Polegato, de vader van de Geox-schoen
Weinige Geox-schoenendragers zullen zich de vraag stellen hoe deze populaire schoenen tot stand zijn gekomen, maar aan de gaatjes die ze wereldberoemd maakten zit een hele geschiedenis vast. Maak plaats voor het wonderlijke verhaal van Mario Moretti Polegato.
Het ontstaan
Hoe de Geox-schoen ontstond is een legendarisch verhaal dat Polegato overal vertelt waar hij te gast is. Hoe zit het precies in elkaar? Polegato studeerde af als landbouwingenieur en vinoloog (gespecialiseerd in wijnbouw). Niet verwonderlijk als zoon van wijnhandelaars in Montebelluna, een plattelandsgemeente dicht bij Venetië. Tijdens zijn verblijf in het Amerikaanse Reno (Nevada) voor een wijncongres ging hij op een morgen in de bergen joggen en kreeg het te warm aan zijn voeten. Bijdehands als hij was kerfde hij met een zakmes twee gaten in de schoenzool zodat zijn voeten wat verluchting kregen. Toen hij een volgende keer ging lopen regende het en keerde hij met doorweekte voeten terug.
Het idee op zich was dus prima, maar er moest een oplossing gevonden worden om in alle weersgesteldheden te kunnen sporten. Jaren denk- en zoekwerk resulteerden dan in hét Geox-concept, een eigen versie van een door de Nasa voor ruimtepakken ontwikkeld systeem: op de plaats van de gaatjes werd een membraan geplaatst dat aan ene kant wel zweetdruppeltjes doorlaat maar aan de andere kant geen regendruppels, omdat zweetdruppels 700 maal kleiner zijn. Direct vroeg hij een patent op zijn systeem aan zodat anderen niet met zijn idee zouden gaan lopen. Sindsdien kun je in de hal van het hoofdkantoor in Montebelluna de wereldberoemde witte Nike-schoen met een groot gat in de zool onder een verlichte glazen stolp gaan bekijken.
De uitbouw van een wereldbedrijf
Hoewel hij een geniaal concept had uitgedokterd stonden topmerken niet in de rij om het in hun gamma op te nemen. Hij bood het aan bij Nike, Adidas en Puma, maar niemand bleek geïnteresseerd, waardoor Polegato verplicht was om de productie in eigen beheer te nemen. Hij richtte Geox op met vijf werknemers. De naam komt van het Griekse ‘geo’ wat ‘aarde’ betekent, de grond waarop we stappen en de ‘x’ staat symbool voor technologie.
Polegato omringde zich met specialisten uit de schoenenbranche omdat hij er als vinoloog zelf geen kaas van had gegeten en begon met de ontwikkeling van kinderschoenen omdat hij wist dat ouders altijd het beste met hun kinderen voorhebben. Toen zijn collectie succes bleek te hebben startte hij ook een collectie voor volwassenen op. Het enthousiasme van de kinderen werd op de volwassenen overgeënt en het pas in 1995 opgerichte bedrijf werd een miljardenbedrijf. Polegato wilde geen dure schoenen op de markt gooien en besliste voor een midprice-aanbod omdat hij revolutionaire schoenen voor iedereen beschikbaar wou houden. Het concept van de antizweetzool was een schot in de roos. Polegato behoort nu tot de rijkste mannen in Italië.
Intussen telt het bedrijf wereldwijd 30.000 werknemers en vind je goeddraaiende winkels in zowat alle wereldsteden. In 2008 verkocht het 22 miljoen paar schoenen. De stomende zool werd hét reclamebeeld van Geox met de Italiaanse slogan ‘La scarpa che respira’ (de schoen die ademt). Omdat het altijd beter kan werden er intussen ook meer modieuze modellen op de markt gebracht zodat dames nu ook schoenen kunnen kopen met stiletto’s of laarzen of ballerina’s.
Ademende kledinglijn
Nu de schoenenbranche ingepalmd werd stortte het bedrijf zich in 2007 op de kledingmarkt. Met de fabricatie van jassen wenste de topman ook hier successen te boeken. Het principe is eenvoudig: de jassen lijken doodnormale jassen door een couturier ontworpen, maar er loopt een subtiel, open biesje langs de schoudernaad. Daarin wordt het membraan verwerkt dat ervoor zorgt dat de jas ademt. De vochtige lucht die kan ontstaan door transpiratie wordt langs daar geëvacueerd.
Sportschoenen
Nog niet zo lang geleden ging Geox ook van start met de productie van sportschoenen. Op zich niet verwonderlijk, het ontstaan van de Geox-schoen in ogenschouw nemend. De eerste sportschoenen zijn golf- en loopschoenen. In tegenstelling tot de traditionele sportmerken houdt Polegato vast aan het concept van gaatjes in de zool. In 2009 kocht hij het verlieslatende Diadora op wat hem op deze markt meer mogelijkheden biedt.
Afstuderen in Geox
In 2001 zag de Geox-school het licht. Hier kunnen studenten een masteropleiding volgen die hen op een carrière bij Geox voorbereidt. Polegato stelt echter hoge eisen aan de kandidaat-studenten. Van de 3000 sollicitaties die er jaarlijks binnenkomen houdt hij er gemiddeld tien à vijftien over die er voluit voor kunnen gaan om zich uiteindelijk de Geox-filosofie eigen te maken.
De ademende winkel
Op 25 februari 2010 volgde dan een nieuwe stunt van de schoenengoeroe: tijdens de Modeweek in Milaan werd in het centrum van Milaan de ‘Breathing Building’ (het gebouw dat ademt) geopend. Het is de grootste Geox-winkel ter wereld. Op de voorgevel van het gebouw werden 734 goud-, brons- en koperkleurige panelen bevestigd, die computergestuurd beweegbaar zijn en zodoende afgestemd kunnen worden op behoeften van interne klimatisering. In de panelen zijn kleine gaatjes verwerkt die licht doorlaten, wat het unieke Geox-concept perfect weergeeft.
Intussen werd Mario Moretti Polegato al verschillende keren tot ‘Ondernemer van het jaar’ geproclameerd, stond hij op de cover van internationaal gerenommeerde bladen en ontmoette de groten der aarde zoals Shimon Peres, Bill Gates en paus Benedictus. Niettegenstaande hij in een riante villa woont, hij met de duurste en luxueuste auto’s rijdt, blijft hij in zijn privéjet de wereld rondreizen en zijn uniek concept ronddragen.
© 2010 - 2024 Vosje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Bacteriële celmembraanDe bacteriële celenvelop omvat de cytoplasmatische membraan en de celwand, eventueel omgeven door een buitenmembraan of…