TOMS schoenen - espadrilles van One for One

TOMS schoenen - espadrilles van One for One TOMS ®, is een bedrijf dat verantwoord ondernemen voorstaat. Het bedrijf maakt schoenen en verkoopt die via het systeem One for One™. Wie een product van dit bedrijf koopt maakt tevens een ander blij omdat er een paar wordt weggegeven. Er worden niet alleen schoenen gemaakt, maar ook brillen, koffie en tassen. Het principe One for One is dat met elke aankoop een mens in nood geholpen wordt. Wat begon als een bedrijf heeft zich ontwikkeld tot een beweging met de insteek dat je met zaken doen de wereld mooier kunt maken.

Blake Mycoskie en TOMS

Het begon in 2006 met een reis van de Amerikaan Blake Mycoskie naar Argentinië. Hij zag daar kinderen die op blote voeten liepen. Niet omdat ze dat wilden, maar omdat ze geen schoenen hadden. Om die kinderen te helpen en om hun voeten te beschermen zette Mycoskie TOMS ® op. Elk paar schoenen dat het bedrijf verkoopt levert een paar schoenen op voor kinderen die zelf geen schoenen kunnen kopen. De schoenen zijn vooral espadrilles.

TOMS

De naam TOMS komt van Tomorrow's Shoes.

Bron: Jeanet de JongBron: Jeanet de Jong

Espadrilles en andere schoenen

De schoenen die in het programma geproduceerd worden zijn espadrilles. Er zijn bootschoentjes, sleehaksandalen, herenschoenen en kinderschoentjes. De kleurtjes en dessins maken de schoenen tot leuke voetmode. De schoenen worden van duurzaam en veganistisch materiaal: natuurlijke hennep, biologisch katoen en gerecycled polyester. Ze worden verpakt in schoenendozen die voor 80% uit gerecycled afval bestaan en bedrukt zijn met milieuvriendelijke soja-inkt. Ze worden in China, Ethiopië en Argentinië gemaakt.

One for One Eyewear en pilootmonturen

Mycoskie zag hoe zijn opzet iets betekende voor kinderen die basisbehoeften ontberen en hij zag dat dit niet alleen voor voeten geldt maar ook voor ogen. Er is behoefte aan brillen in gebieden waar het niet gewoon is om naar een brillenspeciaalzaak te lopen voor het hulpmiddel. Blake Mycoskie lanceerde daarna TOMS Eyewear, waar hij bij elke verkochte bril een bril doneert aan een mens in nood. Sinds 2011 zijn er al honderdduizenden brillen weggegeven aan mensen die daardoor scherper kunnen zien.
De brillen uit het assortiment zijn modern en klassiek, van vintage tot pilootmonturen. Ook verkoopt TOMS tassen.

Gezichtsvermogen verbeteren en trainingen oogverzorging

Niet alleen wordt met de bril het gezichtsvermogen van veel mensen verbeterd, maar er wordt tegelijk ingezet op duurzame programma's voor oogzorg. Ook worden er in deze branche professionele banen gecreëerd en worden er trainingen in basis oogverzorging gegeven aan lokale zorgvrijwilligers en leraren.

Zuid-Amerika en ander landen

De actie is niet beperkt gebleven tot Zuid-Amerika. TOMS geeft volgens het principe One for One aan behoeftigen in meer dan 70 landen. Er zijn al tientallen miljoenen paren schoenen weggegeven aan kinderen die schoenen nodig hadden. De schoenen die gegeven worden zijn aangepast aan seizoen en gebied. De schoenen komen goed terecht omdat ze verspreid worden via humanitaire organisaties. Zij nemen de schoenen op in hun gemeenschapsontwikkelingsprogramma's.

Lokale banen

De schoenen worden niet alleen weggegeven. Ze moeten ook nog worden gemaakt en daar worden lokale banen voor gecreëerd. In de landen waar de schoenen worden weggegeven aan de kinderen zijn ook de lokale bedrijfjes die de schoenen maken. Het mes snijdt op die manier aan twee kanten.

Het bedrijf blijft ontwikkelen, want:
"Achter de bergen... liggen nog meer bergen."
Haïtiaans spreekwoord

Verantwoord ondernemen

TOMS gelooft dat de wereld mooier gemaakt kan worden en dat er tegelijk zaken gedaan kunnen worden. Goed doen en zakelijk handelen bijten elkaar niet. De producten van het bedrijf worden op een duurzame en verantwoorde manier gemaakt en door iets van TOMS te kopen maak je tevens het leven van een ander leuker, door het One for One-principe.

Bron: Jeanet de JongBron: Jeanet de Jong

'Start Something That Matters'

Over zijn filosofie schreef oprichter Blake Mycoskie het boek 'Start Something That Matters'.

Ook voor de medewerkers is het bedrijf goed, met prima secundaire arbeidsvoorwaarden. Het hoort bij zaken doen en goed doen voor de wereld.

Het bedrijf gelooft in het volgende:
"Wie snel wil gaan, gaat alleen. Wie ver wil komen, gaat samen met anderen."
Afrikaans spreekwoord

Winkel

TOMS heeft in Europa, Midden-Oosten en Amerika winkels. In Nederland staat er een in Amsterdam.
Runstraat 13,
1016 GJ Amsterdam
© 2016 - 2024 Piejet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Espadrilles: zomers schoeisel uit het BaskenlandEspadrilles: zomers schoeisel uit het BaskenlandEspadrilles. Wanneer het zomer wordt, zie je ze weer overal. In alle kleuren en in verschillende maten en modellen. Effe…
Liefdadigheidsorganisatie Soles4SoulsKleine stapjes zijn nodig om de wereld een betere plaats te maken voor ons allemaal. Mensen in nood hebben alles nodig,…
Overzicht van alle landen van Zuid-AmerikaZuid-Amerika is een continent op het zuidelijk halfrond van de wereld. Het continent ligt tussen Midden-Amerika en Antar…
Zoogdieren: TapirsZoogdieren: TapirsTapirs zijn grote zoogdieren, die qua vorm iets weghebben van varkens. Het is een bedreigde diersoort die voornamelijk v…

De kantoortuin: een goed idee of niet?De kantoortuin: een goed idee of niet?De kantoortuin: in veel bedrijven is het de dagelijkse realiteit. Diverse medewerkers delen samen een open ruimte. De ka…
Donald Trump en de Trump buildings in New YorkDonald Trump is de Amerikaanse vastgoedmagnaat die in de stad New York spreekwoordelijk tegen menig gebouw zijn pootje h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • http://www.shoptoms.nl/over-toms#companyInfo geraadpleegd op 11 mei 2016
  • http://www.shoptoms.nl/winkelzoeker geraadpleegd op 27 mei 2017
  • https://www.youtube.com/watch?v=nroFawviRwo&feature=youtu.be geraadpleegd op 27 mei 2017
  • Afbeelding bron 1: Jeanet de Jong
  • Afbeelding bron 2: Jeanet de Jong
Piejet (1.232 artikelen)
Laatste update: 27-05-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 6
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.