InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Knowledge & Content Management

Knowledge & Content Management

Knowledge management is een Engelse term voor een methode om kennis te vergaren en die kennis vervolgens te gebruiken in een organisatie. Klinkt simpel. Maar hoe doe je dat en wat komt er allemaal bij kijken? Het woord content management doet denken aan tevredenheid creëren. Het woord 'content' betekent immers 'tevreden'. Toch houdt content management meer in dan het tevreden stellen van klanten. En wat heeft dat met knowledge management te maken?

Allereerst Knowledge management

Kennismanagement wordt volgens Keuning (2003) gezien als onderdeel van het proces van dynamiseren en organiseren van denkwerk en als basis voor strategische vernieuwing. Kennismanagement kan daarom gezien worden als een methode om enerzijds het vergaren van kennis te managen en anderzijds die kennis te gebruiken, te verspreiden en toe te passen. Kennis wordt daarom ook wel de vierde productiefactor genoemd (naast de andere drie: arbeid, kapitaal, land of andere natuurlijke bronnen). Anderen beweren dat werk is te onderscheiden in het werk wat daadwerkelijk gedaan wordt en de informatie die nodig is om het werk te kunnen uitvoeren op een juiste manier. En knowledge management draait vooral om het organiseren van dat denkwerk. Hieronder valt bijvoorbeeld talentontwikkeling, competentiemanagement.

Vijf belemmeringen van knowledge management, ervaren door Nederlandse bedrijven

  • Tijdsdruk
  • Gebrek aan vaardigheden
  • Gebrek aan betrokkenheid bij het nemen van beslissingen
  • Gebrek aan ondersteuning van leidinggevenden
  • Faalangst

Vijf verbeterpunten van knowledge management

  • Kwaliteit van het leidinggeven
  • Stellen van prioriteiten
  • Nakomen van afspraken
  • Mensen motiveren
  • Planmatigheid

Content management

In 2002 ontpopt de term content management; een aanvulling op of ter vervanging van de term kennismanagement. Content management houdt in het proces van creëren, beheren en publiceren van de inhoud van een communicatiekanaal met klanten. Dit is dus niet alleen via internet, maar betreft alle kanalen van informatie en interactiviteit. Het beslaat dus veel vakgebieden, zoals marketing, communicatie en ICT. Content management kan dus bijdragen aan de dienstverlening, de effectiviteit en efficiency van een bedrijf.

Het verschil tussen Knowledge- en Contentmanagement

Knowledge management richt zich op de interne informatie binnen een bedrijf dat nodig is om het bedrijf te laten functioneren. Hieronder vallen bijvoorbeeld competenties en talenten van medewerkers (intern resultaat)
Content management draait om de informatie waarmee het bedrijf zo efficiënt, effectief en dienstverlenend mogelijk kan produceren (extern resultaat).
© 2009 - 2017 Inebakker, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Keuning (2003) De Grondslagen van het management. Groningen: Stenfert Kroese Online woordenboek Van Dale: www.vandale.nl

Reageer op het artikel "Knowledge & Content Management"

Reactie

Gerritseric (infoteur), 08-04-2009 10:09 #1
Ik dacht dat content 'inhoud' betekende?

Infoteur: Inebakker
Laatste update: 28-02-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Reacties: 1
Schrijf mee!