InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Tips sollicitatiegesprek, lijst zwakke kanten, sterke punten

Tips sollicitatiegesprek, lijst zwakke kanten, sterke punten

Tips sollicitatiegesprek, lijst zwakke kanten, sterke punten Tips sollicitatiegesprek, zwakke kanten en sterke punten. De vele boeken, handleidingen en tips over solliciteren laten onderling weinig tot geen verschillen zien. De meeste werkzoekenden solliciteren dan ook op dezelfde wijze. De meeste sollicitatiebrieven zijn niet goed van elkaar te onderscheiden. Voor de werkgever is het dus moeilijk direct een keus te maken. Daarom is het belangrijk om je op een positieve manier te onderscheiden ten opzichte van de andere sollicitanten. Dit kan je op verschillende manieren doen.

Tips sollicitatiegesprek / zwakke kanten / sterke punten

De vele boeken, handleidingen en tips over solliciteren laten onderling weinig tot geen verschillen zien. De meeste werkzoekenden solliciteren dan ook op dezelfde wijze. De meeste sollicitatiebrieven zijn niet goed van elkaar te onderscheiden. Voor de werkgever is het dus moeilijk direct een keus te maken. Daarom is het belangrijk om je op een positieve manier te onderscheiden ten opzichte van de andere sollicitanten. Te allen tijde zal dus gelden: 'Solliciteren is jezelf presenteren!'


Kwaliteiten

Niet alleen zal de sollicitant zich moeten onderscheiden in zijn brief, maar ook de wijze waarop hij zich presenteert in het gesprek zal overtuigend moeten zijn. Om jouw kwaliteiten en vaardigheden op een goede wijze aan te kunnen bieden, moet je met name over de volgende bekwaamheden beschikken:
  • zelfvertrouwen;
  • communicatieve- en presentatievaardigheden.

Zelfvertrouwen

Als je solliciteert ben je eigenlijk een verkoper die zijn producten en diensten aanbiedt. En een verkoper moet achter zijn product staan. Alleen als hij overtuigd is van zijn eigen product,zal hij geloofwaardig overkomen bij de klant. Ik weet nog goed dat ik in mijn studententijd een bijbaantje had als kalenderverkoper aan de deur. Ik was geen goede colporteur, want ik stond niet achter het product. Ik vond eerlijk gezegd dat de kalenders het niet eens waard waren om in de WC te hangen. Na een paar dagen gaf ik er de brui aan en heb ik een ander baantje gezocht.

Als jij je diensten aanbiedt, is zelfvertrouwen een belangrijk wapen ter ondersteuning van je geloofwaardigheid. Als jij je bewust bent van de waarde en de kwaliteit van je eigen aanbod - (bijvoorbeeld: 'ik kan snel en toch netjes lassen', enz.) – dan ligt het voor de hand dat je bij de presentatie ervan meer zelfverzekerdheid uitstraalt. Om te voorkomen dat je onzeker of weifelend overkomt, moet je dus weten wat je zoal te bieden hebt. Wat je sterke en minder sterke (zwakke) kanten zijn en welke activiteiten je het belangrijkste vindt; wat doe je het liefste, wat vindt je leuk?

Zelfanalyse: wat zijn mijn sterke en zwakke kanten (positieve en negatieve eigenschappen)?

Om erachter te komen wat je sterke en minder sterke kanten zijn, kun je voor jezelf uitpluizen over welke vaardigheden je beschikt, wat je sterke kanten zijn en welke activiteiten je het belangrijkste vindt. Het is van belang om je sterke kanten toe te kunnen lichten met een voorbeeld. Zo voorkom je dat je met een mond vol tanden komt te staan, als je op een sollicitatiegesprek gevraagd wordt: "U zegt dat u goed kunt samenwerken. Waaruit blijkt dat?"

Een handige hulpmiddel zijn de volgende vragen om je sterke punten en eigenschappen te analyseren:
  1. wat is een sterk punt van jezelf.
  2. omschrijf vervolgens een probleemsituatie.
  3. geef vervolgens aan welke actie(s) je hebt ondernomen om het probleem aan te pakken.
  4. tenslotte beschrijf je welk resultaat er werd bereikt, waarin de sterke kant goed tot uiting kwam.

Wees zo concreet mogelijk en omschrijf de situatie en je reactie zo veel mogelijk in termen van gedrag.

Een uitgewerkt voorbeeld van de zelfanalyse

Sterke eigenschap
Mijn sterke punt is dat ik goed mensen (collega’s) kan aanmoedigen, enthousiast kan maken.

Probleem
Toen ik werkte bij schildersbedrijf 'Verf & Kwast' kwamen we in een zeer drukke maand terecht en plots kwam er nog een grote spoedorder binnen. Mijn naaste collega’s waren erg uit hun humeur en zagen het niet zitten. Ze dachten het werk nooit af te kunnen krijgen.

Actie
Ik sprak met de baas over dit probleem en hij besloot een extra uitzendkracht in te huren. Ik sprak vervolgens met mijn collega’s en het lukte mij om hen te motiveren.

Resultaat
We hebben de spoedorder in zeer snel tempo af kunnen krijgen en zowel de klant als de baas waren daardoor meer dan tevreden.

Bedenk tevens wat je minder sterke kanten of negatieve eigenschappen zijn. Op een sollicitatiegesprek kan ernaar gevraagd worden. Bij voorkeur neem je een eigenschap die je in het gesprek kan ombuigen naar een positieve eigenschap. Bij voorbeeld: "Ik kan vrij perfectionistisch zijn, tegelijkertijd is dit in mijn baan dikwijls goed van pas: mijn risicoanalyses zijn gedegen en betrouwbaar. Daar heeft mijn werkgever baat bij."

Vaardigheden

Hieronder tref je een lijst met mogelijke vaardigheden aan, om je een eindje op weg te helpen:
  • Initiatiefrijk
  • goed kunnen plannen
  • goed kunnen organiseren
  • goed je werk kunnen indelen
  • doelgerichtheid
  • toezicht houden
  • precies en netjes
  • doortastend
  • energiek, veel aankunnen
  • contacten leggen en onderhouden
  • helder taalgebruik
  • invoelend vermogen
  • incasseringsvermogen
  • methodisch / ordelijk
  • goed zaken kunnen uitpluizen, onderzoeken
  • Inschattingsvermogen
  • goed kunnen onthouden
  • afspraken na komen
  • betrokkenheid
  • snel kunnen leren
  • verbeelding / fantasie
  • nieuwe ideeën
  • ondernemend
  • creatief
  • vooruitziende blik
  • goede smaak / stijlvolheid
  • goed kunnen samenwerken
  • goed zelfstandig kunnen werken
  • stressbestendig
  • communicatief vermogen
  • goed kunnen schrijven
  • anderen enthousiast kunnen maken

Onderaan het artikel tref je nog een lijst aan met vaardigheden.

Wat vind je belangrijk aan een baan?

Wat zijn je wensen en bereidheden? Wat verwacht je van een toekomstige baan?
Beantwoord deze vragen met 'bij voorkeur', 'desnoods', 'geen voorkeur', of 'nee'.
  • studeren op kosten van de werkgever
  • extra cursussen volgen in vrije tijd
  • een tijdelijke baan
  • een vaste baan
  • buiten werken
  • binnen werken
  • vooral samenwerken, teamwork
  • veel verantwoordelijkheid dragen
  • leiding willen geven
  • in je eigen tempo werken
  • onder stress / tijdsdruk werken
  • op een bepaald niveau zitten en blijven
  • hoger eindigen, promotie maken
  • veel verdienen
  • onder een baas werken
  • veel bureauwerk
  • veel variatie en afwisseling
  • iedere dag min of meer hetzelfde
  • veel structuur
  • veel onverwachte zaken
  • overal in het land / Europa / ter wereld
  • alleen in bepaalde regio’s; welke?
  • vaste werktijden
  • onregelmatige werktijden
  • veel overwerken
  • veel reizen
  • veel vrije tijd hebben
  • creatief werk
  • gemakkelijk werk
  • uitdagend werk
  • van je werk leren
  • theoretisch bezig zijn
  • praktisch bezig zijn
  • blijven leren en studeren
  • solitair werken
  • veel met mensen werken

Als je deze zaken eenmaal op een rijtje hebt, is het stukken eenvoudiger te beslissen in welke functie je wilt en kunt werken. Maar ook kun je dan je keuze beter naar een werkgever toe motiveren. Dat geeft een geweldige steun bij het schrijven van een sollicitatiebrief of bij het voeren van een sollicitatiegesprek. '

Communicatieve vaardigheden en presentatie

Ik behandel hieronder de belangrijkste vaardigheden voor een sollicitatiegesprek, te weten:
  1. actief luisteren;
  2. regelmatig samenvatten;
  3. analyseren en terugkoppelen;
  4. jezelf presenteren.

1. Communicatieve vaardigheid: actief luisteren

Wil jij jezelf goed presenteren dan is actief luisteren een zeer belangrijke vaardigheid. Richt je volledige aandacht op je gesprekspartner; af en toe hummen en knikken geeft aan dat je het verhaal nog volgt. Let daarbij ook op je houding en uitstraling. Denk er ook aan je gesprekspartner(s) aan te kijken. Te weinig of te veel oogcontact is storend en leidt af.

Zorg dat je zoveel mogelijk aansluit bij wat de ander zegt. Pas zo mogelijk je woordkeuze aan, aan dat van de ander. Je moet bijvoorbeeld geen ‘straattaal’ gebruiken, maar ook geen specialistische woorden als je gesprekspartner hier geen hout van begrijpt. Druk je zo duidelijk mogelijk uit in begrijpelijk en correct Nederlands.

2. Communicatieve vaardigheid: regelmatig samenvatten

Om te laten merken dat je goed en actief aan het gesprek deelneemt kun je af en toe het besprokene in eigen woorden opnieuw weergeven. Ga vooral niet papegaaien!

3. Communicatieve vaardigheid: analyseren en terugkoppelen

Je zult je tijdens het gesprek voortdurend af moeten vragen wat bedoelt de ander precies. Waar wil mijn gesprekspartner met zijn vragen en opmerkingen naartoe? Wat betekent het als hij zegt dat …..?

Heel veel mensen denken dat ze de ander wel begrijpen en daardoor ontstaan veel misverstanden. Stel dat een werkgever bijvoorbeeld zegt: 'ik wil flexibele werknemers'. Wat bedoelt hij dan? Bedoelt hij dat je bereid moet zijn overuren te draaien zonder gemopper. Of bedoelt hij dat je op vele functies inzetbaar moet kunnen zijn. Of bedoelt hij dat je bij veel verschillende klanten over de vloer komt – bijvoorbeeld als schilder – en hij wil dat je daar goed mee om moet kunnen gaan. Als je niet vraagt om verduidelijking is de kans groot dat je hem totaal verkeerd begrijpt.

Naast het jezelf afvragen wat bedoelingen en betekenissen (kunnen) zijn, kun je daar dus ook een vraag over stellen of een opmerking over maken.

4. Presentatie: solliciteren is jezelf presenteren

Een 'verkoopactie' staat of valt bij de presentatie van het product. Door je presentatie en houding laat je blijken klaar te zijn voor de desbetreffende functie en laat je zien dat je er zin in hebt.

Het spreekt voor zich dat jij je voor een sollicitatiegesprek op gepaste wijze kleedt, dat je haar netjes zit en dat je wellicht geen zichtbare piercings of te grote en opvallende kettingen en dergelijke draagt. Let er ook op dat je er verzorgd uitziet (geen rouwranden onder je nagels, geschoren uiterlijk, enz.). Pas je aan de kleedgewoonten (de dresscode) van het bedrijf aan waar je solliciteert. Steek jezelf niet in een pak, als iedereen in het bedrijf casual kleding draagt en vice versa.

Andere belangrijke zaken met betrekking tot je presentatie zijn: een heldere formulering, een goed stemgebruik (duidelijk de woorden uitspreken, niet te zacht of te hard praten), tempo van praten en natuurlijk het nodige enthousiasme. Met hulp van mensen uit je directe omgeving kun je testen in hoeverre je over een goede presentatie beschikt en aan welke onderdelen je meer aandacht moet besteden.

Zorg er ook voor dat je van te voren een aantal vragen op papier hebt gezet die je wilt stellen aan je gesprekspartners. Daarmee laat je zien dat je je goed voorbereid hebt. Lees je in door van te voren informatie bij het bedrijf op te vragen of te kijken op hun website.

Nog een aantal laatste sollicitatie-tips

  • verschijn op tijd;
  • zet bij binnenkomst je mobiele telefoon uit;
  • neem je CV mee;
  • zorg dat je alle relevante vragen op papier hebt staan en dat je deze hebt meegenomen.

Een goede voorbereiding is het halve werk!

Lijst met persoonlijke vaardigheden
Commanderen Produceren Installeren Verbeelden Tekenen Oprichten Doorgronden Praten Bewerken Schilderen Afdwingen Aanvoelen Spelen Interpreteren Anticiperen Waarschuwen Initiëren Amuseren Onderwijzen Inspecteren Recenseren Leiden Verzorgen Organiseren Inspireren Repareren Aanpassen Onderzoeken Inkopen Rangschikken Verdelen Riskeren Registreren Taxeren Zingen Communiceren Selecteren Weerleggen Instrueren Adviseren Financieren Beschermen Helpen Fotograferen Uitdelen Vormgeven Uitvinden Restaureren Ontvangen Samenwerken Bestellen Kopiëren Verzamelen Bewaken Spreken Indelen Opslaan Creëren Formuleren Budgetteren Presenteren Vertellen Dramatiseren Fabriceren Elimineren Reageren Bewijzen Reizen Voorspellen Plannen Beoordelen Ordenen Voorschrijven Theoretiseren Beslissen Publiceren Uitvoeren Improviseren Lezen Verenigen Trainen Bedienen Herstellen Onderhandelen Bevoorraden Realiseren Vertalen Verkopen Archiveren Redeneren Programmeren Studeren Regelen Serveren Prioriteren Beïnvloeden Uitleggen Decoreren Afwegen Besturen Incasseren Interviewen Overreden Werken Acteren Sorteren Analyseren Waarnemen Vervaardigen Implementeren Visualiseren Verwoorden Rijden Bevelen Luisteren Manipuleren Samenvatten Lesgeven Voorlichten Ondervragen Experimenteren Bepalen Aanbevelen Vervangen Coördineren Motiveren Begeleiden Vertegenwoordigen Bemiddelen Schrijven Evalueren Verzoenen Ondernemen Inventariseren Coachen Systematiseren Verkrijgen Integreren Ontwerpen Illustreren Innoveren Identificeren Signaleren Dirigeren Vergaderen Vaststellen Etaleren Ontdekken Onderhouden Calculeren

Lees verder

© 2009 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Banen (Zakelijk) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Het curriculum vitae (CV), De sollicitatiebrief en Solliciteren.
Gerelateerde artikelen
Interne analyse makenInterne analyse makenDe interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse. Door het maken van een interne analyse kan men de sterke en…
Positieve psychologiePositieve psychologieGeluk? Wanneer ben je nu precies gelukkig? Komt dit door wat je meemaakt, wat je voelt, hoe je denkt of wat je bezit? Di…
Referenties opgevenReferenties opgevenSoms staat in de vacaturetekst vermeld dat je een aantal referenties moet opgeven. Het opgeven van referenties is echter…
Duitse Sterke/Zwakke WerkwoordenIn het Duits heb je, net als in het Nederlands, '"Sterke'" en '"Zwakke'" werkwoorden. Deze zijn soms lastig te ondersche…
FinancieringsaanvraagFinancieringsaanvraagDe samenstelling/inhoud van de financieringsaanvraag. Een gehele uitwerking van wat er in de financieringsaanvraag moet…

Reageer op het artikel "Tips sollicitatiegesprek, lijst zwakke kanten, sterke punten"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reactie

Sug, 04-07-2011 10:08 #1
Ik vind het een top site! bedankt :) ik heb gebruik gemaakt van de tekst over vaardigheden.

Infoteur: Tartuffel
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Solliciteren
Reacties: 1
Schrijf mee!