InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Trouwen met een buitenlander in Nederland

Trouwen met een buitenlander in Nederland

Trouwen met een buitenlander in Nederland Trouwen met een buitenlander die nog in het buitenland woont in Nederland kan wel, maar het is niet eenvoudig. Allereerst moeten er allerlei papieren worden gelegaliseerd van de buitenlandse partner. Die worden dan ook weer onderzocht door de IND. Bovendien is er een Verklaring geen schijnhuwelijk (voorheen M-46 verklaring) nodig die moet uitsluiten dat er een schijnhuwelijk wordt gesloten. Deze regels gelden overigens ook voor een geregistreerd partnerschap. Overigens laat de IND in 2018 weten dat het aan de gemeente is of iemand met een buitenlander die niet in Nederland woont, kan trouwen.

In Nederland trouwen met een buitenlander die in het buitenland woont

Wie zelf Nederlander is en hier woont en een buitenlandse partner heeft van een andere nationaliteit dan die uit de Europese Unie of Zwitserland en die in het buitenland woont kan wel in Nederland trouwen. Daarvoor is echter wel een 'verklaring geen schijnhuwelijk' voor nodig (voorheen een M-46 verklaring). Voor trouwen met een partner uit de EU of Zwitserland is niet zo’n verklaring nodig. Verder is een verklaring nodig over het verblijfsrecht van de aanstaande echtgenoot die niet de Nederlandse nationaliteit bezit. Er is geen verblijfstitel nodig als als diegene de nationaliteit heeft van een lidstaat van de Europese Unie (EU) of de Europese Economische Ruimte (EER).

Verklaring geen schijnhuwelijk

Sinds 1 september 2015 moet er een Verklaring geen schijnhuwelijk worden afgelegd als 1 van de partners niet de Nederlandse nationaliteit heeft en:
  • een paar wil trouwen,
  • een geregistreerd partnerschap aan wil gaan
  • zij hun buitenlandse huwelijk in Nederland willen laten registreren in de Basisregistratie Personen (BRP)

Verklaring geen schijnhuwelijk: wat verklaar je?

Door de handtekening te zetten onder de verklaren, verklaren de partners dat zij niet alleen trouwen of een partnerschap aangaan om een verblijfsvergunning te krijgen.

Wanneer is de verklaring geen schijnhuwellijk niet nodig?

Een verklaring geen schijnhuwelijk hoeft niet ondertekend te worden als:
  • Beide de nationaliteit hebben van een land uit de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland.
  • Beide vreemdeling zijn en allebei een reguliere verblijfsvergunning hebbent voor onbepaalde tijd (document II).
  • Beide vreemdeling zijn en allebei een asielvergunning hebben voor onbepaalde tijd (document IV).
  • De echtelieden meer dan 10 jaar geleden in het buitenland zijn getrouwd en zij dat huwelijk nu in Nederland willen laten registreren.
  • Als iemand een buitenlands huwelijk wil laten registreren dat inmiddels is beëindigd.

De verklaring geen schijnhuwelijk afleggen, hoe doe je dat?

Mensen leggen de verklaring af dat zij geen schijnhuwelijk aangaan op het moment dat ze op een gemeentekantoor hun huwelijk of partnerschap aankondigen. Of op het moment dat zij hun buitenlandse huwelijk of partnerschap in Nederland willen laten registreren in de Basisregistratie Personen (BRP). Beide partners moeten de verklaring afleggen, ook als een van hen Nederlander is.

Wat is er verder nog nodig om te trouwen met een buitenlander

Om als Nederlander met een buitenlander te kunnen trouwen heb je verder nog nodig:
  • Een geboorteakte. Die moet vertaald en gelegaliseerd worden (hij hoeft niet vertaald te worden als hij is opgesteld in het Engels, Duits of Frans). Legalisaties mogen niet ouder zijn dan 6 maanden. Het hangt van het land van herkomst af hoe zo’n legalisatie in zijn werk gaat. Voor Gambia bijvoorbeeld moet die geboorteakte worden gelegaliseerd door het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Gambia zelf en vervolgens nog een keer door het Nederlandse Consulaat of de Nederlandse Ambassade.
  • Verklaring van ongehuwd zijn. Waar die gehaald moet worden staat per ambassade van het land zelf aangegeven. In Gambia moet die bijvoorbeeld worden aangevraagd bij het Registrar General’s Department, Department of State for Justice. Is die verklaring afgegeven dan moet hij nog worden gelegaliseerd. Voor Gambia betekent dat daarnaast ook weer een stempel van het Ministerie van Buitenlandse Zaken van Gambia op dat formulier moet komen en vervolgens eentje van Het Nederlandse Consulaat in Banjul of de Nederlandse Ambassade in Dakar. Ook deze legalisatie mag niet ouder zijn dan 6 maanden.

Legalisatie papieren voor een huwelijk in het buitenland

Nederland heeft met sommige landen een legalisatieverdrag gesloten. Dat betekent dat het eenvoudiger is om de papieren te verkrijgen. Op de website van de Rijksoverheid is te vinden of landen zo’n overeenkomst hebben. Het legaliseren van papieren kost altijd geld. Houd daar dus rekening mee. Het aanvragen van de Verklaring geen schijnhuwelijk is gratis.

Verklaring van schijnhuwelijk, geboorteakte en verklaring van ongehuwd zijn geregeld

Als alle papieren zijn geregeld kan de gemeente de aanvraag in behandeling nemen. Omdat op 1 september 2015 de M46-verklaring is komen te vervallen, vraagt de gemeente geen advies meer aan de vreemdelingenpolitie. De Verklaring geen schijnhuwelijk is een zogeheten 'eigen verklaring'. Dat betekent dat mensen hem zelf invullen en ondertekenen. De IND laat in 2018 weten dat het voltrekken van een huwelijk tussen een Nederlander en een buitenlander die niet in Nederland woont, vanaf dat jaar ligt bij de gemeente waar iemand wil gaan trouwen. De IND stelt dat de gemeente gaat over het al dan niet voltrekken van een huwelijk met een vreemdeling, en legaliseren/registreren van een buitenlands huwelijk.

Trouwen in Gambia

Wil je als buitenlander je huwelijk sluiten in Gambia dan is dat vaak naast een burgerlijk huwelijk ook een Islamitisch huwelijk. En dat gaat er heel anders aan toe. Zie hier de beelden van een ceremonie na de voltrekking waar bruid en bruidegom overigens niet eens bij aanwezig zijn: trouwen in Gambia.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trouwen? Bruiden gebruiken vaak valse trucjes!Trouwen? Bruiden gebruiken vaak valse trucjes!Uit een engels onderzoek blijkt dat zo´n 60% van de bruiden, trucjes gebruiken om maar te kunnen trouwen. Gemene trucjes…
Je buitenlandse huwelijk inschrijven in NederlandIn dit tijdperk waarin de wereld ontzettend klein is, houden ook huwelijken zich niet meer binnen de landsgrenzen. Vakan…
Voordelen en nadelen huwelijkse voorwaardenVoordelen en nadelen huwelijkse voorwaardenIn dit artikel leest u wat trouwen onder huwelijkse voorwaarden inhoudt en wat de voor – en nadelen zijn. Bij trouwen on…
Trouwen en wat eraan vooraf gaatTrouwen en wat eraan vooraf gaatTrouwen is een belangrijke gebeurtenis in het leven en gaat niet zomaar. Er gaan voor de huwelijksvoltrekking nog de nod…
Op welke leeftijd trouwen mensen gemiddeld?Op welke leeftijd trouwen mensen gemiddeld?De gemiddelde leeftijd waarop mensen trouwen is afhankelijk van een aantal factoren, zoals religie, cultuur en het ontwi…
Bronnen en referenties
  • Gemeente Groningen
  • Gemeente De Friese Meren
  • Nederlandse Ambassade in Dakar
  • Rijksoverheid.nl
  • IND

Reageer op het artikel "Trouwen met een buitenlander in Nederland"

Reacties

Richard, 12-02-2018 21:54 #8
Goede dag,
wat bedoelt men met de volgende zin?
Verder is een verklaring nodig over het verblijfsrecht van de aanstaande echtgenoot die niet de Nederlandse nationaliteit bezit.

en daar over meer mijn vriendin komt uit Rusland nu willen wij een partnerschap aan gaan in Nederland en alle papieren regelen om haar naar Nederland te kunnen krijgen. kan ik gewoon een aanvraag doen voor een partnerschap? en dan een niet schijnhuwelijk tekenen samen met haar bij de gemeente waar ik woon? of moet zij eerst en bsn nummer hebben om überhaupt een legaal partnerschap te kunnen tekenen in Nederland?

Roelof, 07-01-2018 19:34 #7
Beste

ik wil in nl gaan trouwen met een Filipijnse wat heb ik er allemaal voor nodig wie kan mij er bij helpen
mvg roelof

Rosalie, 24-07-2017 23:56 #6
Beste,

Ik vroeg mij af, als de M46 verklaring is goedgekeurd, krijgt mijn buitenlandse partner dan automatisch een visum om het huwelijk in Nederland te kunnen voltrekken? Want hoe krijg ik mijn partner die in India woont naar Nederland als de huwelijk is goed gekeurd? Moet hij dan alsnog een los visum aanvragen?

Groet,
Rosalie Reactie infoteur, 07-08-2017
Alleen maar getrouwd zijn is niet voldoende om iemand naar Nederland te halen. Daarvoor zul je een visum voor hem aan moeten vragen en getrouwd zijn betekent niet automatisch ook een visum krijgen. Daar zijn allerlei andere regels voor, ook financiële.

Daniel, 04-07-2017 00:19 #5
Hallo. Mijn vriend is Amerikaan en wij willen graag trouwen. Kan ik met hem in Nederland trouwen en moet hij dan ook in Nederland blijvenof kan hij weer terug gaan naar de USA omdat hij daar woont en werkt? Wat verandert er voor mij omdat ik voorlopig nog in Nederland blijf. De bedoeling is wel dat ik in de USA ga wonen.

Mvg Daniel

Rob, 02-06-2017 16:50 #4
Mijn dochter heeft een Marokkaanse vriend en wil graag naar Nederland komen. Nu wonen ze samen in Spanje. En hebben een geregistreerd partnerschap. Waar moeten ze beginnen en wat zijn de mogelijkheden_ Vrlgr Rob

Angelina, 02-05-2017 11:32 #3
Hallo
Ik heb een vraagje ik ben al 7 jaar met mijn man. al bijna 2 jaar getrouwd we hebben samen een dochtertje en ik wil hem graag naar Nederland laten komen om onze toekomst hier verder op te bouwen en Ik studeer nog maar weet niet hoe is alles moet regelen?

Roos, 17-02-2017 18:44 #2
Beste ik heb een vraag. Ik heb een jongen hier in NL leren kennen die illegaal is. Hij wil trouwen en bij mij blijven, ik heb zelf een Wajong. En hij werkt zwart, hij praat goed NL en Engels. Ik weet niet wat ik moet doen en hoe dit in z'n werk gaat. Reactie infoteur, 24-02-2017
Het enige wat ik kan bedenken is dat hij asiel aanvraagt in Nederland. Maar of hij dat krijgt is natuurlijk de vraag. Hij is nu illegaal en dat is natuurlijk verboden. Ik weet ook niet uit welk land hij komt. Hij zou terug kunnen gaan, kunnen inburgeren en dan zouden jullie een aanvraag kunnen doen. Dat is een legale manier. Je informatie is te summier om hier echt een antwoord op te geven. Mocht hij asiel willen aanvragen dan wordt natuurlijk wel bekend dat hij hier illegaal is. Dat hij zwart werkt is overigens ook een groot risico, want zo kan hij ook ontdekt worden (en is hij bovendien strafbaar).

Majda, 17-01-2017 12:09 #1
Geachte,

Ik woon momenteel met mijn echtgenoot 6 jaar in marokko.
Wij hebben samen een dochter en zijn aan het overwegen om ons leven voor te zetten in nederland. Mijn echtgenoot is enkel in het bezit van een marokkaanse nationaliteit en ik en miijn dochter hebben het nederlandse nationaliteit.
Hoe nu verder?

groetjes Reactie infoteur, 10-02-2017
In dit specifieke geval zou ik de IND raadplegen. Ook al omdat u geen inkomsten hebt denk ik in Nederland. En dat is wel een voorwaarde om iemand naar Nederland te halen.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 04-02-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Special: Buitenlandse liefde
Reacties: 8
Schrijf mee!