InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Als ouders erven van hun kind(eren)

Als ouders erven van hun kind(eren)

Een overlijden is altijd een emotionele gebeurtenis, vooral als het je kind betreft. Als je kind geen partner heeft en geen kinderen achterlaat, erf je als ouder(s) met eventueel je andere kinderen. Als je kind geen testament heeft, geldt het wettelijk erfrecht.

Erfgenamen zijn te verdelen in 4 groepen

  • 1e groep: echtgenoot, geregistreerde partner en de kinderen
  • 2e groep: ouders, (half)broers en (half)zussen
  • 3e en 4e groep: grootouders en overgrootouders

Als er niemand in de 1e groep zit, wordt er bekeken of er erfgenamen in de volgende groep zitten.

Let op plaatsvulling

Een kind kan erven als bijvoorbeeld zijn/haar moeder al eerder was overleden. Dan neemt het kind (dus het nichtje of neefje van de overledene) de ‘erfplaats’ van de reeds overleden moeder (dus de zus van de overledene) in.

Hoofdregel wettelijk erfrecht

Binnen de groep van erfgenamen is de hoofdregel dat ieder voor gelijke delen erft. In de 2e groep zijn er weer aanvullende voorwaarden:
  • Ouders erven ieder minimaal ¼ van de erfenis
  • Halfbroers en halfzussen erven de helft van wat een volle broer en zus erft.
  • Als er geen volle broers of zussen zijn, erven de halfbroers en halfzussen de helft van wat een ouder erft.

Vrijstelling successiewet

De vrijstelling in de nieuwe successiewet (2010) is € 45.000. Als je als beide ouders erft, wordt het bedrag gezien als één verkrijging. Dit wordt dan samengevoegd. Daarbij is wel de kanttekening dan je als ouders gehuwd moet zijn (of daarmee gelijk gesteld). Hier geldt dan ook maar één keer de vrijstelling van € 45.000.
Broers en zussen hebben een vrijstelling van € 2.000.

Tariefgroep 2

Ouders, broers en zussen vallen in de nieuwe successierecht (die op 1 januari 2010 in werking is getreden) in tariefgroep 2 voor wat betreft het tarief voor de erfbelasting.
De 1e € 118.000 wordt belast met 30% erfbelasting, het meerdere met 40%.

Testament

Door het (laten) opmaken van een testament kun je afwijken van het wettelijk erfrecht. Zo kun je ook je ouders, broers en/of zussen onterven in een testament.
© 2010 - 2017 Carolaw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Van wie krijg ik een erfenis?Van wie krijg ik een erfenis?Ook geld nodig, dan kan een erfenis helpen. Van wie kunt u erven, hoe is dat wettelijk geregeld, wat zijn uw rechten? U…
Hoeveel erf ik van een oom, tante, suikeroom, broer of zus?Hoeveel erf ik van een oom, tante, suikeroom, broer of zus?Hoeveel geld erf ik in 2015, 2016 of 2017 netto na belasting als bijvoorbeeld mijn oom, tante, een broer of zus komt te…
Erfbelasting 2011 – 2012: vrijstellingen en tarievenErfbelasting 2011 – 2012: vrijstellingen en tarievenWie een erfenis ontvangt, moet daar belasting over betalen: de zogenaamde erfbelasting. In dit artikel: de erfbelasting…
Erven en samenwonen in 2016 en 2017Erven en samenwonen in 2016 en 2017Wie erft er van wie, als u gaat samenwonen? Wie in 2016 of 2017 gaat samenwonen, een LAT-relatie heeft of eerder ging sa…
Erfbelasting: successierechtErfbelasting: successierechtSuccessierecht heet sinds 2010 erfbelasting. De wet, die in 1956 is ingetreden, kenden zoveel moeilijkheden en sterk ver…

Reageer op het artikel "Als ouders erven van hun kind(eren)"

Reacties

Hazel, 28-08-2016 23:14 #7
Een kind overlijdt op jonge leeftijd. De moeder overlijdt jaren later en laat een erfenis na zonder testament. Krijgt haar overgebleven kind nu alles of krijgt de vader van het reeds overleden kind alsnog een kwart?

Ria Deijkers, 03-09-2014 16:56 #6
Vraag: Een vrouw heeft een woning in eigendom. 2 maanden getrouwd, vrouw overleden. Erft de echtgenoot dan alles(In gemeenschap van goederen gehuwd)?
Hebben ouders van de vrouw nog ergens recht op?

M. W. J. Bleumink-Rave, 31-01-2014 11:49 #5
Onze thuiswonende, ongehuwde zoon is deze maand op 38 jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een hersentumor, na ruim 7 jaar ziek zijn. Mijn man en ik waren al die tijd zijn mantelzorgers tot aan zijn overlijden en ik heb 2 x een mantelzorgcompliment ontvangen (2012-2013). Er is een testament waarin wij de enige erfgenamen zijn. Komen wij in aanmerking voor een verhoogde vrijstelling van de erfbelasting omdat we mantelzorgers waren?

Ellie Op de Kamp, 04-01-2014 14:42 #4
Ik heb een vriendin die al jaren in Nederland woont maar alleen Duits spreekt, haar zoon, 39 jaar oud, is onlangs overleden maar hij bezat weinig tot niks, had alleen schulden bij zijn moeder (echtgenoot jaren geleden overleden) en voor de rest had hij zijn appartement volgebouwd met rommel zo erg dat je de voordeur bijna niet meer in kon. Zij heeft met de woningbouw vereniging afgesproken dat zij alles mogen houden als zij dan geen huur meer hoeft te betalen. Hoe zit dat u met de belasting, is zij erg voorbarig geweest en/of valt er wat te regelen. Als zij het appartement had moeten opruimen had dat erg veel geld gekost zoals container huren, hulp vragen voor de opruimwerkzaamheden etc. Zijzelf is erg slecht ter been en had dat zelf nooit gekunt.

A. Coppens, 02-12-2013 10:25 #3
Eerst is mijn echtgenote overleden. Vervolgens is mijn schoonvader overleden met een eigen woning waarvan mijn 3 kinderen toen voor een deel erfgenaam/eigenaar zijn geworden namens hun overleden moeder. Daarna is 1 kind overleden. De woning wordt nu 11 jaar later verkocht. Heb ik nu recht op het erfdeel van mijn overleden zoon? Reactie infoteur, 03-12-2013
Ik ben geen jurist, maar het lijkt mij inderdaad dat u het deel erft van uw overleden zoon.
Een notaris zal u hier een duidelijk antwoord op kunnen geven.

Ton Hilgers, 22-04-2012 11:39 #2
Beide ouders en een broer en zus erven een gelijk deel van de nalatenschap van hun overleden kind c.q. broer. Kunnen de broer en zus hun deel van de nalatenschap verwerpen en aan hun ouders laten om vervolgens via schenking dit deel alsnog terug te vragen aan hun ouders, maar dan wel onder het regime van de vrijstellingsregeling van de schenkbelasting? Reactie infoteur, 23-04-2012
Hallo,

Een specifieke fiscale vraag kunt u beter stellen aan een fiscalist of een goede boekhouder die op de hoogte is van de geldende regels.

A. Schaapherder, 15-04-2012 11:56 #1
L.S.
Bij en erfenis behoort een eigen huis. De erfgenamen betreft 2 kinderen. Een kind woont in het ouderlijk huis en wil er niet uit. Het heeft niet de middelen om de ander uit te kopen. Wat is een redelijke termijn om de bewoner andere woonruimte te laten zoeken. Indien dit niet wordt gedaan, welke stappen kunnen worden ondernomen om het huis leeg te krijgen voor verkoop.
Kan het huis worden verkocht zonder dat de bewoner daar voor moet tekenen? Het betreffende kind heeft een volmacht geweigerd te tekenen.
Uw antwoord zie ik gaarne tegemoet.
Hartelijk dank,
Anneke Schaapherder Reactie infoteur, 23-04-2012
Hoi Anneke,

Een specifiieke juridische vraag kun je gratis stellen bij een juridisch loket in je woonplaats.

Infoteur: Carolaw
Gepubliceerd: 24-03-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 7
Schrijf mee!