InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Milieubewust drukwerk laten verzorgen

Milieubewust drukwerk laten verzorgen

Ook drukwerk verzorgen kan milieuvriendelijk. Oude technieken gingen vaak gepaard met veel schadelijke stoffen. Drukinkt en schoonmaakmiddel was dikwijls geen milieuvriendelijk materiaal. Drukproeven kostten inkt terwijl die nu wordt uitgespaard met digitale drukproeven. Door nieuwe mogelijkheden bewust toe te passen kan een prima bijdrage worden geleverd aan een groenere wereld en door op te letten of een drukker milieuvriendelijk werkt kan ook de klant daartoe bijdragen en gaat de concurrent vanzelf meedoen.

Milieuvriendelijke techniekkeuze digitaal printwerk in plaats van offset

Milieubewust drukwerk laten verzorgen begint bij de keuze van de drukmethode. Het gaat daarbij om offset drukwerk of digitaal printwerk. Terwijl offset drukwerk vaak iets mooier is kan vanuit milieubewust oogpunt toch beter voor digitaal printwerk worden gekozen. Bij offset drukwerk wordt gebruik gemaakt van drukplaten waarbij veel inkt nodig is en na afloop veel reinigingsmiddel. Die beide producten zijn zeer milieuonvriendelijk.

Afgepast aantal exemplaren

Weliswaar wordt bij digitaal printen gebruik gemaakt van toners, die evenmin milieuvriendelijk zijn, maar die wegen niet op tegen de inkt en het reinigingsmiddel bij offset. Daarbij komt dat bij offset meestal voor een ruim aantal drukexemplaren wordt gekozen terwijl digitaal printen tegenwoordig met het systeem Printing on Demand kan gebeuren en het aantal exemplaren daarbij zuinig kan worden gekozen omdat bijdrukken met dat systeem geen probleem is. Bij het bijdrukken met offset moet de hele procedure weer opnieuw worden afgewerkt inclusief toevoer van inkt.

Milieuonvriendelijke drukproeven

Ook het maken van drukproeven kost materialen en inkt. In een tijd dat er geen alternatieven waren wilden de klanten toch eerst via een drukproef zien hoe het resultaat van hun bestelling zou zijn. Menige drukproef moest worden overgedaan omdat er toch iets veranderd moest worden of omdat er nog fouten werden geconstateerd. Met de huidige mogelijkheden met een digitale drukproef wordt die milieuonvriendelijke actie overbodig. Een pdf bestand geeft een goed idee van het eindresultaat met uitzondering van de kleuren die via een monitor minder goed te beoordelen zijn.

Keuze van papier

Papiersoorten

Ook de keuze van de papiersoort en de dikte van het papier is van belang. Daarbij speelt mee dat bij eventuele verzending een minder zware papiersoort ook minder porto kost. Milieuvriendelijk papier is gemaakt van hout dat afkomstig is uit verantwoord beheerde bossen. Ook kan beter gerecycled papier worden gebruikt.

Standaarformaten

Creatieve ideeën zijn uiteraard uitgangspunten voor een goed ontwerp van drukwerk. Maar uitgaan van bestaande papierformaten kan afval door snijwerk voorkomen. Afwijkende vormen zoals bijvoorbeeld cirkels, driehoeken of sterren leveren veel papierverlies op. Ook kan papier worden uitgespaard door dubbelzijdig bedrukken dat uiteraard de helft scheelt in gebruik.

Verpakkingspapier

Verpakkingsmateriaal bestaat ook vaak uit papier waarbij het schoonheidsaspect minder belangrijk is en dus zeker voor gerecycled papier kan worden gekozen. Plastic en folie zijn uiteraard uit den boze als verpakkingsmateriaal.

Glimmend of mat

Er bestaat ook papier met een glimmende of matte laag. Maar zon laag aanbrengen is eigenlijk ter bescherming van het papier bedoeld wat niet altijd noodzakelijk is. Er worden erg veel schadelijke stoffen bij gebruikt. Tevens kan dat papier minder makkelijk gerecycled worden.

Voordelen digitaal drukwerk

Digitaal drukwerk heeft nog andere dan milieuvriendelijke voordelen. Terwijl bij offset drukwerk alle exemplaren exact hetzelfde zijn kan bij digitaal drukwerk op een simpele manier per exemplaar unieke informatie worden toegevoegd. Zon toevoeging kunnen, bijvoorbeeld bij reclamedrukwerk, de adresgegevens van de ontvanger zijn. Om dit toe te passen bij offset drukwerk moet dit na het drukken worden ingeprint. Nog een voordeel van printen is de tijdsduur. Offsetwerk verzorgen duurt altijd enkele dagen terwijl printen van een behoorlijk aantal exemplaren meestal binnen een dag verzorgd kan worden.

Nadeel digitaal drukwerk maar hoe lang nog?

Een nadeel van digitaal drukwerk is dat de kwaliteit en het kleurgebruik altijd iets minder is dan bij offset. Die verschillen worden echter steeds kleiner. Voor bepaald drukwerk zal voorlopig toch voor offset worden gekozen totdat de technieken vergelijkbare resultaten opleveren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe werkt kleurendrukwerk?Hoe werkt kleurendrukwerk?De wereld van de kleurendruk heeft een hele eigen taal. Natuurlijk is het niet nodig om te weten hoe het technisch allem…
Trouwen met een groot budgetInternet staat vol met DIY (Do It Yourself) ideeën en low budget tips. De gemiddelde Nederlandse bruiloft kost tussen de…
Papier: eigenschappen, gewicht, oppervlakte en afmetingenPapier: eigenschappen, gewicht, oppervlakte en afmetingenEr bestaan veel papiersoorten waardoor het door leveranciers mogelijk is om aan alle wensen (inclusief de meest kritisch…
Nordic Swan LabelNordic Swan LabelHet 'Nordic Swan' ecolabel is het officiële label voor de Scandinavische landen (Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland…
Bronnen en referenties
  • Dmmediaplein.nl

Reageer op het artikel "Milieubewust drukwerk laten verzorgen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 17-04-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Milieu
Schrijf mee!