InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > WW-uitkering - wat is een passende baan?

WW-uitkering - wat is een passende baan?

WW-uitkering - wat is een passende baan? Een WW-uitkering is een opgebouwd recht. Tijdens uw werkzame periode is er premie betaald om in geval van ontslag een vangnet te hebben. Uw doel moet zijn om zo snel mogelijk een andere baan te vinden. U bent verplicht om een passende baan te accepteren. Onder voorwaarden hebt u recht op een WW-uitkering. Eén van de voorwaarden is dat u een bepaalde periode gewerkt moet hebben. De totale lengte van de uitkering is ook weer afhankelijk van de lengte van uw werkzame periode. Uw valt terug in inkomen naar 75 procent van uw laatstverdiende loon gedurende de eerste twee maanden, en de resterende periode hebt u recht op 70 procent van het laatstverdiende loon. U krijgt wel als taak om op korte termijn een passende baan te vinden.

Wat is een passende baan?

Dit is een begrip die erg rekbaar is. De vraag is wanneer een andere baan onder de omschrijving passende baan valt. De uitleg van het begrip passende baan zal gedurende de uitkeringsperiode veranderen. Wat in eerste instantie geen passende baan is, zal op het moment dat de uitkeringsgerechtigde al langere tijd een WW-uitkering ontvangt veranderen in passend. Op den duur worden alle functies gezien als een passende baan.

Wat is een passende baan gedurende het eerste half jaar van de WW-uitkering?

In het eerste half jaar kunt u zich concentreren op een functie in uw eigen opleiding- en ervaringsniveau. Het gaat hierbij om een functie die aansluit bij uw voorgaande functie. Indien het een functie is op HBO werk- en denkniveau, dan wordt onder een passende functie verstaan een baan op hetzelfde niveau.

Wat is een passende baan gedurende het tweede half jaar van de WW-uitkering?

Na het eerste jaar wordt het begrip “passende baan” ruimer uitgelegd. U wordt nu geacht om ook te solliciteren op functies die onder uw niveau zitten. U hoeft echter nog niet op functies te reageren die ver onder op opleidingsniveau liggen. Iemand met een voorgaande functie op HBO niveau, moet nu ook gaan reageren op functies op MBO werk- en denkniveau. Hierdoor worden nu functies met een lager opleidingsniveau als passende functies gezien.

Wat is een passende baan na één jaar een WW-uitkering?

Na één jaar wordt de uitkeringsgerechtigde geacht op alle beschikbare functie te reageren. Hierdoor wordt iemand op HBO niveau verplicht om ook op functies op LBO niveau te reageren. Dit kan resulteren in een flinke inkomensdaling. Dit wordt gedeeltelijk opgevangen door de inkomensverrekening.

Inkomensverrekening bij een lager inkomen na één jaar WW-uitkering

In het eerste jaar geldt het zogenaamde arbeidsurenverlies. Dat wil zeggen dat uw WW-uitkering gekort gaat worden bij het accepteren van een andere baan. Er wordt uitsluitend gelet op het aantal uren dat u gaat werken, en niet op het inkomen dat u daarmee verdient. Gaat u 20 uren werken, dan wordt de WW-uitkering voor 20 uren gekort. Hoeveel geld u verdient in deze 20 uren doet niet ter zake.

Na één jaar geldt het arbeidsurenverlies niet meer, en gaat de inkomensverrekening gelden. Nu wordt er niet meer gekeken naar hoeveel uren u arbeid verricht, maar nu worden de daadwerkelijke verdiensten verrekend met uw rechten op een WW-uitkering. De resterende uitkering wordt berekend door uw inkomen voor 70 procent te verrekenen met uw uitkering. Op deze manier wordt het werken gestimuleerd, ook als het inkomen onder uw uitkeringsniveau ligt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • UWV

Reageer op het artikel "WW-uitkering - wat is een passende baan?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 21-04-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!