InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Vaardigheden-cv maken

Vaardigheden-cv maken

Vaardigheden-cv maken In het vaardigheden-cv leg je de nadruk op je vaardigheden. Het vaardigheden-cv is met name geschikt voor freelancers, mensen die een carrièreswitch willen maken en sollicitanten met een gat in hun cv. Hoe kun je een vaardigheden-cv maken? Wat is de opbouw en inhoud van het vaardigheden-cv?

Soorten cv's

Er zijn verschillende soorten cv's, die elk een andere functie hebben.
  • Het standaard cv, ook wel het chronologisch cv genoemd. Dit cv komt het vaakst voor.
  • Het Europass cv: een internationaal cv voor sollicitanten die een internationale functie ambiëren
  • Het netwerk-cv: een cv dat zo breed van opzet is, dat het geschikt is om in je netwerk te verspreiden.
  • Het vaardigheden-cv, dat de nadruk op vaardigheden en competenties legt.

Wat is een vaardigheden-cv?

Een vaardigheden-cv wordt ook wel een “functioneel cv” of “thematisch cv” genoemd. In tegenstelling tot het chronologisch cv of standaard cv hoeft de ordening van het vaardigheden cv niet per se chronologisch te zijn. Een vaardigheden-cv is bij uitstek geschikt als je je vaardigheden wilt accentueren. Als je solliciteert op een baan waarvoor je niet de geschikte werkervaring hebt of bezig bent met een carrièreswitch, kan dit een prima manier zijn om jezelf te presenteren. Wat staat er in het vaardigheden-cv?

Personalia

  • Personalia
  • Opleiding
  • Werkervaring
  • Talen - en computerkennis
  • Hobby's en nevenactiviteiten

Opleidingen

Bij dit onderdeel noem je de opleidingen die je hebt gevolgd vanaf je middelbare school, met eventuele vakkenpakketten. Je benoemt ook of je je diploma hebt behaald en wat het onderwerp van je scriptie was. Het is niet nodig om een chronologische volgorde aan te houden.

Werkervaring

Je werkervaring beschrijf je in “rollen”. Als je afdelingshoofd bent geweest, had je verschillende rollen: aanspreekpunt voor het personeel, coördinator, vertrouwenspersoon.

Competenties en vaardigheden beschrijven

Dit is het belangrijkste onderdeel van het vaardigheden-cv. Je geeft een beschrijving van de competenties en vaardigheden die je kunt gebruiken bij het uitoefenen van de functie. De volgende tips kunnen helpen om de competenties en vaardigheden te beschrijven:
  • Beschrijf je professionele vaardigheden. Voorbeelden van professionele vaardigheden zijn adviseren, omgaan met werkdruk, coachen en organisatietalent.
  • Onderbouw de competenties en vaardigheden met feiten en concrete voorbeelden. Als je Frans goed beheerst, kun je dat onderbouwen met het feit dat je een half jaar in Lyon hebt gestudeerd, bijvoorbeeld.
  • Vermijd clichés zoveel mogelijk. Probeer jezelf te onderscheiden
  • De beschrijving van de competenties en vaardigheden is een beschrijving: geen opsomming

Presentaties beschrijven

Bij dit onderdeel gaat het om het beschrijven van meetbare prestaties die je hebt neergezet. Je kunt daarbij denken aan het publiceren van een scriptie, het ontwikkelen van een folder voor een bedrijf, het werven van klanten voor een groot, commerciële bedrijf. Houd daarbij wel de functie in het oog.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ontwikkel jezelf!Je kan jezelf ontwikkelen! Er zijn een aantal manieren om jezelf te ontwikkelen, ook zijn er vaardigheden die van belang…
Ruimtelijke oriëntatie bij kinderenRuimtelijke oriëntatie is een begrip wat voornamelijk bij het vakgebied aardrijkskunde aan bod komt. Kinderen zijn echte…
Didactiek: leerlingkenmerkenDe leraar moet doelen kunnen kiezen, ordenen en formuleren. Voor deze doelen te kunnen bereiken, moet men echter vooraf…
Sociale vaardighedenSociale vaardighedenAls je gaat werken moet je niet alleen goed zijn 'in je vak'. Je moet ook met mensen om kunnen gaan. Dat omgaan met mens…
Hoe word je een nanny?Hoe word je een nanny?Een nanny of kinderverzorger is verantwoordelijk voor de verzorging van kinderen van een andere familie. Wat betekent he…
Bronnen en referenties
  • Carrieretijger
  • Lern.nl

Reageer op het artikel "Vaardigheden-cv maken"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 05-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Dossier cv
Schrijf mee!