Faillissement van een aannemer

Faillissement van een aannemer Er zijn steeds meer faillissementen in de bouw. Het kan erg vervelend zijn als een aannemer opeens failliet gaat tijdens een verbouwing. Dit kan veel financiële schade veroorzaken. Een nadeel is bijvoorbeeld doordat er een nieuwe aannemer moet worden ingeschakeld en dat brengt extra kosten met zich mee. Ook kan het dat al een voorschot heeft betaald dat u mogelijk kwijt bent. Het is wel mogelijk om u te verzekeren tegen een faillissement van de aannemer of in sommige gevallen aanspraak te maken op een garantiefonds. Lees er alles over in dit artikel. Er zijn als gevolg van de Kredietcrisis steeds meer faillissementen. Een groot deel van die faillissementen vindt in de bouw plaats. De Kredietcrisis werd veroorzaakt doordat veel Amerikaanse huizenbezitters hun hypotheek niet meer konden aflossen. Als gevolg daarvan raakten veel banken in de problemen. Wereldwijd gingen banken failliet of moesten overeind worden gehouden door de verschillende overheden. In Nederland kwam de bouw voor een groot deel stil te liggen. Dat kwam omdat de huizenmarkt in het slop raakte. Banken lenen weinig geld meer uit aan mensen die een huis willen. Verder was er al sprake van forse leegstand van kantoorpanden die alleen maar verder is toegenomen.

Faillissement in de bouw

Als gevolg daarvan liep het aantal faillissementen in de bouw snel op. Aanvankelijk wisten veel aannemers een faillissement nog uit te stellen door te bezuinigen, maar de crisis duurde veel langer dan verwacht. De werkloosheid liep snel op en in de bouw vielen harde klappen. In het tweede kwartaal van 2012 nam het aantal faillissementen toe tot 376 bedrijven. Het aantal banen daalde tot onder de vierhonderdduizend. Dit was het laagste punt sinds 2007. De vooruitzichten zijn op de korte termijn ook slecht. Dit komt omdat er weinig nieuwbouw plaats vind en het aantal verkochte woningen nog steeds daalt. Opvallend is dat vooral de grote bouwbedrijven het goed zijn blijven doen. Dat komt omdat mensen en overheden kiezen voor zekerheden en niet het risico willen lopen dat een bedrijf halverwege de verbouwing failliet gaat. Die kans is bij een groot bedrijf veel minder.

Gevolgen van een faillissement van een aannemer

Het is heel vervelend failliet gaat net op het moment dat er een verbouwing gaande is. De bouw van het Stedelijk Museum in Amsterdam lag bijvoorbeeld enige maanden stil doordat er een van de onderaannemers failliet ging. Bewoners in Ede bleven in januari 2013 met verschillende open liggende straten liggen doordat de stratenmaker failliet ging. Het kan ook voorkomen dat dit gebeurd tijdens de verbouwing of bouw van een woning. In dat geval komt de bouw stil te liggen. Vaak gaat dit met veel extra kosten gepaard, bijvoorbeeld omdat er een nieuwe aannemer in dienst moet worden genomen. Ook verloopt de bouw trager. Dat kan ook financiële schade opleveren, bijvoorbeeld als een woning te laat wordt opgeleverd. Een derde aspect waardoor de schade kan toenemen is er al een deel van het geld als voorschot is betaald. Het is mogelijk dat dat geld verdwenen is. U kunt dit bij de curator melden, maar zult moeten wachten tot andere preferente schuldeisers hun deel hebben ontvangen en of er dan nog geld over is.

Verzekeren tegen een faillissement van een aannemer

Er zijn verschillende situaties denkbaar wanneer een aannemer failliet gaat tijden een verbouwing. Als een aannemer of projectontwikkelaar het failliete bouwbedrijf heeft ingehuurd, dan is die projectontwikkelaar er verantwoordelijk voor dat er een nieuwe aannemer wordt gevonden. Als u zelf een aannemer in dienst heeft genomen heeft u een probleem. In dat geval had u er voor kunnen kiezen om een verzekering tegen faillissement van de aannemer af te sluiten. Dit kan bij verschillende verzekeraars en banken, zoals de ING en Achmea.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foundry, Pixabay
  • http://www.deondernemer.nl/economie/552461/Help-mijn-aannemer-is-failliet-Wat-moet-ik-doen.html

Reageer op het artikel "Faillissement van een aannemer"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-12-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Faillissement
Schrijf mee!