Webteksten, schrijf ze boeiend en interessant
Teksten schrijven kan iedereen die een paar jaar basisschool heeft gevolgd. Maar teksten schrijven die boeiend en interessant genoeg zijn om door anderen gelezen te worden is zo simpel nog niet. Daar komt bij dat teksten met informatie moeten aansluiten bij wat de lezer reeds weet en een tekst zal alleen boeiend zijn als hij aansluit bij de interessesfeer van de lezer. Bij veel teksten is dat geen probleem omdat de lezer bekend is maar bij het schrijven van webteksten is dat niet het geval.
Beter product dan de concurrent
De bedoeling van de meeste webteksten is om uiteindelijk een bepaald product te
promoten en aan de man te brengen. Meestal zal een zoeker op internet op zoek zijn naar dat bepaalde product. Het gaat er dan de eigenaar van de website vooral om dat de lezer in zijn product geïnteresseerd raakt en niet dat van de concurrent. Klare taal en goede informatie zijn dan heel belangrijk. Waarom is dit product beter dan een ander? Is het mogelijk dat in een paar treffende zinnen duidelijk te maken?
Onderzoek en verdiepen
Een goede webtekst nodigt vanaf het begin uit om verder te lezen en is daarom geschreven in de taal van de lezer en niet van de schrijver tenzij dat dezelfde taal is wat het
schrijven een stuk eenvoudiger maakt. In alle andere gevallen zal de schrijver zich eerst goed moeten verdiepen in de taal van de lezer. Ook zal het nodig zijn dat de schrijver vooraf de noodzakelijke
onderzoeken doet om de informatie op de doelgroep te kunnen richten. Zeker is dat het geval als hij teksten schrijft over onderwerpen die verder van hem af liggen.
Vereisten voor taalgebruik
Een eerste vereiste is uiteraard dat de tekst in foutloos Nederlands geschreven is. Daarnaast staat geloofwaardigheid van de teksten voorop. Een lezer die het niet vertrouwt zal spoedig afhaken en een eenmaal bedrogen lezer keert niet meer terug naar de website voor nadere informatie of een volgend product. Belangrijk is ook de schrijfstijl die zeker geen wollig taalgebruik mag bevatten.
Leesinstelling bij websitebezoek
Het lezen van een website gaat met een heel andere instelling dan het lezen van een roman.
Internet is sowieso een vluchtig medium en onderzoekers zijn van mening dat dikwijls slechts twintig procent van de webteksten gelezen wordt. Wie zo een roman leest zal het verhaal niet tot zich kunnen nemen. Bij websiteteksten is dat toch eigenlijk wel de bedoeling. Korte teksten helpen daarbij. Teksten kort houden kan in elk geval door uitweidingen weg te laten.
Interne en externe links
Een goede webtekst heeft een pakkende titel en een duidelijke inleiding. Naast een pakkende titel moeten ook de tussenkoppen uitnodigen tot verder lezen. De tekst onder elke tussenkop mag niet te lang zijn om de aandacht van de lezer te behouden. Als meer informatie noodzakelijk is kunnen interne of externe links worden toegepast om de uiteindelijke tekst kort te houden.
Bron: Simon, Pixabay Juiste zoekwoorden voor Google
Webteksten moeten uiteraard eerst gevonden worden op internet wat in veel gevallen loopt via het zoeksysteem van Google. Om hoog te scoren in het
zoeksysteem van Google en dus de meeste kans te hebben door velen gevonden te worden is het goed om bepaalde
zoekwoorden in de titel, subkoppen en tekst te verwerken. Het
bedenken van zoekwoorden is vooral een kwestie van feeling en ervaring en vragen aan mensen die regelmatig zoeken met welke woorden ze vaak op Google zoeken.
Nog enkele tips
Bezoekers van websites zijn vooral gevoelig voor opvallende dingen. Dat kunnen naast beeldmateriaal ook titels, subkoppen, vette teksten,
lettertypes,
kleuren enz. zijn. Probeer in de opvallende dingen al een soort verhaal te leggen en goede verbindingen te maken tussen titel, subkoppen en de tekstalinea’s. Kernwoorden vallen op door ze vet af te drukken. Gebruik zo min mogelijk woorden om zoveel mogelijk informatie te bieden.
Lees verder