InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Import, export en toerisme zijn voor Spanje belangrijk

Import, export en toerisme zijn voor Spanje belangrijk

Import, export en toerisme zijn voor Spanje belangrijk Spanje is een van de landen die tijdens de economische crisis hard geraakt werd.Het grootste probleem voor Spanje was echter de vastgoedmarkt die volledig was ingestort. Vanaf 2014 zien we in Spanje weer een herstel optreden. Er werden door de regering stevige maatregelen genomen om de economie te herstellen. Spanje is met zijn lange kustlijn aantrekkelijk voor toeristen en dit is dan ook een van de belangrijkste bronnen van inkomen voor het land. Tevens is de export van groente en fruit een belangrijke factor.

Situatie in Spanje

Vanaf het moment dat Spanje in 1986 is toegetreden tot de Europese Unie heeft het land een geweldige groei doorgemaakt. Het land heeft veel subsidies ontvangen van de EU waarmee ook verbeteringen zijn aangebracht. bijv. op het gebied van de wegenbouw en de ontwikkeling van windmolens en zonne-energie. De belangrijkste bronnen van inkomsten voor Spanje zijn het toerisme en de export. 8,3 % van de bevolking werkt in de landbouw. In de industriële sector werkt 29,9% en in de dienstensector 61,8% van de bevolking. De industrie is vooral gericht op scheepsbouw, vliegtuigbouw en staalindustrie maar ook textiel, voedselverwerking en biotechnologie.

Werkloosheid in Spanje

In het gebied aan de Costa Blanca was in 2012 tijdens de crisis ruim veertig procent van alle jongeren werkloos. In Spanje bedraagt het totale percentage werklozen in 2019 rond de 13%. In Spanje komen jaarlijks veel vluchtelingen met kleine boten aan land uit Afrikaanse landen. Alhoewel de Spaanse regering veel doet om deze mensen op te vangen verdwijnen er velen in de illegaliteit. Ook uit de Oostbloklanden zijn veel werknemers gekomen die een baan vonden in de bouw. Een groot aantal van deze mensen probeerde werk te vinden in de landbouw of keerde terug naar eigen land. Vanaf 2016 kan men stellen dat de werkloosheid begint te dalen maar in het binnenland van Spanje is de crisis ook in 2019 nog niet voorbij en moeten mensen leven van een klein inkomen waarbij ze de rekeningen voor wonen en energie nauwelijks of niet kunnen betalen.

Wat importeert Spanje

Spanje is de 16e grootste economie ter wereld. Import in 2016 bedroeg 322 miljard dollar. Dit betreft vooral: ruwe olie, voertuigen, chemicaliën, machines, levende dieren en consumentengoederen.

De importpartners zijn:
  • Duitsland
  • Frankrijk
  • China
  • Nederland
  • Verenigd Koninkrijk

Wat exporteert Spanje

Spanje exporteert veel groenten en fruit zoals citroenen, sinaasappels olijven en olijfolie, druiven en wijn. Maar ook machines en voertuigen en verpakte geneesmiddelen. Als gevolg van de economische crisis is de export teruggelopen maar niet drastisch verminderd.

De exportpartners van Spanje zijn:
  • Frankrijk
  • Duitsland
  • Italië
  • Portugal
  • Verenigd Koninkrijk
  • Nederland

half afgemaakt projecthalf afgemaakt project

Het grote probleem van Spanje was de vastgoedmarkt tijdens de crisis

In de beginjaren na de eeuwwisseling werd veel landbouwgrond verkocht aan projectontwikkelaars die woningen bouwden voor toeristen. Veel mensen uit diverse EU-landen kochten hier een tweede woning. Ook Spanjaarden kochten steeds vaker een eigen woning. 80% van de Spanjaarden is dan ook in het bezit van een eigen woning met soms een tweede woning aan de kust. De prijzen van de grond en de bouwkosten stegen erg hard in de eerste jaren na de komst van de euro. De banken verstrekten hoge hypotheken. In 2008 stortte de woningmarkt in en toch ging men verder met bouwen. Veel mensen konden hun hypotheek niet meer betalen en keerden terug naar hun eigen land. Nadat in 2009 de Britse pond sterk in waarde daalde werd de crisis groter. De banken zijn hierdoor in grote problemen geraakt. Zij zijn in het bezit van huizen die niet verkocht worden. Ook waren er vele projecten met woningen die nog niet verkocht waren of half waren afgebouwd. Sommige mensen hadden bankgarantie gekregen en de banken moesten hun een deel van het reeds betaalde geld terug betalen.

Imago schade

Er waren ook veel mensen die gedupeerd werden omdat hun huis niet werd afgebouwd, de projectontwikkelaar vertrokken was en het reeds betaalde geld verdwenen. Dit heeft gezorgd voor een slecht imago van Spanje in het buitenland. Het was niet alleen de bouw die getroffen werd maar ook vele andere bedrijven. Immers als men een nieuwe woning ging betrekken dan werden meubels, woninginrichting, keukens, badkamers en elektrische apparatuur gekocht. Ook bedrijven als Iberdrola (levering elektriciteit) en Telefonica deden voorheen goede zaken maar zagen hun inkomsten plotseling teruglopen. Inmiddels heeft de regering door het verlagen van het BTW tarief van 8% naar 4% de woningmarkt sterk gestimuleerd. Door de sterk gestegen prijzen is het voor de Spanjaarden in de steden ook in 2019 heel moeilijk om huizen te kopen.

Het toerisme herstelt zich

Spanje is ook sterk afhankelijk van het toerisme. Het jaar 2018 was voor het toerisme een goed jaar. Als gevolg van de onlusten in omringende landen zoals Tunesië hebben veel mensen sedert 2012 de zomer doorgebracht in Spanje. De prijzen die in de afgelopen jaren sterk gestegen waren in het toerisme zijn wat gestabiliseerd zodat een vakantie in Spanje voor veel gezinnen weer mogelijk is geworden. De groei van het toerisme zet zich door. In september 2016 ontving Spanje 9 miljoen toeristen méér dan in het voorgaande jaar in september.

De toekomst

Het instorten van de vastgoedmarkt was het grootste probleem bij aanvang van de crisis. Het zal voor Spanje erg moeilijk zijn om voldoende bezuinigingen door te voeren om het begrotingstekort terug te dringen. De vastgoedmarkt trekt weer aan sedert 2014. Er wordt weer volop gebouwd en het lijkt alsof Spanje niets heeft geleerd van de crisis. Er worden weliswaar méér huizen verkocht dan in de voorgaande vijf jaren maar er zijn nog steeds veel onverkochte huizen. In 2019 zijn het vooral Britten die een huis kopen in Spanje, maar ook aan Fransen en Noren worden huizen verkocht. Toch is het opmerkelijk dat er weer grote nieuwe wijken ontstaan met allemaal volledig afgebouwde lege woningen.

Herstel van de economie

In Spanje zijn hervormingen doorgevoerd om de staatsschuld terug te brengen. Echter ondanks de vele maatregelen bedroeg de staatsschuld in maart 2015 maar liefst 97,7% van het Bruto Nationaal Product. Dit is in de jaren daarna wat teruggebracht maar in 2019 verwacht Eurostat dat de staatsschuld weer zal oplopen tot rond de 90%. Men verwacht voor 2019 een matige groei van de economie. De woningbouw herstelt zich in snel tempo. Er wordt veel aandacht besteed aan de tuinbouw. Men ziet nieuwe plantages verschijnen waar allerlei producten worden verbouwd. Het toerisme in Spanje floreert goed. De crisis in diverse andere landen brengt nieuwe toeristen naar Spanje en daar profiteren vooral de kuststreken van.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Import en export zijn voor Portugal belangrijkImport en export zijn voor Portugal belangrijkPortugal is een land dat vanaf 2006 in een recessie leefde. Het had een begrotingstekort die men probeerde terug te drin…
Top 10 landen (geld en economie)Top 10 landen (geld en economie)De wereld bestaat uit ruim 200 landen. Maar welke landen zijn nou het rijkst? Welke hebben de sterkte economie, de hoogs…
Exporteren naar AustraliëExporteren naar AustraliëVanuit Nederland wordt er veel naar Australië geëxporteerd. In totaal gaat het jaarlijks om meer dan 1.4 miljard euro. H…
Import en export zijn, na de crisis, belangrijk voor IerlandImport en export zijn, na de crisis, belangrijk voor IerlandDe Republiek Ierland is een klein land dat lange tijd te kampen had met grote economische en politieke problemen. Nadat…
De Australische beurs, nog voldoende potentieel?De Australische beurs, nog voldoende potentieel?De sterke opleving van de mijnsector sinds de jaren 2000, is de belangrijkste motor van de Australische groei. Ondanks d…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia economie Spanje
  • Hallo Weekblad
  • Elsevier

Reageer op het artikel "Import, export en toerisme zijn voor Spanje belangrijk"

Reactie

Ilg, 17-03-2013 17:13 #1
Goed artikel en erg handig! Reactie infoteur, 18-03-2013
Dank voor uw reactie. altijd leuk om te horen.,
met vriendelijke groet, celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 02-06-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Probleemlanden EU
Reacties: 1
Schrijf mee!