InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Een goede boekhouding is onderdeel van het succes

Een goede boekhouding is onderdeel van het succes

Een goede boekhouding is onderdeel van het succes Een goede boekhouding is van cruciaal belang voor het succes van een bedrijf. Het inschakelen van een accountantskantoor kan daarom een zeer goede investering zijn. Lees hier waarom de boekhouding zo enorm belangrijk is voor het bedrijf.

Het belang van een goede boekhouding

De boekhouding is het meest cruciale aspect van elke zakelijke onderneming, of het bedrijf nu groot of klein is. De boekhouding alleen al kan je vertellen of jouw onderneming winst maakt of met verlies draait. Maar de boekhouding kan jou ook helpen om de voordelen van nieuwe strategieën en machines die worden geïntroduceerd in het bedrijf te analyseren.

Wat is goed boekhouden?

Boekhouden betekent het bijhouden in overzichten van iedere financiële transactie van een bedrijf. Het maakt hierbij niet uit of het gaat om grote of kleine bedragen. Je zult begrijpen dat in verhouding veel moeite en tijd besteedt moet worden aan het voeren van deze administratie in een bedrijf. Het is overbodig om te zeggen dat kennis van boekhouden, ervaring en een nauwkeurige manier van werken hier noodzakelijk zijn. Dit zorgt er namelijk voor dat aan het einde van het boekjaar een jaarrekening en een winst- en verliesrekening gepresenteerd kan worden zonder rekenfouten en zonder fouten in de transacties.

Het nut van een accountantskantoor

Een accountantskantoor adviseert het bedrijf ook over hoe zij de hoogst mogelijke winst kunnen maken. Een accountantskantoor geeft ook aan waar het bedrijf kosten kan besparen en adviseert in lucratieve manieren van investeren voor het bedrijf. Het inschakelen van de hulp van een accountantskantoor is een heel goede investering voor een rendabele bedrijfsvoering. Als het werkkapitaal en alle andere bedrijfsmiddelen optimaal worden gebruikt binnen een onderneming, dan zijn de kosten die je betaald voor de hulp van het accountantskantoor een investering die zorgt voor enorme ongeziene winsten in de toekomst.

Zelf boekhouden kost ook geld

Hierdoor is er geen enkel bedrijf dat kan voortbestaan zonder efficiënt systeem van boekhouden. Waarschijnlijk is dit ook de reden dat boekhouders bij de best betaalde werknemers behoren binnen een bedrijf. Ook al heb je een klein bedrijf en geen of weinig werknemers, houdt altijd het belang van een goede boekhouding hoog in het vaandel. Wees niet bang om te investeren in hulp bij de boekhouding.

Het voordeel ven het uitbesteden van de boekhouding

Veel bedrijven realiseren zich dat ze niet zonder een goede boekhouding kunnen functioneren, maar dat ze deze diensten ook goed kunnen uitbesteden aan een accountantskantoor en hierdoor geld kunnen besparen. Hierdoor is de eigenaar van het bedrijf niet meer verantwoordelijk voor eventuele fouten in de boekhouding, maar dit is dan de verantwoordelijkheid van het accountantskantoor. Dit geeft de eigenaar vooral rust want hij/zij hoeft zich geen zorgen meer te maken over het zoeken van goed personeel voor de boekhouding en ook niet over het functioneren van de boekhouder(s). Hij/zij krijgt dan meer tijd om aandacht te besteden aan andere belangrijke taken binnen het bedrijf.

Een accountantskantoor evalueert de voortgang van het bedrijf

Vergeet niet dat je door het uitbesteden van de boekhouding aan een accountantskantoor tijd bespaart doordat geen tijd verloren gaat aan het corrigeren van eventuele fouten. Het accountantskantoor zorgt ervoor dat de balans en de winst- en verliesrekening volledig zijn gecontroleerd wanneer deze worden gepresenteerd. Je kunt het accountantskantoor vragen om een evaluatie van de vooruitgang die is geboekt door de onderneming in het afgelopen jaar en waar de verliezen zijn geleden. De hele voortgang van de onderneming hangt af van de boekhouding. Hiermee wordt wederom het belang benadrukt van een nauwkeurige en consequent uitgevoerde boekhouding.
© 2009 - 2017 Wubbo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een goede boekhouding is onderdeel van het succes"

Infoteur: Wubbo
Gepubliceerd: 18-01-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!