Ben Woldring: hoe werden zijn vergelijkingssites een succes?
Ben Woldring is een succesvol internetondernemer. Van 13-jarige met een schoolopdracht schopte hij het tot miljonair, dat maakt 'succesvol' een understatement. Wat inspireerde hem om zijn vergelijkingssite Bellen.com te lanceren? Hoe werd hij miljonair? Wat dreef hem om in zijn jeugd al ondernemer te spelen? Wat heeft hij nog voor toekomstplannen? En welke gouden tip heeft hij voor collega-ondernemers of ZZP'ers?- Van schoolopdracht tot Bellen.com
- Uitzending Kassa maakt Ben bekend bij telefoonaanbieders
- Ben blijft eerlijk: niet betalend naar de top, maar adverteren
- VWO scholier spreker op internationale congressen
- Alle vergelijkingssites van Ben.com op een rijtje
- Successen niet altijd direct
- Lookingforbooking.com complexe site
- Ben Woldring's visie en toekomstplannen
- Tip voor ondernemers: kom uit je hok!
Van schoolopdracht tot Bellen.com
Ben Woldring is een gewone 13-jarige jongen op de middelbare school, met rood haar en sproeten. Hij is altijd bezig met nieuwe gadgets, internet veel en belt, en dat kost het gezin Woldring flink wat geld. Bellen, en hoeveel dat kost, vormt zich tot een onderwerp in het hoofd van Ben. KPN vindt hij te duur, dat moet toch goedkoper kunnen, denkt hij. Bellen krijgt een concrete vorm wanneer hij als schoolopdracht een website moet maken. "Een simpele, met wat linkjes" zegt hij zelf zo'n 13 jaar later. Het wordt, inderdaad, een site over bellen. Hij had toch al uitgezocht hoe het zat met al die aanbiedingen van telefoneren, hij hoefde er alleen nog maar een website voor te maken. Met het boekje 'Html in 20 stappen' uit de bibliotheek als hulp krijgt hij de smaak van een website bouwen te pakken. In de volgende schoolvakantie bouwt hij de site verder uit met de tarieven van aanbieders. Zo kon iedereen ontdekken dat je ook goedkoper kunt bellen.
Uitzending Kassa maakt Ben bekend bij telefoonaanbieders
Het is 1998 als Ben zijn website bouwt, die later bekend wordt als Bellen.com. Een jaar waarin de telefoonmarkt wordt vrijgegeven en ondernemers mogen toetreden als aanbieder van telefoonverkeer. Ook een tijd waarin de mobiele telefoon enorm opkomt. Ook het consumentenprogramma Kassa van de Vara besteedt aandacht aan telefoneren, en doet vooraf een oproep aan mensen met ervaring in het vergelijken van telefoonkosten. Ben schrijft op zondagavond een mailtje aan de redactie om ze wijzen op zijn website. Kassa twijfelt, wegens Bens jonge leeftijd en zijn woonplaats Usquert aan de andere kant van het land. Gewapend met slechts een kleine camera reizen ze toch af om hem te interviewen. Met als gevolg dat ze hem uitnodigen om in het programma zijn website toe te lichten aan de Nederlandse kijkers en aan de aanwezige telecom-aanbieders. De laatsten zien dat Ben weet waar hij mee bezig is en snellen na de uitzending op hem af voor zakelijke deals. Het succesverhaal van Ben Woldring is begonnen! In de tijd dat een eigen domein nog een kostbare geschiedenis is krijgt hij al snel een aanbod om zijn onmogelijke lange consumentennaam naar een eigen domeinnaam te verhuizen. Ben bedenkt Bellen.com.Ben blijft eerlijk: niet betalend naar de top, maar adverteren
Zo jong als Ben is, zo goed realiseert hij zich dan al dat hij hij niet met één aanbieder wil samenwerken. Hij wil geen exclusiviteit, maar objectiviteit. Aanbieders die hem geld bieden om bovenaan in zijn resultaten te eindigen adviseert hij om met scherpere prijzen te komen, zodat ze daardoor beter scoren. Of adverteren op zijn site, ook een optie. Een nuchtere Groningse eerlijke aanpak.VWO scholier spreker op internationale congressen
Ben ontwikkelt zijn site door en wordt al snel gevraagd om te komen spreken op telecom-congressen, algauw ook internationaal. Hij start zijn bedrijf Bencom. Omdat hij nog te jong is om bij de Kamer van Koophandel een onderneming in te schrijven komt deze op naam van zijn moeder te staan. Zij wordt ook de eerste werknemer, daarna volgen enkele van zijn vrienden. Overdag zitten de jongens in de schoolbanken van het VWO, daarna is het werken voor Bencom. Ben doet zakelijke contractonderhandelingen, als er een handtekening gezet moet worden wordt zijn moeder geroepen.Alle vergelijkingssites van Ben.com op een rijtje
De jaren gaan voort en zo ook Ben, die onderneemt met Bencom. Nieuwe vergelijkingssites volgen elkaar op, de bestaande blijven up-to-date. Alle vergelijkingssites uit Bens ondernemingsgeest zijn:
Successen niet altijd direct
Hoe goed de ideeën van Ben ook zijn, zijn sites zijn niet altijd direct succesvol. Bellen.com was dat wel, met zijn ontwikkeltijd van slechts enkele weken. Gaslicht.com daarentegen heeft enkele jaren nodig gehad om succesvol te worden. De site kostte veel bouwtijd, bezoekers waren in het begin niet talrijk. Ben is zelf van mening dat dat komt doordat prijsvechters minimaal verschillen qua aanbiedingen. Daarnaast zijn er de horrorverhalen over spookrekeningen van onterechte kosten en dreigbrieven van de oude aanbieder. De energieleveranciers maakten van overstappen een potje, en dat maakte een energie-switch niet populair, integendeel. Inmiddels is het de laatste jaren steeds gebruikelijker geworden om over te stappen. Overstapbonussen en -kortingen, een betere administratie en niet te vergeten de financiële crisis zijn de oorzaak.