InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Hotelketens en managementvormen

Hotelketens en managementvormen

Het bezoeken van hotels is vaak een plezierige aangelegenheid. Meer dan de helft van de Nederlandse hotels (61%) zijn ondertussen aangesloten bij een hotelketen, dit ligt boven het Europese gemiddelde van 35%. Dit artikel gaat in op de managementvormen en voordelen van een hotelketen.

Hotelketen

Een hotelketen kan gedefinieerd worden als een samenwerkingsverband tussen (zelfstandige) hotels. Het doel van een hotelketen is om schaalvoordeel te behalen op het gebied van marketing, sales, PR, reserveringen en inkoop.

Managementvormen hotelketens

Er kunnen diverse vormen van hotelketens bestaan, te weten de hotels met ieder een individuele eigenaar (1. zelfstandige hotels) of de keten heeft alle hotels in eigendom (2).

1) Samenwerkingsverbanden tussen onafhankelijke hotels

Bij samenwerkingsverbanden (ofwel sales & marketing ketens) kan men tegen betaling gebruik maken van een centraal reserveringssysteem.

2) Hotelketens die hotels in eigendom hebben, ofwel onder contract

Hierbij gaat het om hotels die ofwel allemaal dezelfde eigenaar hebben, of op contractbasis bij een hotelketen zijn ondergebracht. Hotels op contract basis hebben twee vormen:
  1. Managementcontract; Hierbij gaat het om de eigenaar van een hotel die de exploitatie van zijn hotel laat leiden door een hotelketen. De hotelketen ontvangt hiervoor een vergoeding en de eventuele winst wordt volgens een verdeelsleutel verdeeld.
  2. Franchisecontract; Een zelfstandige ondernemer krijgt, tegen betaling, het recht om de naam van een bekende formule te gebruiken en te profiteren van onder andere gezamenlijke inkoop en reclame. De eigenaar kan dus een beroep doen op de deskundigheid van een groot bedrijf en de voordelen hiervan. Nadeel hiervan is dat de ondernemer bepaalde vrijheden inlevert om te voldoen aan de eisen van de franchisegever.

Voordelen hotelketen voor gasten

  • Aansluiten bij een hotelketen heeft niet enkel voordelen voor de hoteleigenaar. Ook voor gasten kan een keten voordeel bieden op individuele hotels, denk hierbij aan:
  • Merkbekendheid
  • Bekendheid in kwaliteitsniveau
  • Punten spaarsysteem, voor korting
  • Combinatie voordeel, bijvoorbeeld goedkoper een auto huren via een keten
  • Wereldwijde acties en speciale aanbiedingen
  • Goedkoper overnachten in aangesloten hotels binnen de keten voor medewerkers.

Nederlandse hotelketens

  • Van der Valk hotels; Nederlandse oudste hotel / restaurantketen.
  • Hampshire
  • Bastion
  • Fletcher hotel group
  • Bilderberg groep

Golden Tulip; opgericht in 1962 in Nederland, ondertussen verkocht naar Engeland
© 2012 - 2019 Jukito, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boutique hotels: Kleinschalig en luxueuze hotelsBoutique hotels (ook wel boetiek hotel) is binnen Nederland nog een relatief onbekend fenomeen. Design, luxe, goede loca…
Hotelketens: De grootste hotelketens van de wereldHotelketens: De grootste hotelketens van de wereldOver de hele wereld bevinden zich zon 20 miljoen hotelkamers. Natuurlijk heb je grote en kleine hotels, maar de hotelke…
Hotelkamer kopen aan zee en rijk worden met verhuurHotelkamer kopen aan zee en rijk worden met verhuurSlapend rijk worden met vastgoed is een droom van vele investeerders. Doorgaans brengt de verhuur van vastgoed veel vera…
Hotelovernachtingen nabij luchthaven Zaventem, Brussel (BRU)Hotelovernachtingen nabij luchthaven Zaventem, Brussel (BRU)Wie een erg vroege vlucht heeft geboekt vanaf de luchthaven van Zaventem bij Brussel kan ervoor kiezen om in een hotel i…
Goedkope hotels Lloret de MarGoedkope hotels Lloret de MarLloret de Mar is een zeer geliefde toeristische bestemming. Voornamelijk bij jongeren, die erheen gaan om te genieten va…
Bronnen en referenties
  • http://www.khn.nl/content-template/-/asset_publisher/qJ4e/content/id/1956572

Reageer op het artikel "Hotelketens en managementvormen"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Jukito
Laatste update: 22-02-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!