InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Limited Liability Partnership (LLP): voordelen en nadelen

Limited Liability Partnership (LLP): voordelen en nadelen

Limited Liability Partnership (LLP): voordelen en nadelen De Limited Liability Partnership (LLP) is een Engelse rechtsvorm die ook in Nederland voor vrije beroepsbeoefenaren en kleine ondernemers een fiscaal slimme rechtsvorm kan zijn. Uw aansprakelijkheid is beperkt en als ondernemer geniet u van een aantal fiscale voordelen die u in een bv niet zult hebben. Wat zijn de voordelen en nadelen van deze rechtsvorm?

Rechtsvorm LLP

Wat is de Limited Liability Partnership?

Hebt u een eenmanszaak, vof, maatschap of bv, dan kan het de moeite waard zijn om eens naar een andere rechtsvorm te kijken. Zo is er de Limited Liability Partnership LLP. De LLP lijkt bij uitstek geschikt voor kleine ondernemers en vrije beroepsbeoefenaren. Waarom, omdat deze rechtsvorm een beperkte aansprakelijkheid combineert met de fiscale voordelen voor een ondernemer. Denk daarbij aan een mogelijke zelfstandigenaftrek, MKB-vrijstelling en startersaftrek. Dit zijn fiscale faciliteiten die u niet in een bv hebt.

Meerdere participanten bij de oprichting van een LLP

Voor de oprichting van een LLP zijn minimaal twee participanten nodig. Overigens kan de tweede participant ook een stichting zijn waarvan u de enige bestuurder bent. Hoe u de LLP inricht is aan de participanten. De afspraken over het samenwerkingsverband komen in de overeenkomst van de LLP te staan.

De LLP is Brits

De Limited Liability Partnership LLP is een Britse rechtsvorm, maar wel in Nederland erkend door de Belastingdienst. De LLP wordt in Engeland ingeschreven in de Kamer van Koophandel. Een tussenpersoon in Nederland kan dat voor u regelen. Hiervoor betaalt u uiteraard wel oprichtingskosten en kosten aan de KvK. Vindt de oprichting via het internet plaats, dan kan dat voor circa 500 euro gebeuren. Omdat de LLP ontleend is aan het Verenigd Koninkrijk, zullen eventuele rechtszaken tegen de LLP in de VK gevoerd worden. U krijgt dan te maken met een Britse rechter. De overeenkomst die u met uw mede-participant sluit, kan wel naar Nederlands recht worden opgesteld.

Voordelen van een LLP

De voordelen van een LLP zijn:
  • Privé vermogen en zakelijk vermogen zijn gescheiden.
  • Anders dan bij een bv bent u niet verplicht om een gebruikelijk loon uit te betalen. U bent immers geen dga, er zijn ook geen aandelen.
  • Er is geen verplichte kapitaalstorting.
  • Vinden de activiteiten alleen in Nederland plaats, dan alleen in Nederland belastingplichtig (geen dubbele heffing).
  • De LLP is fiscaal transparant, waardoor de LLP niet belastingplichtig is. De participanten zijn dat wel.
  • Kwalificeert de Belastingdienst u als ondernemer, dan hebt u recht op ondernemersaftrek.
  • Er is een beperkte aansprakelijkheid voor de participanten. Aansprakelijk zijn ze mogelijk wel in geval van onbehoorlijk bestuur.

Nadelen van een LLP

Mogelijke nadelen zijn:
  • Als iemand de LLP wil aanklagen, zal de procedure in Engeland gevoerd worden. Dit kan overigens ook een voordeel zijn, omdat niet iedereen eenvoudig een procedure in het Verenigd Koninkrijk zal beginnen.
  • Er moeten minimaal twee participanten zijn.
  • ER moeten kosten worden gemaakt, de oprichtingskosten maar ook jaarlijkse kosten. De jaarlijkse kosten bestaan uit de kosten van inschrijving bij de Britse Kamer van Koophandel, opstellen en deponeren van de jaarrekening, het deponeren in Engeland van de annual return. De annual return is de bevestiging van de inschrijvingsgegevens (naam, zetel en naam, adres, woonplaats van de participanten).
  • Anno 2018 zijn de mogelijke gevolgen van de Brexit nog niet bekend.

Recht op ondernemersaftrek

Als u uw huidige rechtsvorm wil omzetten naar een LLP of nog niet weet voor welke rechtsvorm u het beste kunt kiezen, dan is het verstandig om vooraf duidelijkheid van de fiscus te krijgen of u recht hebt op de ondernemersaftrek. Het is immers deze ondernemersaftrek in combinatie met de beperkte aansprakelijkheid die de LLP zo aantrekkelijk maakt. Laat u zich goed hierover informeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fiscale eenheid - de voordelen en de nadelenFiscale eenheid - de voordelen en de nadelenEen onderneming die bestaat uit meerdere vennootschappen kan er voor kiezen om voor deze vennootschappen een zogenaamde…
Wat is een g-rekeningWat is een g-rekeningEen g-rekening is een geblokkeerde rekening die vooral wordt gebruikt in het geval dat werk wordt uitbesteed. Het doel h…
ZZP: voordelen & nadelenZZP: voordelen & nadelenSteeds meer mensen kiezen voor het zelfstandig ondernemerschap, al dan niet noodgedwongen. ZZP’er worden is niet altijd…
Coöperatie oprichten: fiscaal voordeel en aansprakelijkheidCoöperatie oprichten: fiscaal voordeel en aansprakelijkheidU kunt in 2018 een coöperatie oprichten, daardoor minder belasting betalen en minder risico lopen. Maar wat is de coöper…
Leaseauto: voordelen & nadelen leaseautoLeaseauto: voordelen & nadelen leaseautoLease is een financieringsvorm die veel gebruikt wordt voor auto’s. Je kunt particulier een auto leasen, maar ook via de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.ondernemersplein.nl/artikel/buitenlandse-vennootschappen/

Reageer op het artikel "Limited Liability Partnership (LLP): voordelen en nadelen"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 24-09-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Faillissement
Schrijf mee!