InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Wat zijn competenties? En hoe werkt u eraan?

Wat zijn competenties? En hoe werkt u eraan?

Wat zijn competenties? En hoe werkt u eraan? U hoort tegenwoordig het woord competent vallen. Tijdens de studie wordt er voordurend naar gevraagd. Maar wat zijn nu eigenlijk competenties? Waar dienen competenties voor? En hoe werkt het opstellen van competenties? In dit artikel wordt u meer uitgelegd over wat competenties zijn. In dit artikel wordt antwoord gegeven op de volgende vragen:

Wat zijn competenties?

Volgens de website carrièretijger.nl is een competentie het volgende:
Een competentie is een vermogen dat kennis, inzicht, attitude en vaardigheidsaspecten omvat om in concrete taaksituaties doelen te bereiken.

Een competentie is bijvoorbeeld flexibel zijn, of verantwoordelijk zijn voor een product of resultaat. Het zijn soort eigenschappen of doelen die worden nagestreefd waarbij verschillende factoren komen kijken namelijk: kennis, inzicht en uw houding.

Als u competent bent betekend dit dat u een bepaalde competentie beheerst. Echter kan er altijd worden gewerkt om een competentie te verbeteren. Als uw werkgever u vraagt naar uw competenties kunt u bijvoorbeeld de competenties noemen die goed zijn, waar u dus competent in bent. U kunt hier ook bij aangeven dat u nog aan bepaalde competenties wilt werken, dit wil zeggen dat u deze wil verbeteren. Uw werkgever heeft hier in veel gevallen begrip voor, en vindt dit een goed initiatief.

Waar dienen competenties voor?

Competenties zijn ervoor om aan uzelf te werken. U kiest steeds per periode enkele competenties waar u aandacht aan besteed om hier beter in te worden. Dit kunt u doen door de eerst op te schrijven waarom u aan de gekozen competentie wilt werken en wat u wilt verbeteren. Hieraan gaat u werken en naderhand vinkt u dit lijstje af. Zo zorgt u dat u steeds meer competent wordt op een bepaald gebied. Competenties dienen dus als hulpmiddel om uw vaardigheden uit te breiden.

Hoe stelt u competenties op?

Het kan zijn dat u naar aanleiding van een gesprek met uw leidinggevende op enkele competenties waaraan u kunt gaan werken komt. U kunt ook zelf bedenken waar uw zwakke punten zitten in het werkveld, en welke van deze zwakke punten u wilt verbeteren. U stelt een lijstje op met punten waaraan u wilt gaan werken en op welke manier. Hier kunt u dan af en toe op terugkijken zodat u steeds aan de competentie herinnerd wordt. Na een bepaalde periode beschrijft u of u bent vooruit gegaan met het werken aan de competentie, en op welke manier.

Voor sommige beroepen zijn lijstjes beschikbaar met competenties die u zou moeten beheersen, dit komt steeds vaker voor. U kunt dan op het lijstje zien welke u al goed beheerst, en aan welke er nog gewerkt moet worden. U kunt ervoor kiezen om voor een bepaalde periode de status van de competenties te beschrijven of te kleuren. U kleurt de competenties die u beheerst groen, de competenties die u nog niet goed beheerst geel, en de competenties die u niet beheerst rood. Na de periode kunt u naar deze 'nulmeting' terugkijken en kijken in welke competenties u beter bent geworden.

U hoeft niet verplicht een zwakke competentie te verbeteren. U kunt ook een competentie waarin u al goed of voldoende presteert extra verbeteren zodat u er op dit vlak bovenuit springt. Dit is vaak veel leuker voor u, want aan iets werken waar u goed in bent is leuker dan aan een zwak punt werken.

Vraag ook andere mensen om u te helpen met het werken aan de competentie. Vraag feedback en laat mensen u beoordelen. Zo kunt u zelf zien of u vooruit bent gegaan met de competentie.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Carrieretijger.nl

Reageer op het artikel "Wat zijn competenties? En hoe werkt u eraan?"

Infoteur: Dobel
Laatste update: 10-01-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!