InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Alert Reïntegratie: de aanpak van Mevr. Snippe

Alert Reïntegratie: de aanpak van Mevr. Snippe

In 2002 maakte de Wet Verbetering Poortwachter de werkgevers verantwoordelijk voor hun zieke werknemers. Door de wet hadden bedrijven er alle belang bij om hun werknemers gezond te houden en bij arbeidsongeschiktheid aan een andere baan te helpen. Het gevolg was dat massaal de hulp werd ingeroepen van reïntegratieadvieurs. Mevrouw Vivianne Snippe dook eveneens op de reïntegratiemarkt, doch zorgde er wel voor zich van aanvang af te specialiseren.

Alert Reïntegratie

In 2002 startte Mevrouw Snippe haar Alert Reïntegratie. Het bedrijf zet zich in:
  • om ziek geworden werknemers te begeleiden naar een andere baan;
  • bij reorganisaties en saneringen;
  • bij outplacementtrajecten.

Zorgvuldigheid

Welke werkzaamheden Alert Reïntegratie ook onder handen heeft, het stelt altijd betrokkenheid en intensiviteit op de eerste plaats. Hierbij is niet de snelheid waarmee het doel bereikt wordt belangrijk, maar juist de zorgvuldigheid. Dat wil zeggen dat alles erop gericht is om mensen op de juiste plaats terecht te laten komen.

Werkwijze

Indachtig het adagium ' Betrokkenheid en intensiviteit' zorgt Alert Reïtegratie:
  • dat de persoon in kwestie eerst zijn vertrek uit de vorige baan verwerkt;
  • dat pas daarna wordt gezocht naar een passende werkkring.
Omdat het in ieders belang is en niemand ermee gebaat wanneer na een half jaar blijkt dat er een verkeerde keuze is gemaakt, gaat het hierbij om een baan:
  • die iemand aankan;
  • waarin hij of zij zich gelukkig voelt.

Proefplaatsing

Aangezien werkgevers huivering zijn om meteen een vast contract aan te bieden, werkt Alert Reïntegratie vaak met een proefplaatsing van een aantal maanden met behoud van de uitkering. Hierdoor heeft zowel de werkgever als ook de werknemer meer tijd om aan elkaar te wennen en te kijken of het klikt. Om zo veel mogelijk plaatsingen te bewerkstelligen is er een enorm netwerk opgebouwd en heeft het bedrijf klanten zoals UWV en een groot aantal gemeenten en bedrijven uit Limburg en Brabant. De professionele Alert met zijn twaalf vestigingen werkt lokaal en kent de markt, waardoor het hoog scoort in de plaatsingspercentages.

Specialisaties

Doordat de oprichtster van Alert het meeste geboeid wordt wanneer ze een nieuwe manier kan vinden om mensen te helpen, heeft haar bedrijf zich toegelegd op:
  • werknemers met maag-, lever- en darmproblemen;
  • reïntegratie van mensen met een burn-out, depressie of een ander klachtenpatroon van psychische aard;
  • het begeleiden naar een werkplek van mensen met reumatische aandoeningen.

Specialisatie I: maag-, lever- en darmproblemen

Mevrouw V. Snippe is ervan overtuigd dat klachten met betrekking tot maag-, lever of darmen vaak een psychische oorzaak hebben. Een oorzaak die gerelateerd is aan stress. Met het oog daarop heeft Alert Reïntegratie een speciaal programma ontwikkeld, waarbij men leert om te gaan met die stress. Omdat ook werkgevers leren rekening te houden met deze groep werknemers, voorkomt aanpak van Alert Reïntegratie veel ellende.

Specialisatie II: psychische klachten

Om mensen met klachten van psychische aard op doeltreffende manier te kunnen reïntegreren is zorgboerderij Alert in het Belgische Elen in de arm genomen. Deze zorgboerderij werkt met een onorthodoxe methode, namelijk equicoaching. Bij equicoaching staat de interactie tussen mens en paard centraal. Het gaat hierbij dus om het contact tussen mens en paard. Daarbij wordt gekeken hoe een persoon reageert en dat wordt dan de basis van de coaching. Personen die deelnemen aan deze coaching werken een aantal maanden aan hun:
  • zelfbewustzijn;
  • zelfvertrouwen
  • en vooral aan evenwicht.
Hierbij werkten de omgeving van de zorgboerderij en het omgaan met de paarden heel stimulerend.

Specialisatie III: reumatische aandoeningen

Sedert januari 2011 is Alert ook gestart met de begeleiding van mensen met reumatische aandoeningen naar een passende werkplek. Een voor Alert nog onontgonnen werkgebied met de nodige uitdagingen.
Gerelateerde artikelen
Wat is het UWV?Het UWV staat vooral bekend om de instantie die de uitkeringen verzorgd aan onder meer werklozen en arbeidsongeschikten.…
Wat is fysiotherapie? (en de specialisaties)Wat is fysiotherapie? (en de specialisaties)Fysiotherapeuten krijgen het tegenwoordig steeds drukker, omdat mensen ook zonder verwijzing kunnen komen. Maar wat houd…
De opname en afbraak van alcoholNa het nuttigen van alcohol, moet het alcohol door het lichaam worden afgebroken. Hoe wordt het alcohol afgebroken?, waa…
De spijsvertering, hoe verloopt deze eigenlijk?De spijsvertering, hoe verloopt deze eigenlijk?De spijsvertering is natuurlijk een belangrijk proces. Een goede spijsvertering zorgt voor een goede weerstand doordat b…
Bronnen en referenties
  • www.alert-reintegratie.nl

Reageer op het artikel "Alert Reïntegratie: de aanpak van Mevr. Snippe"

Infoteur: Emfkruyssen
Laatste update: 13-08-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!