InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Het beginnersrijbewijs: wat is het beginnersrijbewijs

Het beginnersrijbewijs: wat is het beginnersrijbewijs

Het beginnersrijbewijs: wat is het beginnersrijbewijs Mensen die na of op 30 maart 2002 hun rijbewijs hebben gehaald hebben een beginnersrijbewijs. Maar wat betekent het om een beginnersrijbewijs te hebben. En wat is het verschil tussen een beginnersrijbewijs en een gewoon rijbewijs?

Waarom het beginnersrijbewijs?

Het beginnersrijbewijs is in het leven geroepen omdat te veel beginnende verkeersdeelnemers met een rijbewijs bij een ongeval betrokken raakten en gewond raakten of stierven. Daarom heeft de Nederlandse regering het beginnersrijbewijs in het leven geroepen.

Wanneer krijgt iemand een beginnersrijbewijs?

Iedereen die op of na 30 maart 2002 zijn rijbewijs heeft gehaald heeft een beginnersrijbewijs gekregen. Met dit beginnnersrijbewijs mag net als met een normaal rijbewijs gewoon worden gereden. Het beginnersrijbewijs geldt overigens wel voor alle soorten rijbewijzen, dus ook voor de vrachtwagen of het brommerrijbewijs. Wat anders is aan het beginnersrijbewijs is dat er veel strengere eisen worden gesteld aan de bestuurder als hij een verkeersovertreding maakt.

Het beginnersrijbewijs: voor elke rijbewijscategorie en voor elke leeftijd

Of iemand nu 43 is als hij zijn rijbewijs haalt of 19, als een rijbewijs na of op 30 maart 2002 is gehaald, krijgt de persoon in kwestie een beginnersrijbewijs. Bovendien is vanaf 2002 elk rijbewijs in elke categorie een beginnersrijbewijs. Er is wel een uitzondering. Iemand die al langer dan 5 jaar een rijbewijs heeft en er een nieuwe categorie bij haalt, krijgt een gewoon rijbewijs en niet een beginnersrijbewijs. Ook mensen die in het buitenland een rijbewijs hebben gehaald en het om moeten laten zetten naar een Nederlands rijbewijs kunnen in aanmerking komen voor een “gewoon” rijbewijs. De datum waarop dat rijbewijs is afgegeven is dan bepalend of het een beginnersrijbewijs wordt of een “normaal” rijbewijs.

Wat betekent het om beginnend bestuurder te zijn?

Iemand die na het behalen van zijn rijbewijs op of na 30 maart 2002 zijn rijbewijs heeft gehaald is een beginnend bestuurder. Dit houdt in dat er 5 jaar lang strenge regels gelden voor deelname aan het verkeer. Brommer-, of scooterrijders van 16 of 17 jaar hebben met een nog langere tijd te maken. Mensen van 16 of 17 jaar die een brommerrijbewijs halen hebben namelijk 7 jaar lang te maken met strengere regels in het verkeer bij overtredingen. Zo worden beginnende bestuurders al op de bon geslingerd als ze tot 0,2 minder alcohol op een voertuig besturen.

Wat gebeurt er als een beginnend bestuurder een overtreding begaat?

Als een beginnend bestuurder een bepaalde verkeersovertreding begaat, wordt dit automatisch geregistreerd bij het Openbaar Ministerie. Wie binnen 5 jaar een zware verkeersovertreding in dat kader begaat, raakt zijn rijbewijs kwijt, door middel van een schorsing. Deze overtredingen worden vertaald in punten. Drie keer zo’n zware overtreding betekent dus een aantekening van 3 punten.

Waarvoor krijg je punten bij een beginnersrijbewijs?

Beginnende bestuurders worden niet voor alles bestraft als ze een fout in het verkeerd maken. Bovendien moet een agent de beginnende bestuurder aanhouden voor zo’n aantekening. Wie wordt geflitst voor te hard rijden, krijgt dus geen punt op zijn beginnersrijbewijs. Als een beginnend bestuurder overtredingen maakt in het buitenland, telt dat ook niet mee.
De overtredingen die worden bijgeschreven in een beginnersrijbewijs zijn:
bumperkleven;
  1. ernstige snelheidsovertredingen, waarbij de bestuurder meer dan 30 km/uur te hard rijdt op op autosnelwegen meer dan 40 km/uur te snel
  2. Gevaar en hinder veroorzaken in het verkeer;
  3. Schade van materiaal of aan mensen veroorzaken door het niet goed opvolgen van de verkeersregels
  4. En ongeval veroorzaken dat dodelijk afloopt of waarbij iemand zwaar letsel oploopt
  5. Het rijden onder invloed van alcohol.
Beginnende bestuurders mogen niet meer dan 0,2 promille alcohol in hun bloed hebben, terwijl dat voor bestuurders met een “normaal” rijbewijs 0,5 promille is. Wie overigens een aanrijding veroorzaakt onder invloed van alcohol (ook als dat promillage lager is dan 0,2 0f 0,5 promille draait wel voor de schade op en verzekeringen keren in dat geval ook niet uit).

Als iemand zijn beginnersrijbewijs is kwijtgeraakt wat dan?

Als een beginnend bestuurder binnen 5 jaar 3 punten op zijn rijbewijs heeft gekregen, wordt het rijbewijs geschorst. Om het rijbewijs dan terug te krijgen moet de persoon in kwestie een rijproef en een theorieproef bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) afleggen. Als dit niet gebeurt, of de persoon in kwestie zakt, dan wordt het rijbewijs ongeldig verklaard. Wie dan weer de weg op wil, moet het rijexamen overdoen.
Gerelateerde artikelen
Rijbewijs vanaf 17 jaar: begeleid rijdenRijbewijs vanaf 17 jaar: begeleid rijdenJe rijbewijs halen zodra je 17 wordt kan vanaf november 2011.Rijlessen nemen en theorie examen doen mag al eerder gedaan…
Rijbewijs vanaf 17 jaarRijbewijs vanaf 17 jaarVanaf november 2011 gaat een experiment starten onder de naam 2toDrive. In dit experiment is het mogelijk dat jongeren v…
Het autorijbewijs voor jongeren onder 18 jaarHet autorijbewijs voor jongeren onder 18 jaarTegenwoordig mogen jongeren vanaf 17 jaar al beginnen met het nemen van rijlessen en al zelfstandig de weg op met 17 jaa…
Het bromfietsrijbewijsHet bromfietsrijbewijsOm brommer te mogen rijden heb je een bromfietsrijbewijs nodig, hoe kan je dit rijbewijs halen en wat moet je ervoor doe…
Bronnen en referenties
  • Boetes.nl
  • Sociaal Raadslieden
  • Bureau Verkeershandhaving
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Het beginnersrijbewijs: wat is het beginnersrijbewijs"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 21-01-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!