InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Hulp bij aanvragen Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

Hulp bij aanvragen Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

Een aanvraagformulier krijg je meestal van je werkgever. Je kunt ook zelf een formulier downloaden. Als je een ingevuld formulier hebt dan kun je deze inleveren bij de gemeente waarin je staat ingeschreven. Binnen maximaal vier weken krijg je een beslissing op je aanvraag VOG. De kosten van een VOG liggen rond de dertig euro. Als ZZP’er kun je ook een VOG aanvragen.

Hoe kom ik aan het aanvraagformulier VOG?

Er zijn verschillende manieren om aan het aanvraag formulier te komen voor een VOG. Meestal krijg je van de werkgever het aanvraag formulier. Je kunt het formulier ook downloaden op de website van de Rijksoverheid. Een andere mogelijkheid is het formulier opvragen bij het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent Gedrag (COVOG). Als je het aanvraag formulier van de werkgever hebt gekregen dan moet daar op vermeld staan wat de reden van de aanvraag is. Ook moet het formulier ondertekend zijn door de werkgever.

Waar lever ik de aanvraag VOG in?

De aanvraag VOG lever je in bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente waarin je staat ingeschreven. Bij het inleveren van het aanvraag formulier vult de gemeente enkele gegevens in uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA) op het formulier. Ook wordt je gevraagd om een geldig legitimatiebewijs te laten zien. Na het inleveren van het formulier wordt deze doorgestuurd naar het COVOG. Op je postadres ontvang je na enige tijd de verklaring van het COVOG.

Hoe lang duurt het verkrijgen van een VOG?

Als het aanvraag formulier is ontvangen door het COVOG, dan neemt deze instantie namens de minister van Veiligheid en Justitie, binnen twee tot vier weken een beslissing. Als je de status van je aanvraag wilt weten dan kun je contact zoeken met het COVOG. Zij geven dan informatie over de status van je aanvraag.

Is een VOG altijd geldig?

Op het aanvraag formulier staat een doel aangegeven waarvoor de verklaring is aangevraagd. De afgegeven verklaring is onbeperkt geldig voor dat doel. Het kan zijn dat wanneer je een nieuwe werkgever krijgt deze om een nieuwe VOG vraagt. Ook is het in sommige gevallen mogelijk dat eens in een bepaalde periode een nieuwe VOG moet worden aangevraagd.

Een VOG aanvragen als ZZP’er

Op een aanvraag formulier mogen de gegevens van de aanvrager niet dezelfde zijn als de gegevens van de belanghebbende. In een zzp situatie is dit wel het geval. Afhankelijk van de rechtsvorm waarbinnen je werkzaam bent zijn er mogelijkheden om toch een VOG aan te kunnen vragen. In een maatschap is dat bijvoorbeeld mogelijk. Je vult dan de gegevens van de maatschap in als belanghebbende. Val je niet onder een bepaalde rechtsvorm dan kun je eventueel de opdrachtgever een aanvraag formulier laten invullen.

Wat kost een aanvraag Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)?

De kosten van een aanvraag VOG liggen rond de € 30. Dit bedrag dekt de administratieve en overige kosten die een gemeente en het COVOG moeten maken voor het afgeven van de verklaring. Als je het aanvraag formulier inlevert bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente waarin je staat ingeschreven dan betaal je gelijk het bedrag.

Als je in het kader van een sollicitatieprocedure een VOG moet aanvragen dan zijn de kosten voor jezelf. De werkgever hoeft de kosten niet te vergoeden, meestal gebeurt dit wel. Als je geen verklaring krijgt dan kun je geen geld terug krijgen van de gemeente of het COVOG.

Een aanvraag bij het COVOG doen

Je kunt ook rechtstreek bij het COVOG een aanvraag indienen. Door het geldende bedrag over te maken op het rekening nummer van het COVOG (56.99.90.971) ten name van het Ministerie van Veiligheid en Justitie/Dienst Justis/COVOG te Den Haag, onder vermelding van je naam.
Gerelateerde artikelen
Verklaring Omtrent Gedrag – Tips voor aanvraag van de VOGVerklaring Omtrent Gedrag – Tips voor aanvraag van de VOGEen Verklaring Omtrent Gedrag is vaak nodig voor mensen die in hun werk te maken kunnen krijgen met geld, vertrouwelijke…
Een Verklaring Omtrent het Gedrag aanvragen (VOG)Een Verklaring Omtrent het Gedrag aanvragen (VOG)Bijna elke werkgever vraagt tegenwoordig om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Maar niet alleen werkgevers, ook vo…
Wat is een Verklaring Omtrent het Gedrag?Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een document waaruit blijkt dat uw gedrag in het verleden wel of geen belemme…
Een bewijs van goed gedrag aanvragenEen bewijs van goed gedrag aanvragenAls u een functie ambieert waarin u te maken krijgt met vertrouwelijke gegevens of kwetsbare personen, kan men u vragen…
Bewijs van goed gedrag: wat is een bewijs van goed gedrag?Bewijs van goed gedrag: wat is een bewijs van goed gedrag?Een bewijs van goed gedrag, wat is dat eigenlijk? Soms vragen nieuwe werkgevers een nieuw personeelslid om een verklarin…
Bronnen en referenties
  • www.rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Hulp bij aanvragen Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)"

Reactie

Benjamin Willemsen, 25-06-2013 09:23 #1
Mijne Heren,
Ik woon in Spanje en kan nu bij een call-advies center komen werken, ben al zestig jaar jong en blij nog ergens aan de slag te kunnen. Het bedrijf verreist een bewijs van goed gedrag, waar vraag ik dat aan vanuit buitenland? Bij voorbaat hartelijk dank voor Uw reactie.
Vriendelijke groeten,
B. Willemsen

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 05-02-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!