Hoe werk je aan jouw eigen ondernemerschap?
Ondernemerschap betekent dat je in staat bent om te denken in mogelijkheden en kansen en de marktontwikkelingen op de voet volgt. Ook is het belangrijk dat je, op basis van zorgvuldige afwegingen, risico’s durft te nemen om bedrijfsvoordeel te halen. Je moet het lef hebben om kansen die voorbij komen te signaleren én te benutten. Ook is het belangrijk dat je jouw werkomgeving uitdaagt om kansen te pakken. Is ondernemend gedrag te leren? Een aantal aspecten van ondernemerschap zijn zeker goed te ontwikkelen. Er zijn ook een aantal persoonsgebonden eigenschappen nodig en deze zijn moeilijker te ontwikkelen. Het is echter zeker het proberen waard. Wat komt er zoal kijken bij ondernemend zijn, hoe kun je je hierin ontwikkelen en wat zijn de kwaliteiten en valkuilen van een ondernemer?
Wanneer ben je ondernemend?
Dat is niet in één zin te definiëren, maar wel te beschrijven met een aantal gedragsvoorbeelden en eigenschappen. Het betekent dat je de ontwikkelingen in het vakgebied en bij jouw klanten begrijpt. Je kunt deze ontwikkelingen vertalen naar ideeën om jouw eigen producten of diensten te verbeteren. Je bent een echte netwerker: je investeert in jouw contacten en bouwt deze uit. Je maakt optimaal gebruik van de bestaande mogelijkheden en (klant)relaties. Ook zoek je actief naar nieuwe mogelijkheden om de kwaliteit van producten en diensten te ontwikkelen. Je verkent de markt en klantgroepen voor bestaande en nieuwe producten en speelt in op de wensen van klanten. Je bent niet bang om nieuwe wegen in te slaan, ook niet wanneer er risico’s aan zijn verbonden, die je vooraf uiteraard eerst inzichtelijk maakt. Je maakt keuzes op basis van beheersbare risico’s. Je benut de kwaliteiten en houdt rekening met de verbeterpunten van jouw bedrijf. Je pakt de kansen, maar ziet ook de bedreigingen in de markt. Je ontwikkelt nieuwe producten en diensten naar aanleiding van ontwikkelingen in de markt en en benut deze mogelijkheden zo optimaal mogelijk.
Ontwikkelpad
De competentie ondernemend is voor een deel goed zelf te ontwikkelen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het signaleren, creëren en beïnvloeden van zakelijke kansen. Met andere woorden: dat valt zeker te leren. Er zijn echter ook bepaalde karaktereigenschappen nodig om ondernemend gedrag te vertonen, waarover niet iedereen beschikt. Heb jij die eigenschappen wel, dan zit het
ondernemerschap echt in je bloed. Ik heb het dan over durf, initiatief, besluitvaardigheid en natuurlijk autonomie. Je bent autonoom als je staat voor jouw zaak en ook onder druk jezelf blijft. Je hebt een duidelijke eigen visie en mening en houdt deze vast tegenover anderen. Dit is zeker van belang als je met klanten werkt. Je moet stevig in je schoenen staan, weten wat je wilt en ook wat je niet wilt. Ben je van nature ondernemend, dan maak je over het algemeen makkelijk contact met andere mensen en beschik je over zelfvertrouwen en durf. Je moet wel oppassen dat je niet te drammerig overkomt, door teveel te lopen pushen om jouw visie er doorheen te drukken. Dat is een typische valkuil die bij deze competentie hoort. Als je nog moet groeien in ondernemend gedrag, merk je dat je nog weinig invloed hebt op je klanten en dat je nog niet precies weet hoe je het moet aanpakken. Daarentegen ben je al wel autonoom en werk je zelfstandig en taakgericht.
Tips
Om jouw ondernemende vaardigheden en gedrag te ontwikkelen, kun je met de volgende tips aan de slag:
- Maak per klant een overzicht van welke bestaande producten en diensten je bij deze klant wilt introduceren. Geloof in jouw eigen product of dienst, dan gelooft de ander het ook en zorg je voor jouw eigen commerciële succes!
- Maak een afspraak met een succesvolle kennis die ondernemend is. Ga mee naar klanten en kijk de kunst af. Bespreek met de klanten hoe zij de dienstverlening waarderen, zodat je een duidelijk beeld krijgt van de wensen van de klant.
- Ontwikkel je marktkennis door te bepalen op welke markt je je gaat richten en zoek daar alle relevante informatie bij die je maar kunt vinden.
- Plan tijd in om te lezen en maak concrete afspraken om gesprekken te voeren.
- Bepaal op basis van de gevonden informatie waar jouw kansen op de markt liggen.
- Maak voor jezelf een plan met concrete acties om deze kansen verder te onderzoeken en bepaal bij iedere actie de opbrengst op korte en langere termijn.
- Ontwikkel je productkennis door je te verdiepen in de meest voorkomende producten bij de belangrijkste klanten en laat je informeren over producten door marketeers en productontwikkelaars.
- Maak een overzicht van de belangrijkste kenmerken van de verschillende producten en vergelijk deze met producten van concurrenten. Zo bepaal je het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf!