InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Thuiswerken en een uitkering ontvangen

Thuiswerken en een uitkering ontvangen

Thuiswerken en een uitkering ontvangen Thuiswerk is een bron van inkomsten en voor veel mensen is het ook de enige manier om een extraatje te verdienen. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die aan huis gekluisterd zijn, niet samen kunnen werken of de straat niet op durven. Voor hen is thuiswerk ideaal. Dit zijn vaak ook mensen die een uitkering ontvangen en in sommige gevallen loopt deze uitkering gevaar wanneer je thuis gaat werken. Wanneer mag je thuiswerken met een uitkering?

Thuiswerk en uitkeringen

Of je door middel van thuiswerk iets mag bijverdienen naast je uitkering hangt af van de uitkerende instantie en het soort uitkering dat je ontvangt. Hieronder worden een aantal veel voorkomende uitkeringen beschreven waar bijverdiensten invloed op kunnen hebben. Echter kan de situatie per persoon anders liggen. Daarom is het altijd aan te raden contact op te nemen met de uitkerende instantie om hierover te informeren.

WIA

Het bedrag dat je maandelijks bijverdient, ongeacht met wat voor werkzaamheden, wordt voor 70% van je uitkering afgetrokken. Eigenlijk hou je dus dertig procent over van je inkomsten en verdien je dus toch nog iets bij.

WW

Niet alle inkomensvormen hebben invloed op een WW-uitkering. Wanneer je extra verdient in de vorm van loon of een andere uitkering is dit wel altijd het geval. Thuiswerk kan dus van invloed zijn op je uitkering. Meestal wordt je in geval van bijverdiensten gekort op je uitkering voor het aantal uren dat je werkt.

Wajong

Wanneer je bij wilt verdienen naast het ontvangen van deze uitkering, is dat toegestaan. Je mag zo veel bijverdienen als je zelf wilt, zolang je dit maar doorgeeft aan de uitkerende instantie. Je zult dan wel worden gekort op je uitkering. Hoeveel de uitkering omlaag gaat wordt vastgesteld door de uitkerende instantie, die je situatie nauwkeurig gaat bekijken. Dit wordt vervolgens ieder half jaar gedaan, om bij te houden of je meer of minder bent gaan verdienen en daar de hoogte van de uitkering weer op aan te passen.

WAZ

Naast een WAZ-uitkering is het ook toegestaan bij te verdienen. Hierbij wordt gekeken naar de manier waarop je extra verdient. Als je dit bijvoorbeeld doet door een eigen zaak te starten, dan moet je aan het einde van het jaar de inkomsten aan het UWV doorgeven. Zolang nog onbekend is hoe hoog je extra inkomsten precies zijn, wordt er een schatting van de hoogte van je uitkering gemaakt. Wanneer aan het einde van het jaar bekend is wat je hebt verdient, gaat het UWV de definitieve uitkering bepalen.

Bijstand

Een bijstandsuitkering is een uitkering waarbij je altijd te maken hebt met gevolgen wanneer je een bijverdienste hebt. Alles wat je aan extra inkomen binnen krijgt wordt direct op je uitkering gekort. Je houd er dus niets extra’s aan over, behalve dat je iets te doen hebt.

ANW

Deze uitkering ontvang je als nabestaande en is gebaseerd op je eigen inkomen. Eigenlijk bestaat deze uitkering uit twee delen, namelijk een deel dat je altijd vast ontvangt en een deel dat ingekort mag worden. Hoe deze verhoudingen liggen is afhankelijk van de uitkerende instantie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Eigen tekst www.thuiswerk.nl

Reageer op het artikel "Thuiswerken en een uitkering ontvangen"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 26-04-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Thuiswerk
Schrijf mee!