InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Klachten over je vakantie; wat doe je met vakantieklachten?

Klachten over je vakantie; wat doe je met vakantieklachten?

Klachten over je vakantie; wat doe je met vakantieklachten? Als je vakantie niet is zoals je je die had voorgesteld omdat de accommodatie niet was zoals hij was voorgesteld, het vakantieappartement vies was of je drie kilometer moest lopen naar een strand terwijl in de brochure stond dat het maar 10 meter was, wat doe je dan? Kun je dan een klacht indienen? En hoe dien je in dat geval een klacht in?

Klachten op vakantie: meld ze meteen en ter plaatse

Wie op zijn vakantieadres ontevreden is over zaken die anders zijn voorgespiegeld, moet eigenlijk direct zijn beklag doen. Doe dat bij de hostess of de reisleider van de organisatie waar je mee reist. Zit je in een veel te kleine kamer of is je appartement niet om aan te pakken zo vies: geef direct aan dat je daar niet wilt zitten. Eis direct een ander appartement. Reisorganisaties hebben ook klachtenformulieren voor dat soort zaken, vraag daar om. Een reisorganisatie heeft namelijk de plicht om dat te leveren dat in de voorwaarden stond. Als er in de brochure of op internet stond dat de reis bestond uit de vliegreis, vervoer van en naar de luchthaven in het vakantieland en een appartement met 3 kamers, dan moet aan al die eisen worden voldaan. Ook als gemeld is dat er bijvoorbeeld een wasmachine aanwezig is, dan moet die er zijn en hij moet ook werken. Verder mag van een reisorganisatie verwacht worden dat de omstandigheden waarin iemand zijn vakantie viert in ieder geval veilig is. Dat betekent ook dat er goede hygiëne moet zijn.

Pas na de vakantie een klacht indienen over de vakantie

Pas na de vakantie aangeven dat er een klacht is, kan ook wel, maar beter is toch echt om het ter plaatse te doen. Wie toch bij thuiskomst nog een vakantieklacht wil indienen moet dat binnen een maand na terugkeer doen. Doe dit bij het reisbureau of de reisorganisatie bij wie de reis is geboekt. Het reisbureau geeft de klacht als het goed is dan weer door aan de reisorganisatie.

Klacht over de vakantie is niet goed afgehandeld

Reisorganisaties hebben er een handje van om klachten over de vakantie snel af te doen als dat het in de voorwaarden stond of dat zij vinden dat de klacht ongegrond is. Wie daar niet tevreden mee is, kan het best de klacht voorleggen aan de Geschillen Commissie Reizen. Dit moet dan wel binnen 3 maanden na terugkeer. Leg de klacht binnen die termijn ook voor als de reisorganisatie zegt nog steeds met het probleem bezig te zijn.

Vergoeding bij klacht over vakantie

Bij klachten over een vakantie die worden toegekend wordt vaak een vergoeding gegeven. De kans op zo’n vergoeding, maar ook op een leuke vakantie is het grootst als je het volgende doet als je ontevreden bent over je vakantie:
  • Geef direct aan dat je ontevreden bent. Begin maar direct bij de receptie, die helpen ook nog wel eens als er iets is. Maar als je bijvoorbeeld in een hotel bent ondergebracht waar niets aan deugt, heeft dat ook weinig zin. Eigenlijk is je reisleiding de aangewezen persoon om de klacht bij neer te leggen, omdat die de firma vertegenwoordigt bij wie je het product, zijnde de reis hebt gekocht. Dit is de hostess, de reisleider of de gids.
  • Bij een overboeking moet een reiziger altijd minstens hetzelfde aangeboden krijgen als wat hij of zij geboekt heeft. Is dat niet het geval (is een 2-kamer appartement opeens een 1-kamer appartement, is de luxe vervangen door een kale kamer) vraag dan bij de hostess of reisleider om waar je recht op hebt. Is er niemand van de reisorganisatie, bel dan met de reisorganisatie in Nederland.
  • Zet klachten direct op papier en geef ze zwart op wit aan de reisleiding of mail ze naar de reisorganisatie in Nederland.
  • Maak foto’s van de situatie en bewaar rekeningen die betaald moesten worden om bepaalde zaken weer recht te breien of waarmee je je vakantie toch nog wat aangenaam hebt gemaakt.

Geschillencommissie Reizen

Wie een geschil over zijn vakantie wil voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen kan terecht op:Geschillencomissie Reizen
Gerelateerde artikelen
Hotel Overboekt? Wat nu?Hotel Overboekt? Wat nu?Je kent het wel...vakantie geboekt, prachtig hotel, mooie omgeving en dan... blijkt het overboekt...! Hoe ontstaan overb…
Vakantie - één jaar sparen voor twee weken plezierVakantie - één jaar sparen voor twee weken plezierEen vakantie kunt u zo duur maken als u zelf wenst. Twee weken op vakantie in het hoogseizoen is echter kostbaar. Sommig…
Vakantiegeld; wat is dit en wanneer krijg je het?Vakantiegeld; wat is dit en wanneer krijg je het?In de vijfde à zesde is het weer zover, dan wordt samen met je salaris ook weer je vakantiegeld gestort. Velen kijken hi…
Vakantiebank. Voorwaarden en informatie voor gratis vakantieVakantiebank. Voorwaarden en informatie voor gratis vakantieDe vakantiebank is speciaal in het leven geroepen voor mensen die nooit op vakantie kunnen. Stichting Vakantiebank biedt…
Geen lening afsluiten voor een vakantieGeen lening afsluiten voor een vakantieIn de zomer een paar weekjes naar de zon, of in de winter op wintersport, kunt u echt aan toe zijn. Het kost u veel geld…
Bronnen en referenties
  • Geschillencommissie Reizen
  • Sociaal Raadslieden
  • IVOR

Reageer op het artikel "Klachten over je vakantie; wat doe je met vakantieklachten?"

Reactie

Dethier Francois, 04-08-2014 17:38 #1
Slangenreizen.nl verkoopt reizen aan 50 %, via Tv maar annuleert die een paar dagen voor vertrek, je " mag dan een andere reis kiezen"… de prijs is dus een lokmiddel, je reis gaat niet door. Dit is pure platte oplichting en misleiding.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 16-09-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 1
Schrijf mee!