InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Het slechtste hotel van de wereld: Budget hotel Hans Brinker

Het slechtste hotel van de wereld: Budget hotel Hans Brinker

Het slechtste hotel van de wereld: Budget hotel Hans Brinker Iedereen denkt wel eens in het slechtste hotel van de wereld te hebben geslapen. Maar het Hans Brinker hotel gaat er prat op dat het het slechtste hotel van de wereld is. Is dat werkelijk het geval? Het Hans Brinker Hotel of te wel het slechtste hotel van de wereld is vooral een marketingstijl. Alles over het Hans Brinker Hotel of te wel het slechtste hotel van de wereld.

Reclame over het slechtste hotel van de wereld

Met reclame willen bedrijven proberen kopers te lokken voor hun producten. Vaak gebeurt dit door een artikel de hemel in te prijzen. Of dit de waarheid is, is een tweede, maar reclamemakers willen altijd het beste presenteren. Toch is er ook een stroming die er iets anders van maakt. Met hun boodschap: slechter kan bijna niet, willen ze hun klandizie aan zich binden. En ook dat werkt.

Al 15 jaar unieke marketing waarin het slechte wordt benadrukt

Zo hard als het kussen van Brinker en zo onverteerbaar als het ontbijt. Geen parkeerplaatsen, geen sauna, geen bellboys, geen airconditioning. Geen minibar en ook geen room service. Maar wel schone basale kamers in het hartje van Amsterdam. Zo presenteert budgethotel Hans Brinker zich al 15 jaar lang door een bijzondere manier van marketing te hanteren. En dat heeft het hotel tot een plaats gemaakt waar veel mensen toch een keer moeten zijn geweest. Bovendien is er inmiddels een boek verschenen over al deze campagnes en over de historie van het hotel. Het boek onder de titel: ,,The worst hotel in the world van uitgever Booth-Clubborn Editions geeft weer hoe het Hans Brinker Budget Hotel al die jaren haar gasten naar zich toe heeft weten te trekken.

Foto's spreken boekdelen

De fotos op de website en in het boek liegen er niet om. Iemand die incheckt en dezelfde persoon die vervolgens weer uitcheckt. Bij de incheck nog fris en fruitig, bij het uitchecken zijn alleen nog maar wallen, vreselijke vermoeidheid en een onfris uiterlijk te zien.

Haarballen in doucheputjes en beesten in bedden

Ook de haarballen in de doucheputjes, de beestjes die zich mogelijk in de bedden bevinden en de grote hoeveelheid hondenpoep voor de deur worden uitvoerig beschreven. In de beschrijving van de accommodatie staat verder:,,De slaapzalen zijn erg simpel met uiteenlopende aantallen bedden in de verschillende kamers. Elke kamer heeft een toilet en een doucheruimte, maar de kwaliteit van de douches is twijfelachtig. Normaal gesproken werken ze overigens wel.

De bijzondere slogans

In de loop van de jaren heeft het hotel zich met een aantal unique selling points al onsterfelijk gemaakt. Een greep daaruit:
  • Geen uitzicht, slechte bedden, lawaaierig en smerig
  • Het kan niet slechter, maar we doen ons best
  • Nu met nog minder service
  • Nu met een deur in iedere kamer
  • Verbetert het immuunsysteem (bij een plaatje van een vlo)
  • Nu nog meer van dit voor onze voordeur (bij hondendrollen met een prikkertje erin)

Milieuvriendelijkheid: lampen doen het niet

Daarnaast pretendeert het hotel erg milieuvriendelijk te zijn. Wie klikt op dat onderdeel van de website komt bij kapotte lampen uit en andere onzinnigheden. Bovendien doet het onderdeel museum vermoeden dat er zon bijzondere lokaliteit in de buurt is. Niets blijkt minder waar. Het museum is de opslag van al die zaken die mensen hebben laten liggen. Van tandpasta tot vieze onderbroeken. Met service tot de deur.

De werkelijkheid van Hans Brinker low budget hotel

In werkelijkheid is het hotel van Hans Brinker overigens een low budget hotel waar mensen kunnen overnachten vanaf 25 euro per nacht. De marketingcampagnes doen het slechtste vermoeden, maar de slaper krijgt gewoon waar hij voor betaalt: weliswaar low budget, maar wel goed. Het hotel biedt internet, een goed ontbijt, lockers, er is een restaurant bij, een bar en een café en 24 uur per dag is er receptie.
Gerelateerde artikelen
Waar of niet waar: Hansje Brinker en Wilhelm TellMet zijn allen kennen we het verhaal van het jongetje dat de stad behoedde voor een enorme overstroming en wie kent niet…
Scheidsrechtersvereniging Groningen en OmstrekenScheidsrechtersvereniging Groningen en OmstrekenScheidsrechters verenigen zich en de Scheidsrechtersvereniging Groningen en Omstreken is een vereniging die belangen beh…
Balestrand, het kunstdorp aan het SognefjordBalestrand, het kunstdorp aan het SognefjordIn de Noorse provincie Sogn og Fjordane aan de noordzijde van het Sognefjord ligt het schilderachtige dorpje Balestrand.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skitterphoto.com, Pexels
  • The worst hotel in the world - Uitgeverij Booth-Clibborn Editions

Reageer op het artikel "Het slechtste hotel van de wereld: Budget hotel Hans Brinker"

Reactie

Thomas, 29-01-2010 22:41 #1
Er komt daar dan ook treurig folk, voornamelijk engelsen, die voor de drank en drugs gaan en andere gelukszoekerse gehad van dit hotel. Heb er naast gewoond.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Reacties: 1
Schrijf mee!