Hugo Boss merkanalyse
Hugo Boss, een chic merk voor de middenklasse dat al sinds 1923 bestaat. Hugo Boss verkoopt vooral kleren voor de zakelijke doelgroep met gebruik van effen kleuren en een nette uitstraling. Het vindt zijn oorsprong in de Duitse plaats Metzingen. Het merk is opgericht door en vernoemd naar de heer Hugo Boss zelf. Een merkanalyse gaat dieper op het merk in en beschrijft het gevoel dat je er als consument bij krijgt.
Wereldwijd
Hugo Boss zit tegenwoordig met 6102 verkooppunten in 110 landen. Waarvan 364 eigen Retail winkels en meer dan 1000 franchise ondernemingen. Hugo Boss is dus niet zomaar een kledingmerk, maar een wereldmerk. Dit komt mede omdat Hugo Boss het heeft gepresteerd zichzelf te kunnen onderscheiden van andere kledingmerken en is hierdoor een van de grote spelers geworden.
Passie
De passie van Hugo Boss ligt in de puurheid en zakelijkheid. Ook de geuren van Hugo Boss zitten vol passie en kracht.
Doelgroep
Het merk wordt gedragen door (jonge)mannen tussen de 20 en 40 jaar. Die in het zakelijk/nachtleven zitten. Of zich geassocieerd voelen met zakelijke kleding
Brands
Hugo Boss is verdeeld in een aantal verschillende brands, deze verschillende brands hebben allemaal een eigen stijl en onderscheiden zich op hun eigen manier van elkaar. De volgende brands zijn bij Hugo Boss te onderscheiden:
- BOSS BLACK
- BOSS SELECTION
- BOSS ORANGE
- BOSS GREEN
- HUGO
Bij al deze brands behalve selection zijn zowel voor heren als voor vrouwen kleren te verkrijgen.
Analyse
Om het merk te analyseren is het belangrijk diep op het merk in te gaan. Om het gevoel rondom Hugo Boss te analyseren is het noodzakelijk te kijken naar de volgende stappen:
Deze factoren beschrijving het gevoel rondom het merk Hugo Boss.
Associatie
Wat over het algemeen wordt geassocieerd met het merk Hugo Boss is het zakelijke uiterlijk van de kleding. Dit doordat al de kleding netjes is afwerkt en er gebruik is gemaakt van de juiste stoffen. Daarnaast wordt Hugo Boss ook geassocieerd met een toch wat hogere prijs dan de gemiddelde kledinglijnen, hier krijg je alleen wel een betere kwaliteit voor terug. Ten slotte zien veel mensen bij het denken aan Hugo Boss een zakenman met een 3-delig pak voor zich.
Emotie
Een merk roept ook een bepaalde emotie op bij een consument. Hugo Boss straalt roept vooral het gevoel van rationaliteit en verleiding op. Rationeel wordt beschreven als het consistent handelen op basis van een rede. Hugo Boss roept deze emotie op door de uitstraling die de kleding een man geeft en door de manier waarop Hugo Boss gepromoot wordt. De verleiding komt vooral voort uit de reclames van de parfum producten, hierin wordt vaak de verleiding tussen man en vrouw getoond.
Gevoel
Het gevoel bij Hugo Boss zelf is persoonlijk, zoals iedereen een persoonlijk gevoel bij een merk heeft. Maar over het algemeen gaat bij producten van Hugo Boss een strak, geordend gevoel gepaard samen met rust. Dit strakke en geordende gevoel vooral door de nette kleren en de winkels van Hugo Boss welke allemaal netjes en chic zijn. Het gevoel van rust komt eerder van de reclames waarin voornamelijk een rustige man met een diepe stem in voorkomt.
Het merk als persoon
Om de doelgroep van een merk te ontdekken is het handig om het merk zelf, voor te stellen als een persoon. Als we gaan kijken naar Hugo Boss als persoon wordt het door de meeste gelijk gesteld aan: "Een 30 jarige succesvolle zakenman, midden in zijn carrière die alles voor elkaar heeft en zichzelf graag goed kleed." Ook dit komt weer veel voort uit de reclames die Hugo Boss zelf op de markt zet en met een rede. Doordat Hugo Boss bepaalde personen gebruikt wordt het merk hier al snel mee geassocieerd.
Menselijke ambities bij de gegeven persoon
- Zelfwaardering: een succesvolle jongeman die zijn carrière al gemaakt heeft en voldaan is met zichzelf.
- Kwaliteit van het leven: leven in luxe, met alles binnen handbereik en geen zorgen over kosten.
Dit zijn de voornaamste ambities die je met Hugo Boss in verband kunt brengen.
Algemeen gevoel bij betreden winkel
Zodra je een Hugo Boss winkel binnen loopt ruik je de degelijkheid van de duurzaam gebruikte materialen. De zachtheid van de gebruikte stoffen geeft een degelijk gevoel waardoor de drager zich ideaal voelt in zijn outfit. In de winkel wordt chic personeel geplaatst welke je netjes aanspreken. De kleding in de winkel is geordend geplaatst en de muziek in winkels van Hugo Boss is veelal rustgevend.