InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > De waarde van oud papier

De waarde van oud papier

De waarde van oud papier Met de inzameling van oud papier kan nog steeds een aardige boterham worden verdiend. Het grootste deel van de inzameling wordt gedaan door kerken en het verenigingsleven. De prijs van oud papier fluctueert in de loop van de jaren sterk. Zo bedroeg de prijs van een kilo oud papier in 2011 nog 12 cent, terwijl dat een paar jaar eerder nog maar 3 cent was. Het oud papier wordt na de inzameling gerecycled waarna er nieuw papier van wordt gemaakt. Op die manier hoeven er minder bomen gekapt te worden. Er gaat veel geld om in de recycling van oud papier. Papier wordt voor een belangrijk deel gemaakt van houtsnippers. In 2003 gebruikte de gemiddelde Nederlander jaarlijks al meer dan tweehonderd kilogram aan papier en karton. Dat is meer dan een halve kilo per persoon. Sindsdien is dat percentage alleen maar gestegen.. Er zou niet tegen op te planten zijn als dat papier van vers gekapte bomen afkomstig zouden zijn. Dat zou bovendien zeer belastend voor het milieu zijn. De doelstelling van de Nederlandse overheid is daarom om meer dan 95 procent van het papier te laten bestaan uit gerecycled papier. Dat betekent dus ook dat het grootste deel van het papier op een effectieve manier ingezameld moet worden. Dit mag niet zomaar ingeleverd worden in combinatie met ander afval. Het scheiden zou dan namelijk zeer arbeidsintensief zijn en veel extra kosten met zich mee brengen.

Inzameling door kerken en sportverenigingen

Vooral kerken en het verenigingsleven proberen met de inzameling van oud papier bij te verdienen. Zij beschikken over een grote achterban voor wie het weinig moeite kost om het oud papier ter plekke in te leveren. Daar wordt het vaak opgeslagen in een container. Wanneer er genoeg oud papier is wordt de container opgehaald door een afvalverwerkingsbedrijf dat vervolgens zorgt dat het oude papier weer op de juiste wijze wordt verwerkt. In andere gevallen wordt het oud papier uiteindelijk afgeleverd bij het gemeentelijk afvalbedrijf. De kerken en de plaatselijke voetbalvereniging ontvangen in dat geval hun vergoeding in de vorm van subsidie.

Soorten oud papier

Er zijn verschillende soorten papier. Zo is krantenpapier, in de papierindustrie bekend als bontpapier, voor heel andere soorten doeleinden geschikt dan bijvoorbeeld karton of kantoorpapier. Verenigingen en kerken worden daarom ook vooral gestimuleerd om zelf de verschillende soorten papier al te scheiden. Op die manier is de opbrengst ook hoger. Paperclips en nietjes hoeven niet verwijderd te worden. Dat gebeurt uiteindelijk zonder veel extra moeite bij het afvalverwerkingsproces. Ook bedrijven hebben ontdekt dat het inzamelen van oud papier de moeite waard kan zijn. Zij hebben daarom steeds vaker verschillende soorten papierbakken op de werkvloer staan, waardoor het papier gemakkelijker ingezameld kan worden. Zeker bij de grotere bedrijven kan het aardig wat geld in het laatje brengen, omdat het uiteindelijk toch gaat om grote hoeveelheden papier.

De waarde van oud papier

De prijs van oud papier fluctueert in de loop van de jaren behoorlijk. In 2011 steeg de papierprijs naar recordhoogte. De prijs bedroeg toen 120 euro voor een ton, of met andere woorden: 12 cent per kilo. In 2009 was de prijs 3 cent per kilo. De stijging kwam destijds door met name de toegenomen vraag vanuit China. Dat land heeft door de snelle economische groei een grote behoefte aan grondstoffen. Inzamelaars hebben vaak vaste contracten met papierverwerkingsbedrijven, dus profiteren op de korte termijn niet direct van de prijsstijging. Na het hoogtepunt in 2011 begon de prijs van oud papier weer gestaag te dalen. In juni 2014 lag de gemiddelde papierprijs rond de zes cent per kilo.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De waarde van oud papier"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 02-11-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!