InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Kritische succesfactoren (CSF, KSF)

Kritische succesfactoren (CSF, KSF)

Kritische succesfactoren (CSF, KSF) Een kritische succesfactor of succesfactoren zijn aanwezig in elke organisatie, dit zijn de belangrijkste factoren van een organisatie. De succesfactoren bepalen in grote mate of de organisatie succesvol zal zijn. Afkortingen van kritische succesfactor zijn KSF of CSF. Het is moeilijk te bepalen wat kritische succesfactoren zijn, daarom hier een aantal voorbeelden van kritische succesfactoren.

Kritische succesfactoren

Kritische succesfactoren van een organisatie zijn bepaalde activiteiten of processen die van groot belang zijn voor de organisatie. De succesfactoren bepalen in grote maten of de organisatie haar doestellingen en strategie kan behalen of niet. De factoren zijn van kritisch belang voor de organisatie. Het bepaalt vaak of de organisatie kan blijven bestaan of niet.

Het 'succes' wordt bepaald in mate waarin de organisatie slaagt om de doestellingen te behalen die de organisatie heeft gesteld. Het succes van de organisatie wordt bepaald door hoe de succesfactoren worden benut door de organisatie.

Prestatie-indicator
De kritische succesfactoren worden vaak meetbaar gemaakt. Dit wordt door middel van een prestatie indicator gedaan. Deze indicator is een meeteenheid voor de kritische succesfactor. De meeteenheid wordt kwantitatief weergegeven en wordt uitgedrukt in een getal of percentage.

Voorbeelden van kritische succesfactoren
  • Efficiëntie
  • Service
  • Weinig tot geen foutieve orders
  • Klantvriendelijkheid
  • Snelle distributie
  • Goed concept
  • Goedkoop
  • Goede klachtenservice
  • Weinig klachten
  • Goede bezorging
  • Interne communicatie
  • Ect.

Voorbeelden van prestatie indicatoren
  • Percentage klachten
  • Dagen tot klacht is afgehandeld
  • Dagen tot bezorging
  • Percentage foutieve orders
  • Hoeveel goedkoper dan concurrent
  • Percentage slechte bezorgingen
  • Hoeveel winst
  • Hoeveel complimenten over klantvriendelijkheid

Er is voor elke succesfactor wel een prestatie indicator te maken. De één is ingewikkelder dan de ander. Vaak moet er een heel onderzoek worden gewijd aan een succesfactor, of die wel of niet goed heeft gefunctioneerd en hoe het nog beter zou kunnen.
© 2009 - 2014 Aron, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kritische succesfactoren (CSF, KSF)"

Infoteur: Aron
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!