De succesformule van Swatch
Het bedrijf Swatch staat bekend om hun horloges. Het Zwitserse bedrijf verkoopt echter ook andere artikelen zoals jassen en surfartikelen. Nicolas Hayeken heeft het bedrijf opgericht in 1983.
Het succes van Swatch
Swatch is begonnen met een collectie Zwitserse horloges. In die tijd kwamen de horloges uit het verre oosten. Het aanschaffen van een horloge kostten toen niet veel geld. Swatch besloot het anders aan te pakken. Het ging zich richten op een nieuwe manier van fabriceren. Daaraan koppelde Swatch een goed marketing plan waardoor de horloges als een accessoire werden gezien. Zelf omschrijven ze hun horloge als een horloge die vreugde en warmte uitstraalt. Door deze ontwikkeling sloegen de horloges goed aan in de verenigde staten. Als snel volgde diverse andere laden. Het Zwitserse horloge werd door Swatch weer een nieuw leven ingeblazen. Ze werden overal gezien als de maker van kleurrijke, spannende horloges die pasten bij de mode trends. Zo kon het bedrijf verschillende merken overnemen en hun succes hier uitbreiden. Het is dan ook niet zo gek dat Swatch een beursgenoteerd bedrijf is geworden.
Huidige positie van de horloges
Hedendaags is de hype van toen een beetje overgewaaid. Daarentegen neemt de afzetmarkt toe. Swatch vindt het communiceren naar de klanten erg belangrijk. Ze gebruiken zelf de term creatieve retail hiervoor. Er worden steeds meer Swatch Stores geopend zodat ze zoveel mogelijk contact kunnen houden met hun klanten.
Swatch en sport
Swatch vindt het ondersteunen van sport erg belangrijk. Elke jonge man of vrouw moet proberen om alles uit zichzelf te halen. Dit is te merken aan de brede sponsoring op gebied van sport. Een voorbeeld hiervan is de Swatch Skiërs Cup en de Swatch Girls Pro (surfen).
Art
Swatch is vanaf het begin af aan al verbonden aan kunst. Ze gebruikten populaire kunstromen voor de horloges. De eerste kunstenaar die gebruikt werd voor een ontwerp van een horloge was Kiki Picasso in 1984. Hierna volgden nog vele kunstenaars. Swatch wordt ook wel gezien als een canvas van de kunstenaars. Een bekend voorbeeld is de Colour Code . Swatch gebruik het materiaal plastic in combinaties met nieuwe kleuren, vormen en maten. De opvallende wijzerplaten op sommige horloges zijn een touch die de kunstenaar meegeeft.
Swatch Club
Alle bovenstaande factoren maken Swatch een uniek merk. Het gevolg hiervan is het opkomen van de Swatch Club. Een groepje verzamelaars besloten op samen te komen en hun Swatch horloges met elkaar te delen. De club is hedendaags uitgegroeid tot een wereldwijde gemeenschap. Deze fan-club helpt het merk enorm. Via sociale netwerken bereiken zij nieuwe markten en talen. Als dank hiervoor biedt Swatch de leden elk jaar een nieuw, door een kunstenaar ontworpen, horloge aan.