Kritische succesfactoren (CSF, KSF)

Kritische succesfactoren (CSF, KSF) Een kritische succesfactor of succesfactoren zijn aanwezig in elke organisatie, dit zijn de belangrijkste factoren van een organisatie. De succesfactoren bepalen in grote mate of de organisatie succesvol zal zijn. Afkortingen van kritische succesfactor zijn KSF of CSF. Het is moeilijk te bepalen wat kritische succesfactoren zijn, daarom hier een aantal voorbeelden van kritische succesfactoren.

Kritische succesfactoren

Kritische succesfactoren van een organisatie zijn bepaalde activiteiten of processen die van groot belang zijn voor de organisatie. De succesfactoren bepalen in grote maten of de organisatie haar doestellingen en strategie kan behalen of niet. De factoren zijn van kritisch belang voor de organisatie. Het bepaalt vaak of de organisatie kan blijven bestaan of niet.

Het 'succes' wordt bepaald in mate waarin de organisatie slaagt om de doestellingen te behalen die de organisatie heeft gesteld. Het succes van de organisatie wordt bepaald door hoe de succesfactoren worden benut door de organisatie.

Prestatie-indicator

De kritische succesfactoren worden vaak meetbaar gemaakt. Dit wordt door middel van een prestatie indicator gedaan. Deze indicator is een meeteenheid voor de kritische succesfactor. De meeteenheid wordt kwantitatief weergegeven en wordt uitgedrukt in een getal of percentage.

Voorbeelden van kritische succesfactoren

  • Efficiëntie
  • Service
  • Weinig tot geen foutieve orders
  • Klantvriendelijkheid
  • Snelle distributie
  • Goed concept
  • Goedkoop
  • Goede klachtenservice
  • Weinig klachten
  • Goede bezorging
  • Interne communicatie
  • Ect.

Voorbeelden van prestatie indicatoren

  • Percentage klachten
  • Dagen tot klacht is afgehandeld
  • Dagen tot bezorging
  • Percentage foutieve orders
  • Hoeveel goedkoper dan concurrent
  • Percentage slechte bezorgingen
  • Hoeveel winst
  • Hoeveel complimenten over klantvriendelijkheid

Er is voor elke succesfactor wel een prestatie indicator te maken. De één is ingewikkelder dan de ander. Vaak moet er een heel onderzoek worden gewijd aan een succesfactor, of die wel of niet goed heeft gefunctioneerd en hoe het nog beter zou kunnen.
© 2009 - 2024 Aron, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Kritieke Succesfactoren: een definitie en uitwerkingIn strategisch management en marketing wordt deze term als sinds 1979 gebruikt. Kritieke succesfactoren, (in het Engels…
Het Balance Score Card modelHet model werd ontwikkeld door Robert Kaplan en David Norton in 1992 vanwege kritiek van het bedrijfsleven op de beperkt…
De kritische blikDe kritische blikDe mens is een kuddedier. Hoewel dit nog al vaak gezegd wordt over mensen en er een zekere kern van waarheid in zit is h…
Informatiegestuurd werken: dé factoren bij implementatieInformatiegestuurd werken: dé factoren bij implementatieInformatiegestuurd werken is een vorm van Business Intelligence waarbij op basis van (big) data besluiten en beleid kunn…

Narcistische leiders: voordelen en nadelen - Michael MaccobyNarcistische leiders: voordelen en nadelen - Michael MaccobyNarcistische leiders: wat zijn de voordelen en nadelen van narcistische leiders? Volgens internationaal deskundige op he…
Voorbeeld personeel tevredenheid onderzoekVoorbeeld personeel tevredenheid onderzoekVeel bedrijven hebben te weinig controle op de tevredenheid van de werknemers. Een personeelsonderzoek geeft snel en mak…
Aron (60 artikelen)
Laatste update: 01-06-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.