Communicatie binnen de planning

Communicatie binnen de planning Communicatie is enorm belangrijk bij veranderingen. Bij elke verandering zal goed besproken moeten worden, wat er veranderd word, hoe het veranderd word en ook wat het resultaat zal zijn. Om de communicatie optimaal te benutten zal dit voor de verandering worden duidelijk moeten zijn. De sturingscyclus zal daar uitkomst voor bieden. Voor veel mensen zal dit structuur brengen in de verandering en communicatie binnen de veranderingen. Wat zal resulteren in optimale verbetering.

Communicatie binnen de planning

Communicatie is enorm belangrijk bij veranderingen binnen een proces. Zonder goede communicatie zal een proces gedoemd zijn om te mislukken. Er zijn drie belangrijke rollen waar aan de communicatie aan moet voldoen.
  1. Communicatie moet de afstand tussen adviseurs en u en uw collega’s en medewerkers als bedrijf verkleinen.
  2. Communicatie moet zorgen voor samenhang en vertrouwen.
  3. Communicatie moet de cultuur binnen de organisatie verbeteren.

Vanwege het feit dat veel veranderingen binnen organisaties vaak fout gaan vanwege het gebrek aan duidelijke communicatie tussen de werknemers en managers, zal er na elke fase een moment zijn om te communiceren. Dit zal gebeuren aan de hand van een sturingscyclus. Bij werkzaamheden waarbij het accent ligt op het verbinden van inhoud, processen en mensen zorgen er zodanig voor dat er ontwikkeling, verandering en groei in gang wordt gezet.

De sturingscyclus zal per interventie gelden, dit om verwarring te voorkomen en het wel relevant te houden voor ieder personeelslid. Deze sturingscyclus zal er voor zorgen dat de sturing, reflectie en communicatie tijdens en na elke fase van een interventie goed zal verlopen. Er zal voornamelijk communicatie plaats vinden vanwege de sturing die elk personeelslid nodig is. Dit is dus erg belangrijk om de fases goed te kunnen doorlopen en het maximale rendement uit de interventies te halen.

De stappen binnen de sturingscyclus zijn als volgt

  1. Allereerst zal een fase geïmplementeerd worden, simpel weg gezegd, het opstarten van een fase.
  2. Vervolgens zal er een moment zijn om de voortgang binnen de interventie te bepalen.
  3. Wat is er allemaal gebeurd?
  4. Wat gebeurd er op dit moment?
  5. Herbezinnen op de uitkomsten.
  6. Willen we nog het zelfde en kunnen we nog het zelfde?
  7. (Her)plannen van het volgende proces.
  8. Hoe gaan we verder en wat nemen we ons voor?

Door dit meerdere malen te doen en vervolgens veel door te nemen met de werknemers en direct belang hebbende, zal er minder onduidelijkheid ontstaan en zullen de processen beter verlopen.

Door middel van dit sturingcyclus zal de communicatie tussen de fasering en de organisatie duidelijker verlopen en zal er meer samenhang en vertrouwen in de veranderingen, maar ook zal de bedrijfscultuur verbeterd worden, alle neuzen zullen de zelfde kant op gaan wijzen omdat er veel overleg zal plaats vinden, maar dit zal op langere termijn tijd en geld besparen omdat iedereen goed weet wat hem of haar te doen staat. Naast het feit dat je tijd en geld bespaart zal men elkaar beter gaan begrijpen waardoor de werksfeer ook nog eens verbeterd zal worden. Dit zal goed te bepalen zijn doormiddel van het onderzoeken van de belevingen op de werkvloer. Elke verandering zal negatieve en positieve reacties aanmaken. Kijk voor een tevredenheidsonderzoek naar Voorbeeld personeel tevredenheid onderzoek

Maar let op!

Niet elke verandering is een verbetering! Veel mensen denken namelijk dat de verandering binnen een bedrijf niet goed verlopen is dankzij bijvoorbeeld gebrek aan planning of communicatie. Dit is niet altijd het geval. Zo nu en dan zal de verandering binnen een bedrijf een negatief effect hebben.
© 2010 - 2024 Buitink, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Informatie en communicatieInformatie en communicatieWanneer is iets informatie of een gegeven? Of zit daar geen verschil tussen? En hoe zit het met die eindeloze getallen?…
De afdeling CommunicatieDe afdeling Communicatie vind je in veruit de meeste organisaties. De afdeling Communicatie is verantwoordelijk voor de…
Faseplan evenementenHet organiseren van een evenement gebeurt in meerdere fases. Iedere fase wordt gekenmerkt door zijn eigen werkzaamheden.…
Communicatie, teamwork en integriteit binnen een bedrijfCommunicatie, teamwork en integriteit binnen een bedrijfHet belangrijkste binnen een bedrijf is integriteit, teamwork en communicatie. Dit zijn de belangrijkste waarden van een…

Zo herken je de slechte managerZo herken je de slechte managerSlecht management is voor een organisatie een regelrechte ramp. Hoe herkent u de slechte manager in een vroeg stadium? S…
Voordelen stressmanagement op het werkVoordelen stressmanagement op het werkStressfactoren zijn overal aanwezig op het werk. Iedereen op de werkvloer, de manager, de leidinggevende, de baas, maar…
Bronnen en referenties
  • Boek:Leren veranderen, Caluwe en Vermaak, ISBN:978 90 13 016543
Buitink (3 artikelen)
Gepubliceerd: 27-09-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.