InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Hotelketens en managementvormen

Hotelketens en managementvormen

Het bezoeken van hotels is vaak een plezierige aangelegenheid. Meer dan de helft van de Nederlandse hotels (61%) zijn ondertussen aangesloten bij een hotelketen, dit ligt boven het Europese gemiddelde van 35%. Dit artikel gaat in op de managementvormen en voordelen van een hotelketen.

Hotelketen

Een hotelketen kan gedefinieerd worden als een samenwerkingsverband tussen (zelfstandige) hotels. Het doel van een hotelketen is om schaalvoordeel te behalen op het gebied van marketing, sales, PR, reserveringen en inkoop.

Managementvormen hotelketens

Er kunnen diverse vormen van hotelketens bestaan, te weten de hotels met ieder een individuele eigenaar (1. zelfstandige hotels) of de keten heeft alle hotels in eigendom (2).

1) Samenwerkingsverbanden tussen onafhankelijke hotels

Bij samenwerkingsverbanden (ofwel sales & marketing ketens) kan men tegen betaling gebruik maken van een centraal reserveringssysteem.

2) Hotelketens die hotels in eigendom hebben, ofwel onder contract

Hierbij gaat het om hotels die ofwel allemaal dezelfde eigenaar hebben, of op contractbasis bij een hotelketen zijn ondergebracht. Hotels op contract basis hebben twee vormen:
  1. Managementcontract; Hierbij gaat het om de eigenaar van een hotel die de exploitatie van zijn hotel laat leiden door een hotelketen. De hotelketen ontvangt hiervoor een vergoeding en de eventuele winst wordt volgens een verdeelsleutel verdeeld.
  2. Franchisecontract; Een zelfstandige ondernemer krijgt, tegen betaling, het recht om de naam van een bekende formule te gebruiken en te profiteren van onder andere gezamenlijke inkoop en reclame. De eigenaar kan dus een beroep doen op de deskundigheid van een groot bedrijf en de voordelen hiervan. Nadeel hiervan is dat de ondernemer bepaalde vrijheden inlevert om te voldoen aan de eisen van de franchisegever.

Voordelen hotelketen voor gasten

  • Aansluiten bij een hotelketen heeft niet enkel voordelen voor de hoteleigenaar. Ook voor gasten kan een keten voordeel bieden op individuele hotels, denk hierbij aan:
  • Merkbekendheid
  • Bekendheid in kwaliteitsniveau
  • Punten spaarsysteem, voor korting
  • Combinatie voordeel, bijvoorbeeld goedkoper een auto huren via een keten
  • Wereldwijde acties en speciale aanbiedingen
  • Goedkoper overnachten in aangesloten hotels binnen de keten voor medewerkers.

Nederlandse hotelketens

  • Van der Valk hotels; Nederlandse oudste hotel / restaurantketen.
  • Hampshire
  • Bastion
  • Fletcher hotel group
  • Bilderberg groep

Golden Tulip; opgericht in 1962 in Nederland, ondertussen verkocht naar Engeland
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.khn.nl/content-template/-/asset_publisher/qJ4e/content/id/1956572

Reageer op het artikel "Hotelketens en managementvormen"

Infoteur: Jukito
Laatste update: 22-02-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!