Starwood hotelketen
Starwood is één van de grootste, leidende internationale hotelketen met 1000 hotels gelegen in 100 landen geleid door meer dan 155.000 tewerkgestelden. Al deze hotels worden verdeeld in secties. Om dit op wereldvlak te bekijken, kunnen we stellen dat 536 hotels zich situeren in de Noord-Amerika Division, 247 in Europa, Afrika en het Midden-Oosten ofwel de EAME division, 157 hotels in Azië en tenslotte 60 hotels in Latijns-Amerika.
Strategie
Zoals elke keten heeft Starwood ook een strategie, namelijk “The Journey”. Deze strategie bestaat erin het meest innovatieve bedrijf te zijn waarbij iedereen een belangrijke rol speelt in deze reis. Het komt erop neer om ervoor te zorgen dat alle werknemers hetzelfde doel willen bereiken.
Binnen deze strategie maakt Starwood 3 beloftes en 5 essenties
- Als er iets gedaan moet worden, doe dan altijd het juiste in eender welke situatie.
- Doe altijd net dat tikkeltje extra voor jullie gasten wat ze niet altijd zullen verwachten.
- Alles wordt gedaan in teamvorm, waar het beste uit gehaald moet worden aangezien je niet alleen bent.
Hierbij zijn er ook een aantal essentiële dingen van belang namelijk:
- Win met talent à de juiste persoon op de juiste plaats
- Voer de dingen briljant uit à zelfs beter dan de anderen
- Grote merken met een grote consistentie zijn van groot belang à moeten betrouwbaar zijn voor de werknemers die op hun beurt ook trouw zullen zijn
- Mondiale groei leveren die van belang is voor de gehele ketenLever uitstekende resultaten
Filosofie
Starwood’s filosofie daarentegen stelt dat mensen het verschil maken, hiermee bedoelt men de manier waarop de werknemer de klant gaat behandelen. Starwood laat de werknemers initiatief en beslissingen te nemen, om zo uitstekende resultaten te leveren dat als gevolg een mondiale groei teweeg zal brengen.
Loyaliteitsprogramma
Starwood Preferred Guest is het loyaliteitsprogramma van de Starwoodketen waarbij de klanten punten verzamelen door geld te spenderen in hotels over heel de wereld. Hoe meer geld men spendeert, hoe meer punten men krijgt. Deze kan men gebruiken om gratis te overnachten in hotels. Om één kamerovernachting te betalen zijn er +/- tussen de 9000 en 13000 punten nodig. De meeste gasten gebruiken het dan om te overnachten op bestemmingen die men anders nooit zou bezoeken met als gevolg dat klanten er terug naartoe gaan zonder punten als deze bestemming hun bevalt. Ze gaan ook meer geld spenderen omdat ze door het puntensysteem de overnachting niet hoeven te betalen dus meer geld over hebben om uit te geven. Hoe meer ze spenderen, hoe meer punten, hoe meer reizen, … Het is dus eigenlijk een vicieuze cirkel. Gasten kunnen punten verzamelen door hotelovernachtingen, maar ook door aankopen in de boetieks of gebruik maken van bepaalde faciliteiten. Bovendien stelt Starwood ook geen beperkingen; gasten kunnen overnachten wanneer ze willen en waar ze willen wat een groot verschil is met andere hotelprogramma’s waar je bv. tijdens de periode rond Kerstmis en Nieuwjaar je punten niet mag opgebruiken. Ook heb je de mogelijkheid om over te schakelen naar een Starwood Gold of een Starwood Platinum. Om naar Gold over te schakelen moet je een minimum van 25 nachten per jaar binnen de keten geslapen hebben en platinum met een minimum van 50 nachten. Deze mogelijkheid wordt voorgesteld aan iedere gast.
Starwood producten
Zoals eerder vermeld, staat Starwood heel hard achter het hebben van betrouwbare merken, omdat deze merken de kwaliteit representeren. Zij hebben de volgende binnen hun keten:
Een merk is een manier van leven en je vind ze overal rond je terug. Je kiest een hotel omdat het iets vertegenwoordigt. Een merk is ook een belofte naar je gast toe die je moet nakomen door je werknemers, anders zullen je gasten niet terugkomen.
“To give every guest a great branded experience and have an enjoyable time along the way”
Al deze merken hebben een eigen belofte. Ze staan open voor alle types van klanten maar ze vertegenwoordigen verschillende sferen en beloftes. Gasten kiezen voor een merk waar ze zich mee gerelateerd voelen, waarmee ze op dezelfde golflengte zitten. Zo heb je bv. Aloft, een vrij nieuw en uniek concept waarbij de kamer een loft voorstelt die zeer jong en hightech zijn ingericht.
Daarentegen heb je geen restaurant en geen extra faciliteiten zoals in een gewoon hotel. Zo heb je bv. wel een minibar, maar deze is leeg zodat je die kan vullen met je eigen drankjes.
Hoewel Aloft een merk is dat openstaat voor iedereen, zal niet iedereen hier willen overnachten. Het is meer gericht op jonge mensen die zelfstandig werken. Dit is ook aan de inrichting merkbaar; wii-consoles, kleurrijke inrichting, eigen receptie/onthaal via computers,…