de WW-uitkering voor 36 uren bedraagt bijvoorbeeld €2.000, blijft de UWV u een aanvulling verstrekken.

Urenaftrek moedigt aan om niet te gaan werken

De regeling van de urenaftrek is een vreemde regeling. Een werkzoekende die een lager ingeschaalde baan wil gaan accepteren wordt het werken onmogelijk gemaakt. De UWV gaat het tekort niet aanvullen vanuit de UWV. De boodschap voor de uitkeringsgerechtigde is dat hij of zij kan gaan werken, maar het gaat geld kosten. Terwijl na een jaar werkloosheid het werken voor een lager inkomen juist wordt aangemoedigd.

Hetzelfde geldt voor het parttime gaan werken terwijl u een WW-uitkering hebt gebaseerd op fulltime. Parttime functies betalen over het algemeen slechter. Toch is het als werkzoekende verstandig om weer te gaan deelnemen in het arbeidsproces. Door een financiële teruggang kan het werken onmogelijk gemaakt worden. Uitkeringsgerechtigden die de mogelijkheid hebben om tegen een hoog uurtarief werkzaamheden te verrichten, hebben baat bij deze regeling. Ze worden slechts gekort op het aantal uren dat ze daadwerkelijk werken, niet op basis van het inkomen. Als ZZP’er gaan werken tegen €50 in het uur kan in het eerste jaar van de werkloosheid zeer goed uit.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • UWV.nl

Reageer op het artikel "Wat houdt urenaftrek en inkomstenaftrek in?"

Reacties

Liane, 08-01-2016 17:06 #2
Het blijkt dat de inkomstenaftrek na één jaar ww niet altijd gehanteerd wordt.
Ik was naast de ww nl niet helemaal werkloos, ik had nog een baan in loondienst bij een andere werkgever dan waar ik ww van had en dan blijf je de urenaftrek houden. Deze informatie staat hierboven niet gemeld.
Zéér demotiverend inderdaad: Hoe meer ik werk, hoe minder ik verdien!

Els, 28-07-2015 19:43 #1
Het duizelt me allemaal nog wat, bovendien ben ik niet goed in overzicht krijgen over dit soort dingen
Volgende vindt plaats
Sinds kort ben ik weer terug bij mijn oude werkgever na vijftien maanden werkloosheid. Ik dacht: Mooi. einde uitkering, geen geregel met uwv. Maar krijg dus een brief dat er naar svloon gekeken wordt in de komende 52 weken, met evt consequenties.
Moet ik nou weer alle inkomsten gaan noteren in zo'n urenstaatje? Ik kreeg nl een email van uwv die ik nog niet eerder heb gehad sinds dat ik weer aan het werk ben.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-02-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 2
Schrijf mee!