Je rijbewijs halen voor je 18 jaar bent: begeleid autorijden

Je rijbewijs halen voor je 18 jaar bent: begeleid autorijden Vanaf 1 november 2011 is het bij wijze van proef mogelijk dat jongeren die 16,5 jaar oud zijn, rijles nemen. Praktijklessen voor het rijbewijs mogen al eerder worden gevolgd en wie slaagt voor zijn rijbewijs voordat hij 18 jaar is mag al autorijden. Maar niet alleen. Alles over het rijbewijs voor jongeren onder de 18 jaar.

Begeleid auto rijden: autorijden vanaf 17 jaar, maar onder begeleiding

Vanaf 1 november 2011 mogen jongeren meedoen aan het zogenaamde begeleid autorijden. Dit betekent het volgende:
  1. Jongeren die vanaf 1 november 1994 zijn geboren, kunnen meedoen
  2. Iemand die voor 1 november al 17 jaar is, mag wel alvast rijlessen nemen, maar niet eerder dan op 18 jaar rijexamen doen
  3. Iemand mag vanaf 16 jaar theorie-examen voor het rijbewijs B doen
  4. De praktijklessen voor het B-auto rijbewijs mogen vanaf 16,5 jaar worden gevolgd als iemand het theorie-examen heeft gehaald
  5. Vanaf 17 jaar mogen jongeren vervolgens afrijden voor het autorijbewijs mits ze dus vanaf 1 november 1994 zijn geboren.

Je hebt het autorijbewijs gehaald als je 17 jaar bent: mag je dan alleen een auto besturen?

Als iemand vervolgens het praktijkexamen voor het rijbewijs B heeft gehaald, mag hij zelfstandig een auto besturen. Maar niet alleen. Iemand met een rijbewijs moet van zijn zeventiende tot zijn achttiende altijd een coach hebben die naast hem zit. Overigens mogen dat maar vijf verschillende personen zijn. Diegenen moeten daarnaast ook aan een groot aantal eisen voldoen en een onbesproken gedrag hebben.

Coach worden van iemand die begeleid auto rijdt tussen 17 en 18 jaar

Een rijinstructeur kan vanzelfsprekend altijd iemands coach worden, want die is opgeleid voor dit soort zaken. Maar dat kost ook geld, terwijl het lessen op zich en de theorielessen en beide examens ook al veel geld hebben gekost. Wie een coach uit zijn eigen omgeving wil, moet dan wel een pas aanvragen voor de persoon in kwestie aanvragen bij het RDW (Rijksdienst voor het wegverkeer). Die oordeelt dan of de persoon in kwestie wel geschikt is voor die taak. Wordt de coach goedgekeurd dan kan de pas bij het gemeentehuis van de gemeente waarin men woont worden opgehaald. Overigens mogen maximaal 5 mensen worden voorgedragen voor die taak.

Waar moeten begeleiders van jonge rijbewijshouders aan voldoen?

De begeleiders die zijn uitverkoren moeten van het CBS voldoen aan de volgende normen:
  • Degene moet zelf minimaal 5 jaar een rijbewijs B hebben
  • De persoon in kwestie mag geen zware verkeersdelicten hebben veroorzaakt of begaan
  • De persoon in kwestie mag nooit bij een vorderingsprocedure betrokken zijn geweest
  • De coach mag niet onder invloed zijn van drugs, alcohol of medicijnen
  • De begeleider moet zich altijd kunnen legitimeren

Wel een volwaardig rijbewijs als je op 17 jaar geslaagd bent voor je rijbewijs

Iemand die voor zijn rijexamens is geslaagd voor hij 18 jaar is krijgt wel direct een definitief rijbewijs. Dus niet een voorlopig rijbewijs. Maar alleen rijden tot 18 jaar is uit den boze. Dit moet met een begeleider.

Ouders of voogd moeten tekenen voor het autorijden vanaf 17 jaar

Als iemand van 17 jaar de weg op mag onder begeleiding van een coach, betekent dit niet dat hij of zij ineens niet meer minderjarig is. Omdat dit dus wel het geval is, moeten de ouders of voogden schriftelijk toestemming geven voor het autorijden vanaf 17 jaar. Ondanks dat is de minderjarige trouwens wel juridisch bestuurder en dus verantwoordelijk voor de eigen rijstijl en eventuele ongevallen die hij veroorzaakt.

Geen begeleider in de auto bij iemand die nog geen 18 jaar is en wel het rijbewijs B heeft gehaald: rijbewijs ongeldig

Wie denkt dat hij er wel is als hij zijn rijbewijs heeft gehaald en het wel zonder begeleider kan, komt bedrogen uit als dat uitkomt. Wie wordt aangehouden raakt zijn rijbewijs dan direct kwijt, want dat wordt dan ongeldig verklaard. En dat kost veel geld, want dan moeten opnieuw alle examens worden afgelegd als iemand echt 18 jaar wordt. Dus zowel het theorie-examen als het praktijk examen. Wie wel gewoon met coach rijdt, moet er op letten dat die niet drinkt of drugs gebruikt. Wordt toch geconstateerd dat een begeleider onder invloed is, dan is de 17-jarige ook zijn rijbewijs kwijt en moet alles opnieuw worden gehaald op 18-jarige leeftijd.
Gerelateerde artikelen
Het beginnersrijbewijs: wat is het beginnersrijbewijsHet beginnersrijbewijs: wat is het beginnersrijbewijsMensen die na of op 30 maart 2002 hun rijbewijs hebben gehaald hebben een beginnersrijbewijs. Maar wat betekent het om e…
Het drankslot of alcoholslot: voor wie is het drankslot?Het drankslot of alcoholslot: voor wie is het drankslot?Het drankslot of alcoholslot moet er voor zorgen dat mensen die zijn betrapt op het autorijden onder invloed van alcohol…
Hoe word je ambulancechauffeur?Hoe word je ambulancechauffeur?Als ambulancechauffeur vervoer je patiënten van en naar het ziekenhuis en assisteer je de verpleegkundige die op de ambu…
GO Sharing, deelsysteem van groene e-scootersGO Sharing, deelsysteem van groene e-scootersGO Sharing biedt een deelsysteem van elektrische scooters. Op tijd bij een belangrijke afspraak zijn? Pak een scooter en…

De proeftijd ofwel het proeftijdbedingDe proeftijd ofwel het proeftijdbedingWordt een sollicitant aangenomen, dan wordt meestal een proeftijd overeengekomen. Deze afspraak wordt ook wel een proeft…
Concurrentiebeding: wat is een concurrentiebeding?Concurrentiebeding: wat is een concurrentiebeding?Veel mensen denken dat het concurrentiebeding niet meer bestaat. Maar niets is minder waar. Soms wordt in een arbeidsove…
Bronnen en referenties
  • CBR
  • Diverse rijscholen
  • RDW

Reageer op het artikel "Je rijbewijs halen voor je 18 jaar bent: begeleid autorijden"

Reacties

Karin, 26-06-2019 07:39 #4
Mijn zoon wordt over 3 weken 18, maar heeft nu zijn rijbewijs gehaald. Als hij pas over 3 weken zijn rijbewijs aanvraagt, als hij dus 18 is, bij de gemeente is hij dan 5 of 7 jaar beginnend bestuurder?

Noor, 01-02-2017 10:12 #3
Waarom is het niet toegestaan wanneer je je rijbewijs hebt met je 17e, je niet zelfstandig mag rijden? Je hebt toch nou eenmaal je rijbewijs? Reactie infoteur, 10-02-2017
Ja maar de voorwaarde is dat je onder begeleiding rijdt. Heeft waarschijnlijk met je leeftijd en verantwoordelijkheidsgevoel te maken.

Joshua, 10-07-2014 13:06 #2
Kan je ook begeleiders buiten Nederland kiezen, wel in de EU… Mijn ooms komen vaak naar Nederland vandaar.

Henri vd Boogaard, 11-05-2014 14:11 #1
Mijn vraag is of dat iemand die op zijn 17e een rijbewijs heeft gehaald en 2 coaches heeft ook mag rijden in landen die aangesloten zijn bij de EU. Reactie infoteur, 29-05-2014
Nee, dat mag niet. Alleen in Nederland mag je rijden vanaf 17 jaar met coach.

Infoteur: Singalees
Laatste update: November 2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 4
Schrijf mee!