Ondernemen: wel of niet doorgaan in zware tijden?
Een vraag die voor de ene ondernemer actueel kan zijn en waar de ander niet aan moet denken. Maar ten tijde van een recessie is het aantal ondernemers welke kritisch naar de eigen onderneming kijkt, vele malen groter. Terecht? Het kan geen kwaad om zo nu en dan kritisch naar de eigen onderneming te kijken. Maar hoe handel je het beste?
Kritisch
Kritisch is niet zozeer negatief geneuzel over hoe je er voor staat en bij een teruglopend inkomen, de stekker eruit trekken. Kritisch is wel je primaire processen te doorlopen, je eigen enthousiasme en motivatie te toetsen en te bekijken hoe je in de markt staat.
Dit geldt voor iedere ondernemer, maar zeker de ondernemer die pas enkele jaren bezig is. Hij/zij is zijn/haar onderneming nog aan het uitbouwen en doet er goed aan om met enige regelmaat de eigen onderneming te analyseren en te bekijken of de koers nog gehandhaafd wordt. Mogelijk moet er bijgesteld worden. Daarbij speelt het enthousiasme waarmee je ooit begonnen bent, een belangrijke rol. Tijdens een stagnerende economie kan de motivatie gemakkelijker teruglopen, want als er minder afgenomen wordt kan dit je motivatie het putje in laten lopen. Een dipje kan, maar het moet wel een keer ophouden. Waarbij er een verschil is tussen de ondernemer die failliet gaat, want dan heb je geen keuze meer, versus de ondernemer die de stekker uit zijn/haar onderneming trekt. Je kunt een faillissement dan mogelijk voorkomen door goede afspraken met je afnemers te maken. Maar zeker zo belangrijk is jezelf eerder al die kritische vragen te stellen of je wel of niet op de juiste weg bent?
Advies
Iedere onderneming kent ups en downs, maar tijdens een stagnerende economie wordt de vraag om wel of niet door te gaan vaak net iets actueler. Door je kosten laag te houden, kan je het mogelijk wel even volhouden, maar enig moment kan toch die vraag opdoemen. Een eenduidig antwoord is er niet over te geven, maar als ondernemer moet je je ook kwetsbaar op durven stellen. In overleg met een adviseur kan je dan je onderneming analyseren, waarbij die “externe ogen” mogelijk net weer even iets anders kijken dan de eigen ogen.
Serieus een aantal aspecten doornemen waarop je je antwoorden baseert, zoals:
- Hoe sta je er cijfermatig voor?
- Is er een buffer?
- Hoe ziet de orderportefeuille er uit?
- Hoe ziet de markt waarbinnen je je als ondernemer beweegt eruit en zit daar perspectief in?
- Hoe sta je er als ondernemer in en dit ook afgezet tegen de privésituatie?
Op basis van de antwoorden is het zinvol om beslissingen te nemen.
Hoe verder?
Zonder schulden of als er al wel schulden zijn gemaakt maar er is perspectief, dan is het zinvol een goed vervolgplan op te stellen. Alle kosten moeten doorgenomen worden, maar ook je verkoop. Denk hierbij aan het wel of niet marktconform zijn. Verder is het goed om afspraken te maken met partijen waar je geld aan verschuldigd bent en is het zinvol je efficiency versus effectiviteit onder de loep te leggen. Efficiënt bezig zijn zonder effectief, voegt niet veel toe. Of te wel, doe je de goede dingen op het goede moment? Neem in het hele verhaal ook de achterban (mogelijk medewerkers maar zeker ook de mensen in je privéleven) mee. Dit is, zeker als de schouders er extra onder gezet moeten worden, een erg belangrijke. Het gaat er in deze niet om dat de op detailniveau op de hoogte moeten zijn, maar de tendens is wel goed. Net die extra motivatie kan heel gericht helpen.
Tot slot
Spreekt voor zich dat je als eigenaar van je onderneming zelf bepaald of en zo ja, hoe je verder gaat. Echter, een adviseur kan er met een frisse - niet emotionele bril - tegenaan kijken en je helpen in het proces voor het nemen van beslissingen. Een eigen onderneming kan het ultieme zijn, maar moet geen molensteen om de hals worden.