InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Import, export en toerisme zijn voor Spanje belangrijk

Import, export en toerisme zijn voor Spanje belangrijk

Import, export en toerisme zijn voor Spanje belangrijk Spanje is een van de landen die tijdens de economische crisis hard geraakt werd. Op 7 oktober 2011 werd de kredietwaardigheid van het land verlaagd en werd er een neerwaartse bijstelling van de groeikansen op middellange termijn vastgesteld. Het grootste probleem voor Spanje is echter de vastgoedmarkt. Vanaf 2014 zien we in Spanje weer een herstel optreden. Er werden door de regering stevige maatregelen genomen om de economie te herstellen.

Situatie in Spanje

Op 11 oktober 2011 verlaagde Fitch de rating voor zeven Spaanse banken. Het betrof o.a. de Banco Santander en de Banco Bilbao Vizcaya Argentaria. De overheidsschuld van Spanje bedraagt 63% van het bruto nationaal product. Echter het begrotingstekort is gestegen tot 11,3%. Om het begrotingstekort terug te dringen zijn bezuinigingen nodig van 50 miljard in de jaren 2012 en 2013. Vanaf het moment dat Spanje in 1986 is toegetreden tot de Europese Unie heeft het land een geweldige groei doorgemaakt. Het land heeft veel subsidies ontvangen van de EU waarmee ook verbeteringen zijn aangebracht. bijv. op het gebied van de wegenbouw en de ontwikkeling van windmolens en zonne-energie. De belangrijkste bronnen van inkomsten voor Spanje zijn het toerisme en de export. In het land werken in de landbouw 8,3 % van de bevolking. In de industriële sector 29,9% en in de dienstensector 61,8% van de bevolking. De industrie is vooral gericht op scheepsbouw, vliegtuigbouw en staalindustrie maar ook textiel, voedselverwerking en biotechnologie.

Werkloosheid in Spanje

De werkloosheid in Spanje groeit per maand. In de zomer van 2011 heeft er enige correctie plaats gevonden omdat het toerisme weer wat was gegroeid. In het gebied aan de Costa Blanca is in 2011 ruim veertig procent van alle jongeren werkloos. In Spanje bedraagt het totale percentage werklozen twintig procent. In Spanje komen jaarlijks veel vluchtelingen met kleine boten aan land uit Afrikaanse landen. Alhoewel de Spaanse regering veel doet om deze mensen op te vangen verdwijnen er velen in de illegaliteit. Ook uit de Oostbloklanden zijn veel werknemers gekomen die een baan vonden in de bouw. Een groot aantal van deze mensen probeert nu werk te vinden in de landbouw of keert terug naar eigen land. In 2016 kan men stellen dat de werkloosheid begint te dalen maar in het binnenland van Spanje is de crisis nog niet voorbij en moeten mensen leven van een klein inkomen waarbij ze de rekeningen voor wonen en energie nauwelijks of niet kunnen betalen.

Wat importeert Spanje

Spanje importeerde in 2010 voor 324 miljard dollar aan goederen. Het betreft hier voertuigen, chemicaliën, machines, levende dieren en consumentengoederen.

De importpartners zijn:
  • Duitsland
  • Frankrijk
  • China
  • Nederland
  • Verenigd Koninkrijk

Wat exporteert Spanje

Spanje exporteert veel groenten en fruit zoals citroenen, sinaasappels olijven en olijfolie, druiven en wijn. Maar ook machines en voertuigen. Als gevolg van de economische crisis is de export teruggelopen maar niet drastisch verminderd.

De exportpartners van Spanje zijn:
  • Frankrijk
  • Duitsland
  • Italië
  • Verenigd Koninkrijk
  • Nederland

half afgemaakt projecthalf afgemaakt project

Het grote probleem van Spanje is de vastgoedmarkt

In de beginjaren na de eeuwwisseling werd veel landbouwgrond verkocht aan projectontwikkelaars die woningen bouwden voor toeristen. Veel mensen uit diverse EU-landen kochten hier een tweede woning. Ook Spanjaarden kochten steeds vaker een eigen woning. 80% van de Spanjaarden is dan ook in het bezit van een eigen woning met soms een tweede woning aan de kust. De prijzen van de grond en de bouwkosten stegen erg hard in de eerste jaren na de komst van de euro. De banken verstrekten hoge hypotheken. In 2008 stortte de woningmarkt in en toch ging men verder met bouwen. Veel mensen konden hun hypotheek niet meer betalen en keerden terug naar hun eigen land. Nadat in 2009 de Britse pond sterk in waarde daalde werd de crisis groter. De banken zijn hierdoor in grote problemen geraakt. Zij zijn in het bezit van huizen die niet verkocht worden. Ook waren er vele projecten met woningen die nog niet verkocht waren of half waren afgebouwd. Sommige mensen hadden bankgarantie gekregen en de banken moesten hun een deel van het reeds betaalde geld terug betalen.

Imago schade

Er waren ook veel mensen die gedupeerd werden omdat hun huis niet werd afgebouwd, de projectontwikkelaar vertrokken was en het reeds betaalde geld verdwenen. Dit heeft gezorgd voor een slecht imago van Spanje in het buitenland. Het was niet alleen de bouw die getroffen werd maar ook vele andere bedrijven. Immers als men een nieuwe woning ging betrekken dan werden meubels, woninginrichting, keukens, badkamers en elektrische apparatuur gekocht. Ook bedrijven als Iberdrola (levering elektriciteit) en Telefonica deden goede zaken maar zagen hun inkomsten plotseling teruglopen. Inmiddels heeft de regering geprobeerd door het verlagen van het BTW tarief van 8% naar 4% de woningmarkt weer te stimuleren. In 2011 staan in Spanje tussen de 1 miljoen en 1,5 miljoen huizen te koop. Vele huizen staan leeg en zijn onbewoond. Door de sterk gestegen prijzen is het voor de Spanjaarden niet mogelijk om deze huizen te kopen. Ook ontvangen de gemeentes steeds minder belasting door het vertrek van hun bewoners.

Het toerisme herstelt zich

Spanje is ook sterk afhankelijk van het toerisme. Het jaar 2011 is voor het toerisme een goed jaar. Als gevolg van de onlusten in Egypte en Tunesië hebben veel mensen de zomer van 2011 doorgebracht in Spanje. De prijzen die in de afgelopen jaren sterk gestegen waren in het toerisme zijn wat gestabiliseerd zodat een vakantie in Spanje voor veel gezinnen weer mogelijk is geworden. De groei van het toerisme zet zich door. In september 2016 ontving Spanje 9 miljoen toeristen méér dan in het voorgaande jaar in september. Griekenland en Turkije worden gemeden en velen kiezen weer voor een vakantie in Spanje.

De toekomst

Of Spanje in staat zal blijken de crisis binnen Europa het hoofd te bieden zal in 2012 moeten blijken. De crisis op de vastgoedmarkt is het grootste probleem en het zal voor Spanje erg moeilijk zijn om voldoende bezuinigingen door te voeren om het begrotingstekort terug te dringen. De vastgoedmarkt trekt weer aan sedert 2014. Er wordt weer volop gebouwd en het lijkt alsof Spanje niets heeft geleerd van de crisis. Er worden weliswaar méér huizen verkocht dan in de voorgaande vijf jaren maar er zijn nog steeds veel onverkochte huizen.

Herstel van de economie

In Spanje zijn hervormingen doorgevoerd om de staatsschuld terug te brengen. Echter ondanks de vele maatregelen bedraagt de staatsschuld in maart 2015 maar liefst 97,7% van het Bruto Nationaal Product. De woningbouw herstelt zich wel. Er wordt veel aandacht besteed aan de tuinbouw. Men ziet nieuwe plantages verschijnen waar allerlei producten worden verbouwd. Er is echter nog veel corruptie in het hele land.
Het toerisme in Spanje floreert goed. De crisis in diverse andere landen brengt nieuwe toeristen naar Spanje en daar profiteren vooral de kuststreken van.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Import en export zijn voor Portugal belangrijkImport en export zijn voor Portugal belangrijkPortugal is een land dat vanaf 2006 in een recessie leefde. Het heeft een begrotingstekort dat men probeert terug te dri…
Import en export zijn voor Griekenland belangrijkImport en export zijn voor Griekenland belangrijkGriekenland verkeert in een financiële crisis en het is de grote vraag of het land de problemen ooit kan oplossen. De mo…
Exporteren naar AustraliëExporteren naar AustraliëVanuit Nederland wordt er veel naar Australië geëxporteerd. In totaal gaat het jaarlijks om meer dan 1.4 miljard euro. H…
Top 10 landen (geld en economie)Top 10 landen (geld en economie)De wereld bestaat uit ruim 200 landen. Maar welke landen zijn nou het rijkst? Welke hebben de sterkte economie, de hoogs…
Israël in vogelvlucht: economieIsraël in vogelvlucht: economieNa vele jaren één van de snelst groeiende Bruto Nationaal Produkt van alle wereldeconomieën, is Israël sinds 2003 bezig…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia economie Spanje
  • Hallo Weekblad
  • Elsevier

Reageer op het artikel "Import, export en toerisme zijn voor Spanje belangrijk"

Reactie

Ilg, 17-03-2013 17:13 #1
Goed artikel en erg handig! Reactie infoteur, 18-03-2013
Dank voor uw reactie. altijd leuk om te horen.,
met vriendelijke groet, celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 30-11-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Probleemlanden EU
Reacties: 1
Schrijf mee!