InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Het drankslot of alcoholslot: voor wie is het drankslot?

Het drankslot of alcoholslot: voor wie is het drankslot?

Het drankslot of alcoholslot: voor wie is het drankslot? Het drankslot of alcoholslot moet er voor zorgen dat mensen die zijn betrapt op het autorijden onder invloed van alcohol dat niet meer kunnen doen. Maar naast dat ze zelf een drankslot moeten laten inbouwen en betalen moeten ze ook aan strenge voorwaarden voldoen. En ze moeten een cursus volgen over de gevolgen van alcohol in het verkeer. Over het drankslot of alcoholslot en wat een drankrijder daar voor moet doen.

Drankslot is een dure aangelegenheid

Iemand die wordt verplicht om met een drankslot te rijden, komt ook voor de kosten daarvan te staan. Alle kosten komen namelijk voor rekening van de drankrijder. En dan is de straf voor de overtreding van rijden onder invloed nog niet eens in rekening gebracht, want die wordt dan ook nog apart opgelegd.

Wanneer moet iemand een drankslot laten installeren?

Er is een hele procedure voor nodig om mensen op te kunnen leggen dat ze een drankslot laten installeren. Die procedure ziet er als volgt uit:
  1. De politie toont aan dat iemand overmatig veel alcohol heeft gedronken terwijl hij deelnam aan het verkeer. Dit moet een blaastest en een bloedproef uitwijzen
  2. Als er een promillage van 1,3 promille of 570 ug/l of meer wordt aangetoond (zo’n 8 drankjes) wordt er een mededeling gestuurd naar het OM (Openbaar Ministerie) en het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheid)
  3. Bij zo’n hoog promillage legt de rechter een rijontzegging op. Dat is standaard
  4. Daarna komt het CBR in actie
  5. Na de rijontzetting kan de veroordeelde zijn rijbewijs terugvragen.
  6. Er wordt dan een nieuw rijbewijs uitgegeven, maar die draagt wel de code 103 (die aangeeft dat iemand te veel heeft gedronken)
  7. Binnen zes maanden moet de drankrijder starten met een motivatiecursus over de gevolgen van alcoholgebruik in het verkeer. Die cursus komt voor eigen rekening en kost 966 euro.
  8. Ook de rest van de kosten van het alcoholslotprogramma komt voor rekening van de drankrijder. Zo moet die persoon een drankslot laten installeren dat ook al snel een paar honderd euro kost. Bij de installatie moet de drankrijder zelf aanwezig zijn
  9. Het alcoholslot zit minimaal 2 jaar in de auto
  10. Zeker in het eerste half jaar wordt het alcoholslot alle 48 dagen uitgelezen en kan dus bekeken worden of iemand met drank achter het stuur is gaan zitten
  11. Bij het alcoholslot mag helemaal niets gedronken worden. Wie toch achter het stuur kruipt en 1 glaasje gedronken heeft kan zijn auto niet starten. Het apparaat slaat die informatie echter allemaal op en voor het CBR geeft dat aan dat iemand een hardnekkige drankrijder is omdat hij toch probeert om de beide te combineren.
  12. Bij zo’n mislukte startpoging (en dus toch drankgebruik terwijl er wordt autogereden) wordt de periode dat het alcoholslot blijft zitten langer. Verlengingen gaan al snel per half jaar.

Wat is een alcoholslot en wat doet het?

Een alcoholslot is een startonderbreker in de auto waar de bestuurder eerst in moet blazen voordat de auto gestart kan worden. Het apparaat meet of de bestuurder alcohol heeft gedronken. De auto start alleen als het alcoholpromillage lager is dan 90 ug/l. Het alcoholslot is in elke auto in te bouwen en door iedereen te bedienen. .

Dan maar in een andere auto als er in de auto als een alcoholslot zit?

Wie in een andere auto stapt terwijl hij in het alcoholslotprogramma zit, pleegt een strafbaar feit. Wie op dat moment wordt aangehouden en zijn rijbewijs moet laten zien, valt direct door de mand door de code op het rijbewijs.

Beroepschauffeurs kunnen niet meedoen aan het alcoholslotprogramma

Beroepschauffeurs die zijn gepakt terwijl ze met drank op reden (privé of tijdens hun werk) kunnen niet meedoen met het programma, omdat het alcoholslot niet in vrachtwagens wordt geplaatst.

In meerdere auto’s een alcoholslot

Heeft iemand meerdere auto’s en wil hij daar toch allemaal mee rijden, dan kunnen de alcoholsloten in al die auto’s worden geplaatst (maar moet er ook voor alle auto’s worden betaald). Andere mensen mogen dan niet in de auto’s rijden.

Andere voorwaarden om drankrijders van hun nare gewoonte af te houden

Tijdens de drankslotprocedure zijn nog meer voorwaarden gesteld aan de drankrijder. Als een van de onderstaande zaken gebeurt, leidt dit er toe dat de verklaring van het rijbewijs met de code 103 ongeldig wordt verklaard. En dan kan pas na 5 jaar weer een nieuw rijbewijs worden aangevraagd, maar dan moet de persoon in kwestie het programma alsnog opnieuw gaan volgen.

Het alcoholslotprogramma weigeren

Iemand kan overigens weigeren om deel te nemen aan het alcoholslotprogramma. Maar dit betekent dan wel dat de persoon in kwestie het rijbewijs 5 jaar kwijt is. Daarna zal het Openbaar Ministerie opnieuw bepalen of het programma alsnog gevolgd moet worden. Wie trouwens niet mee wil doen aan het alcoholslotprogramma bespaart daar geen geld mee. De kosten moeten ook dan gewoon worden betaald.
Gerelateerde artikelen
Alcoholslot in 2016 gestopt voor nieuwe overtredersAlcoholslot in 2016 gestopt voor nieuwe overtredersDuizenden automobilisten rijden nog met een door het CBR opgelegd alcoholslot, vanwege een overtreding in combinatie met…
Alcoholslot informatieAlcohol in het verkeer blijft een gevaarlijke combinatie. Daarom is voor de hardleerse mensen een alcoholslot voor de au…
Het alcoholslot tegen dronken autorijdenHet alcoholslot tegen dronken autorijdenVoor automobilisten die betrapt zijn op dronken rijden is het vanaf volgend jaar mogelijk dat er een alcoholslot in hun…
Verkeer - Educatieve Maatregel Alcohol - EMAVerkeer - Educatieve Maatregel Alcohol - EMAVerkeersovertreders kunnen -bij gebruik van alcohol in het verkeer of vertonen van risicovol rijgedrag- worden geconfron…
De alcoholtest, het alcoholslot en de enkelbandDe alcoholtest, het alcoholslot en de enkelbandVeel mensen drinken af en toe een drankje. Vooral rond weekenden en feestdagen drinkt men soms meer dan van te voren wer…
Bronnen en referenties
  • CBR
  • Leeuwarder Courant
  • Politie Fryslân

Reageer op het artikel "Het drankslot of alcoholslot: voor wie is het drankslot?"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 08-12-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!