Wat is luxe en hoe werkt de markt voor luxe?

Wat is luxe en hoe werkt de markt voor luxe? De markt voor luxegoederen heeft een beweging doorgemaakt van wat men beschrijft als oude luxe naar nieuwe luxe. Voor de uitvinding van massamedia en het internet, werd luxe gezien als iets exclusiefs dat slechts voor beroemdheden, superrijken of de adel weggelegd was. Door de uitvinding van massamedia en de groei van de middenklasse, liggen luxegoederen ook binnen het bereik van deze middenklasse. De massamedia is door de fabrikanten van luxegoederen aangegrepen om deze klasse hiervan ook bewust te maken en hiermee nieuwe klanten te werven.

Oude en nieuwe luxegoederen

De verandering in de samenstelling van de klanten van luxegoederen is niet de enige verandering in de markt voor luxegoederen. Waar vroeger luxegoederen bestonden uit producten die een duidelijke luxe functie hadden, zoals bijvoorbeeld sieraden of dure kleding, wordt de term luxe tegenwoordig ook gebruikt om producten te beschrijven die uitblinken in bijvoorbeeld kwaliteit, design of prestatie. Dit betekent dat er in iedere markt tegenwoordig wel luxegoederen te verkrijgen zijn, terwijl deze in vroeger tijden bijvoorbeeld niet zo beschreven werden. Huishoudelijke artikelen zoals bijvoorbeeld een koffiezetapparaat kunnen nu ook beschreven worden met het label luxe, als het aan een van de eerder genoemde voorwaarden voldoet. In het begin van de twintigste eeuw of het einde van de negentiende eeuw zou het ondenkbaar zijn om de term luxe te gebruiken voor goederen als een koffiezetapparaat.

De groei van de markt voor luxegoederen

Naast de ontwikkeling van de middenklasse tot een groep die luxegoederen kan kopen en de beweging van de term luxe richting alle productgroepen, is er nog een extra ontwikkeling die gezorgd heeft voor een groei van de luxe markt en de beweging richting nieuwe luxe. Deze extra ontwikkeling is de strategie die een fors aantal luxe modemerken geïmplementeerd hebben om een aantal delen van de collecties te laten starten op lagere prijsniveaus. Hierbij kan men denken aan sokken van Ralph Lauren of een sleutelhanger van Louis Vuitton.

Beweging van oude naar nieuwe luxegoederen

Al deze ontwikkelingen op de markt voor luxegoederen hebben geleid tot een beweging van oude luxe naar nieuwe luxe. De term oude luxe wordt hierbij gebruikt om producten te beschrijven die nog steeds alleen maar bereikbaar zijn voor de hoogste klasse, door zeer exclusief en duur te blijven. De oude luxegoederen worden nooit in massaproductie genomen en zijn in een aantal gevallen zelfs speciaal op opdracht gemaakt of slechts in een zeer beperkte oplage gemaakt. Deze oude luxegoederen bevatten bijvoorbeeld producten zoals een Hermés Birkin-tas die een wachtlijst kent van vijf jaar en waarvan de prijzen beginnen met 5000 euro. De term nieuwe luxe wordt gebruikt om de trend naar premium goederen te beschrijven die de term luxe ontvangen doordat ze van een betere kwaliteit, design of prestatie zijn. Deze nieuwe luxegoederen zijn wel beschikbaar voor mensen uit verschillende klassen, zolang ze maar genoeg geld hebben om deze goederen te kunnen kopen. In principe kunnen we bij deze goederen echter wel stellen dat ze binnen het bereik van de middenklasse liggen.

De groei in luxe topsegmenten

Zoals al eerder genoemd zijn er binnen bijna iedere productgroep tegenwoordig luxeproducten verkrijgbaar; de economie neigt ernaar om in iedere productgroep een luxe- of topsegment te creëren. Een andere reden waarom luxemerken actief zijn binnen een grote bandbreedte van productgroepen is omdat hun eigen productlijnen vaak verdeeld zijn over meer dan een markt. In bijvoorbeeld de markt van luxe-accessoires hebben veel merken steeds een nieuwe productmarkt aangeboord, nadat een vorige entree succesvol bleek. Men treed bijvoorbeeld eerst binnen bij de schoenenmarkt of tassenmarkt en als dit succesvol is breidt men uit naar de cosmeticahoek of de brillenmarkt. Als dit succesvol is breidt men weer verder uit, etc. Op deze wijze groeien dergelijke merken volgens een natuurlijk groeipatroon en grijpt men daardoor ook steeds meer productgroepen aan, waardoor nieuwe topsegmenten gecreëerd worden.

De groei in luxemerken en -segmenten

Een andere trend op de markt van luxegoederen is dat er steeds meer merken in slagen om zichzelf als luxe of premium op de markt te zetten. Steeds meer merken lukt het op zichzelf als speler binnen het topsegment neer te zetten binnen een nieuwe of bestaande markt. Neem bijvoorbeeld Evian, het gebottelde water. De producent van Evian heeft het merk neergezet alsof het champagne was, waardoor er een nieuwe luxe markt is ontstaan rond gebotteld water.

Al deze eerder genoemde trends zorgen ervoor dat er een groei is binnen de luxe markt; zowel in het aantal spelers als in het aantal productgroepen.

Verschillende productcategorieën met luxegoederen

Aangezien luxemerken binnen een brede range van verschillende productgroepen opereren, is het lastig om een goed beeld te krijgen van welke productcategorieën behoren tot de luxe markt. Toch zijn er drie verschillende categorieën te onderscheiden binnen de luxegoederen:
  • Luxegoederen voor thuis
  • Persoonlijke luxegoederen
  • Luxe ervaringsgoederen

Luxegoederen voor thuis bevatten bijvoorbeeld kunst, antiek, elektronica en meubels. Persoonlijke luxegoederen kunnen goederen zijn als kleding, cosmetica, mode accessoires, schoenen, auto's, wijnen of drank. De laatste categorie met luxe ervaringsgoederen bevat onder andere entertainment of luxe diners.
© 2016 - 2024 Polkozic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De verschillende segmenten van de markt voor modeDe verschillende segmenten van de markt voor modeMode heeft altijd al een belangrijke rol gespeeld in de evolutie van de samenleving tot onze moderne maatschappij. Mode,…
Waarom kiest een consument voor een luxe modemerk?Waarom kiest een consument voor een luxe modemerk?In vroeger tijden waren de klanten die geld besteedden aan dure en luxe kleding bijna alleen maar de welgestelden in de…
Producten van failliete bedrijven of de overheid kopenProducten van failliete bedrijven of de overheid kopenAls een bedrijf failliet gaat blijven er regelmatig veel niet verkochte producten over. Deze producten worden vaak alsno…
Economie: Micro-economie - Producten en MarktvormenIn de Economie zijn er verschillende marktvormen: Monopolie, Oligopolie, Volkomen concurrentie en Monopolistische concur…

Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bere…
Verscholen geheimen in beroemde logo'sVerscholen geheimen in beroemde logo'sBedrijven optimaliseren hun logo's zodanig dat mensen ze niet snel meer vergeten. Bekende logo's van bedrijven als Googl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hatrieu, Pixabay
  • Danziger, P (2011). Putting the Luxe Back in Luxury: How New Consumer Values Are Redefining the Way We Market Luxury. Ithaca, NY Paramount Market Pub
Polkozic (439 artikelen)
Gepubliceerd: 29-01-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.