De succesformule van Swatch

De succesformule van Swatch Het bedrijf Swatch staat bekend om hun horloges. Het Zwitserse bedrijf verkoopt echter ook andere artikelen zoals jassen en surfartikelen. Nicolas Hayeken heeft het bedrijf opgericht in 1983.

Het succes van Swatch

Swatch is begonnen met een collectie Zwitserse horloges. In die tijd kwamen de horloges uit het verre oosten. Het aanschaffen van een horloge kostten toen niet veel geld. Swatch besloot het anders aan te pakken. Het ging zich richten op een nieuwe manier van fabriceren. Daaraan koppelde Swatch een goed marketing plan waardoor de horloges als een accessoire werden gezien. Zelf omschrijven ze hun horloge als een horloge die vreugde en warmte uitstraalt. Door deze ontwikkeling sloegen de horloges goed aan in de verenigde staten. Als snel volgde diverse andere laden. Het Zwitserse horloge werd door Swatch weer een nieuw leven ingeblazen. Ze werden overal gezien als de maker van kleurrijke, spannende horloges die pasten bij de mode trends. Zo kon het bedrijf verschillende merken overnemen en hun succes hier uitbreiden. Het is dan ook niet zo gek dat Swatch een beursgenoteerd bedrijf is geworden.

Huidige positie van de horloges

Hedendaags is de hype van toen een beetje overgewaaid. Daarentegen neemt de afzetmarkt toe. Swatch vindt het communiceren naar de klanten erg belangrijk. Ze gebruiken zelf de term creatieve retail hiervoor. Er worden steeds meer Swatch Stores geopend zodat ze zoveel mogelijk contact kunnen houden met hun klanten.

Swatch en sport

Swatch vindt het ondersteunen van sport erg belangrijk. Elke jonge man of vrouw moet proberen om alles uit zichzelf te halen. Dit is te merken aan de brede sponsoring op gebied van sport. Een voorbeeld hiervan is de Swatch Skiërs Cup en de Swatch Girls Pro (surfen).

Art

Swatch is vanaf het begin af aan al verbonden aan kunst. Ze gebruikten populaire kunstromen voor de horloges. De eerste kunstenaar die gebruikt werd voor een ontwerp van een horloge was Kiki Picasso in 1984. Hierna volgden nog vele kunstenaars. Swatch wordt ook wel gezien als een canvas van de kunstenaars. Een bekend voorbeeld is de Colour Code . Swatch gebruik het materiaal plastic in combinaties met nieuwe kleuren, vormen en maten. De opvallende wijzerplaten op sommige horloges zijn een touch die de kunstenaar meegeeft.

Swatch Club

Alle bovenstaande factoren maken Swatch een uniek merk. Het gevolg hiervan is het opkomen van de Swatch Club. Een groepje verzamelaars besloten op samen te komen en hun Swatch horloges met elkaar te delen. De club is hedendaags uitgegroeid tot een wereldwijde gemeenschap. Deze fan-club helpt het merk enorm. Via sociale netwerken bereiken zij nieuwe markten en talen. Als dank hiervoor biedt Swatch de leden elk jaar een nieuw, door een kunstenaar ontworpen, horloge aan.
© 2014 - 2024 Belegger, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van modeMode is een Frans woord en het betekent manier of wijze. In het Engels wordt ook wel het woordje fashion gebruikt. Mode…
De vier productcategorieën in beeldIn de consumentenmarkt kunnen de producten in vier categorieën verdeeld worden. Dagelijkse gebruiksgoederen, voorkeursgo…
Het verschil tussen kwarts- en een automatisch horlogesHet horloge; een item wat veel mensen bezitten. Voor iedereen betekent het iets anders; een mode-item, een statussymbool…

Spullen kopen en verkopen op de vlooienmarkt in de IJ-hallenSpullen kopen en verkopen op de vlooienmarkt in de IJ-hallenIn de IJ-hallen in Amsterdam is de grootste vlooienmarkt van Europa te vinden. In de IJ-hallen wordt maandelijks een gro…
Eenmanszaak starten, een stappenplanEenmanszaak starten, een stappenplanBij het starten van een eigen onderneming, een eenmanszaak, komt heel wat kijken. Hieronder wordt in een stappenplan van…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Booksworm, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Swatch
  • http://www.swatch.com/zz_en/about/history.html
Belegger (50 artikelen)
Gepubliceerd: 04-09-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.