Growth hacking: een onderneming hard laten groeien
Growth hacking is anno 2019 een bekende marketingterm. Met growth hacking is het de bedoeling om een beginnende onderneming (startup) of een bestaande onderneming enorm hard te laten groeien. Growth hacking is vooral voor beginnende ondernemingen interessant omdat er slechts een beperkt budget beschikbaar hoeft te zijn om dit uit te voeren. Growth hacking is een combinatie van marketing, technologie en creativiteit. Veel bekende bedrijven zoals AirBnB, WhatsApp, Dropbox, Instagram, Skype en PayPal hebben growth hacking gebruikt of gebruiken het nog steeds.
Geschiedenis
Growth hacking is in 2010 ontstaan in het bekende Sillicon Valley. Sean Ellis, een bekende ondernemer en marketeer, liet daar talloze startups erg hard groeien door middel van growth hacking. Growth hacking werd mogelijk door het opkomen van verschillende digitale technologieën. Er is steeds meer data beschikbaar. Deze data kan ook steeds makkelijker worden verzameld en geanalyseerd. Anno 2019 kunnen digitaal steeds meer dingen automatisch worden gedaan, zoals het verzamelen van data door middel van
data mining. Hierdoor werd het mogelijk om met minder middelen een sterke groei te realiseren in een beginnende onderneming door het gebruiken van deze data.
Wat is growth hacking?
Growth hacking is het veroorzaken van extreme groei, veelal bij beginnende ondernemingen. Dit is dus heel anders dan traditionele marketing. Met traditionele marketing is het bijvoorbeeld mogelijk om een merk te positioneren. Dit is een proces van jaren. Het merk moet langzaam een plekje krijgen in het hoofd van de potentiële klant. Om een beginnende onderneming snel te laten groeien, is traditionele marketing minder effectief omdat er vaak niet genoeg tijd is om op het effect van de traditionele marketing te wachten. Daarnaast hebben beginnende ondernemingen vaak geen hoge marketingbudgetten. Met growth hacking is er met weinig middelen, in een korte tijd een sterke groei te realiseren. Hierbij wordt er gebruikgemaakt van drie onderdelen; marketing, technologie en creativiteit.
Marketing
Vaak wordt er bij growth hacking gebruikgemaakt van online marketing. De beginnende onderneming is nog erg onbekend en er moet naamsbekendheid worden gegenereerd. Facebook advertising en SEA (Search Enigine Advertising) zijn hierbij veel gebruikte middelen. De effecten van deze campagnes kunnen ook precies worden gemeten. Deze data wordt weer gebruikt bij het inzetten van nieuwe campagnes. Het gebruiken van deze data is ook een typisch kenmerk van growth hacking. Ook is SEO (Search Engine Optimalisation) een belangrijk onderdeel van growth hacking. Met een goede SEO kan er organisch veel traffic worden gegenereerd naar de onderneming wat resulteert in een betere naamsbekendheid.
Technologie
Dit onderdeel heeft growth hacking mogelijk gemaakt. Anno 2019 is er enorm veel data beschikbaar die kan worden gebruikt. Uiteindelijk wordt het hierdoor mogelijk om de meeste marketinguitingen automatisch te doen door middel van
marketing automation. Hiermee kan er efficiënter worden gewerkt. Door het verzamelen en analyseren van data kunnen processen worden geanalyseerd en verbeterd.
Creativiteit
Creativiteit hangt natuurlijk samen met marketing. De communicatie bij growth hacking gaat voornamelijk via sociale media. Hierbij is het erg belangrijk om content te verspreiden die relevant is voor mensen. Daarnaast moet de content vermakelijk zijn voor mensen. Als de content relevant en vermakelijk is wordt deze content ook eerder verder verspreid via sociale media. Dit zorgt uiteindelijk ook voor meer organische resultaten.
Ondernemingen die hard groeiden door growth hacking
Veel grote bedrijven, die iedereen kent, hebben gebruikgemaakt van growth hacking of maken hier nog steeds gebruik van. AirBnB, WhatsApp, Dropbox, Instagram, Skype en PayPal zijn van deze bekende bedrijven die growth hacking veelvuldig gebruiken.
AirBnB
AirBnb heeft in haar begindagen gebruikgemaakt van growth hacking door het 'hacken' van de site Craigslist. Craigslist is een platform, voornamelijk bekend in de Verenigde Staten, waar mensen allerlei dingen aan kunnen bieden. Hier werden ook veel appartementen en huizen voor een korte tijd verhuurd. AirBnB ontwikkelde een tool waarbij elke plaatsing op AirBnB ook automatisch werd geplaatst op Craigslist. Hierdoor groeide AirBnB in een korte tijd extreem hard met minimale inspanningen.
WhatsApp
WhatsApp maakt vooral gebruik van worth-of-mouth growth hacking. Het idee is om een product (in dit geval app) te ontwikkelen waarbij de ervaring van de gebruiker centraal staat. WhatsApp was een vernieuwing op het gebied van communicatie. WhatsApp is gratis, heeft geen advertenties en is gebruiksvriendelijk. Hierdoor werd WhatsApp massaal geadopteerd en verspreidde de app zich razendsnel.
Dropbox
Dropbox had in 2010 een actie waarbij gebruikers 16GB gratis ruimte kregen bij het uitnodigen van een bepaald aantal vrienden. Hierdoor groeide Dropbox van 100.000 gebruikers naar 4.000.000 gebruikers in iets meer dan een jaar.
Instagram
Instagram heeft ongeveer hetzelfde gedaan als AirBnb. Ze hebben een tool ontwikkeld waarbij elke post op Instagram ook automatisch op Twitter en Facebook werd geplaatst. Hierbij staat wel dat de post origineel van Instagram afkomt. In de beginperiode van Instagram gaf deze tool het platform een echte boost.
Skype
Om Skype te gebruiken moet je eerst je vrienden uitnodigen. Anders heb je niemand om mee te praten. Hierdoor ontstond er een eindeloze stroom aan uitnodigingen waardoor het platform erg hard groeide. Met elke nieuwe gebruiker werden er weer nieuwe mensen uitgenodigd, die ook weer nieuwe mensen uitnodigden.
PayPal
PayPal heeft in het begin bots ontwikkeld die automatisch producten kochten op eBay en betaalden met PayPal. De verkopers van de producten op eBay zagen dat er zo vaak met PayPal werd betaald dat ze het gingen toevoegen als betaalmethode. Hierdoor zagen steeds meer mensen hoe eenvoudig het was om online spullen te kopen met PayPal. Omdat PayPal op deze manier massaal werd gebruikt door kopers en verkopers, voegde eBay PayPal toe als betaalmethode. Later kocht eBay Paypal voor miljarden op omdat het een van de belangrijkste betaalmethodes op hun site was geworden.
Opleiding growth hacking in Amsterdam
Amsterdam heeft de eerste growth hacking-opleiding van Europa. Het bureau Growth Tribe biedt anno 2019 een speciaal lesprogramma aan waarbij de cursisten leren growth hacken. Het programma duurt drie maanden en vindt plaats op de Universiteit van Amsterdam. De opleiding bestaat uit workshops en een project waarbij growth hacking wordt toegepast bij een startup.