InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Zijn bestuurder van een BV ook persoonlijk aansprakelijk?

Zijn bestuurder van een BV ook persoonlijk aansprakelijk?

Directeur/aandeelhouders van een besloten vennootschap lopen ondanks het feit dat ze gekozen hebben voor een besloten vennootschap toch de kans om persoonlijk aansprakelijk te worden gesteld voor zaken. Maar welke zijn dat dan?

Wanneer zijn bestuurders van een BV persoonlijk aansprakelijk?

Als een BV niet draait zoals hij zou moeten doen en een directeur/aandeelhouder een ernstig verwijtbaar en onbehoorlijke taakvervulling kan worden verweten, kan de persoon in kwestie ook persoonlijke aansprakelijk worden gesteld. Dit is bijvoorbeeld het geval bij:
  • Jaarcijfers en of jaarverslag geven een misleidende voorstelling van de positie van de vennootschap. Daardoor kan het gebeuren dat aandeelhouders aandelen kopen die later veel minder waard blijken. Of dat toeleveranciers in het volste vertrouwen met de BV in zee gaan, terwijl ze later gewoon niet betaald worden.

Hoeveel bestuurders van een BV worden per jaar persoonlijk aansprakelijk gesteld?

Per jaar worden honderden directeuren/aandeelhouders van een BV persoonlijk aansprakelijk gehouden voor de taak die ze niet goed hebben vervuld. Ook commissarissen worden aansprakelijk gesteld.

Interne en externe persoonlijke aansprakelijkheid

Een bestuurder van een BV heeft te maken met:
  • Interne aansprakelijkheid
  • Externe aansprakelijkheid

Wat is interne aansprakelijkheid?

Bij interne aansprakelijkheid gaat het om de verplichtingen tegenover de vennootschap tot een behoorlijke taakvervulling. In dat geval zal de vennootschap zelf of de curator bij faillissement een beroep doen op de bestuursaansprakelijkheid.

Wat is externe aansprakelijkheid?

Bij externe aansprakelijkheid gaat het om het niet juist handelen naar derden zoals crediteuren of personeel. Bestuurders van een BV kunnen in dat geval aansprakelijk worden gesteld als zij financiële schade hadden kunnen voorkomen en het de persoon in kwestie valt aan te rekenen dat dit is nagelaten.

Hoofdelijke aansprakelijkheid van bestuurders BV

Voor bestuurders van een Besloten Vennootschap geldt een hoofdelijke aansprakelijkheid. Bovendien kan de individuele bestuurder aansprakelijk worden gesteld voor de volledige schade die is veroorzaakt door fouten van medebestuurders.

Voorbeelden waarin bestuurders van een BV aansprakelijk zijn gesteld

  • Als een middelgrote Holdingmaatschappij met handelsondernemingen met opzet vermogen onttrekt aan een verliesgevende tak van het bedrijf om het vermogen voor de groep veilig te stellen en de verliesgevende tak gaat failliet, dan kan de curator de bestuurders aansprakelijk stellen namens de crediteuren die nog geld van tegoed hebben.
  • Een bedrijf sluit een heel grote order af. In plaats van winstgevend blijkt de opdracht echter vele miljoenen te kosten. De curatoren brengen dan in kaart wat de verhoudingen zijn tussen het eigen vermogen en de benodigde financieringen. Blijkt daaruit dat het bedrijf een order heeft geaccepteerd die ze niet aankon, dan kunnen de bestuurders aansprakelijk worden gesteld.
  • Het nalaten van het voeren van een goede boekhouding of het niet of te laat opmaken van een jaarrekening kan eveneens leiden tot bestuurdersaansprakelijkheid. Ook het niet tijdig publiceren bij de Kamer van Koophandel kan dit tot gevolg hebben.
  • Bij een verkeerde of geen melding aan de belastingdienst of het bedrijfspensioenfonds (niet rechtsgeldige melding in dat geval) als iemand niet in staat is om belastingen of premies te betalen kan de directeur/aandeelhouder van een BV eveneens persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de niet-betaling. De bestuurder moet in dat geval aannemelijk maken dat hem geen verwijt treft dat er geen rechtsgeldige melding is gedaan. Dat kan bijvoorbeeld de opname in een ziekenhuis zijn. Als dit aannemelijk is gemaakt, moet de bestuurder in kwestie vervolgens aantonen dat het niet zijn schuld is dat de belastingen en premies niet zijn betaald.
Gerelateerde artikelen
Lenen – hoofdelijke aansprakelijkheid bij lening en schuldenLenen – hoofdelijke aansprakelijkheid bij lening en schuldenSamen met een andere persoon geld lenen en samen borg staan voor een lening betekent ook dat u elk ook afzonderlijk hoof…
Dieren en aansprakelijkheidDieren en aansprakelijkheidJe paard trapt iemand, je kat maakt krassen op een auto, je hond eet de schoenen van de buurman op. Allemaal zaken die v…
Familiale verzekering of burgerlijke aansprakelijkheidFamiliale verzekering of burgerlijke aansprakelijkheidDe familiale verzekering is niet wettelijk verplicht maar wordt door heel wat verzekeringsmaatschappijen aangeraden. De…
SchadevergoedingSchadevergoedingOngevallen en letsel behoren tot de dagelijkse praktijk van het leven. Slachtoffers van een dergelijke letselschade zaak…
Aansprakelijkheid voor kinderenAansprakelijkheid voor kinderenWanneer een kind van vier schade toebrengt aan een derde, is het logisch om te zeggen dat het kind hiervoor zelf niet aa…
Bronnen en referenties
  • Het Ondernememersbelang Smids en Schakel Accountatns en Adviseurs

Reageer op het artikel "Zijn bestuurder van een BV ook persoonlijk aansprakelijk?"

Reacties

Piet, 09-06-2016 21:37 #4
Ik ben samen met mijn israelische schoonbroer een paar jaar geleden een bv begonnen om hem te helpen. Hij deed alles en was aangesloten bij een goede accountant. Ik was officieel mededirecteur bestuurder samen met hem, maar had weinig te maken met de lopende zaken en ontving ook nooit enig inkomen.wel was het adres van de BV op mijn woonadres gevestigd. Anderhalf jaar geleden kreeg hij onenigheid met de accountant en stopte de samenwerking. Intussen begonnen de rekeningen en dwangbevelen binnen te komen met name van de belastingdienst omdat mijn schoonbroer op de loonlijst staat maar nooit een kwartaalaangifte heeft gedaan. Hij is nu het land uit en ik weet niet of/ wanneer hij terugkomt. in hoeverre ben ik aansprakelijk en wat staat mij te doen om onheil te voorkomen? Reactie infoteur, 14-06-2016
In principe ben je persoonlijk niet aansprakelijk. Maar in de praktijk komt het wel steeds vaker voor dat bestuurders worden aangesproken door schuldeisers en curatoren. Het gaat er dan om of jou als bestuurder kan worden aangerekend dat het zo is gelopen.

Menno, 06-04-2015 14:01 #3
Hallo,
Mijn baas heeft rechtszaak verloren tegen mij en collega mbt betaling achterstallig loon.
Nou heeft hij zich best wel in de nesten gewerkt en bv is opgedoekt.Hij werkt nu bij een vriend.Zelfde pand en zelfde bureau.
Ik kan naar mn poen fluiten, kan ik hier iets mee doen?
heb een vonnis van rechter op naam bedrijf, derdenbeslag laten leggen bij opdrachtgever van hem, Daar komt dus niks uit…
en nu verder? Reactie infoteur, 23-08-2016
Ik zou hier toch weer een jurist opzetten, Kijken of er geen andere mogelijkheden zijn.

L. Baltes, 13-09-2013 13:09 #2
Ben ik na dik 5 jaar aansprakelijk voor de kosten van de accountant van mijn ex man, hij had een bv. Wij zijn officieel 4 jaar gescheiden. Reactie infoteur, 30-10-2013
Ik weet niet of de BV op uw beider naam stond. In dat geval bent u nog wel aansprakelijk.

Rene Rudolphie, 02-04-2012 10:41 #1
Geachte Heer/Mevrouw, wij zijn met een opdrachtgever in een zaak verwikkeld waar wij niet uitkomen. Zij willen stoppen met hun bedrijf en hebben al hun onderaannemers aangeschreven met de mededeling dat wij of genoegen moeten nemen met 30 tot 40% van de nog openstaande rekeningen of indien wij niet akkoord gaan zij zich failliet laten verklaren. Ik heb me laten vertellen dat als wij ze zover kunnen krijgen om op papier te laten zetten wat ze aan ons willen (kunnen) betalen wij ook een faillissement kunnen aanvragen en hun dan tevens ook persoonlijk falliet kunnen laten verklaren. Klopt dit en hoe werkt dat dan?
Ik hoop dat u voor mij een passend antwoord heeft op mijn vraag waar ik mee verder kan want ik vind het heel zuur dat wij nu de klos zijn en hun pagina groot in de lokale krant vermelden trots te zijn de deuren te sluiten zonder schuld!

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 16-04-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 4
Schrijf mee!