InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Poolse Klussers & Wettelijke Regels

Poolse Klussers & Wettelijke Regels

Poolse Klussers & Wettelijke Regels De wettelijke regels zijn per 1 maart 2007 versoepeld voor werknemers (klussers, bouwvakkers etc.) uit de nieuwe EU-lidstaten Polen, Letland, Estland, Litouwen, Hongarije en ook Tsjechië, Slowakije en Slovenië. Een tewerkstellingsvergunning is nu niet meer nodig door de wet Vrij Verkeer Werknemers, behalve voor klusjes-mannen uit Roemenië en Bulgarije. En verder: wat als de Oost-Europese klusser een ZZP’er is, over legaliteit en boetes bij overtreding/illegaliteit voor bedrijven en particulieren

Versoepeling Wet Tewerkstellingsvergunning - Vrij Verkeer Werknemers EU-lidstaten

Tewerkstellingsvergunning Vervallen. Werkgevers of opdrachtgevers moesten voorheen een tewerkstellingsvergunning aanvragen indien ze personeel uit de hier bovengenoemde landen in dienst wilden nemen. Dit hoeft nu niet meer, hetgeen een hele hoop gedoe en bureaucratie scheelt.

Tewerkstellingsvergunning Bulgarije Roemenië. Let wel: Indien je een Oost-Europese klusser in dienst wil nemen die uit Bulgarije of Roemenie komt, moet je nog wel een tewerkstellingsverklaring aanvragen. Met deze landen geldt nog geen vrij verkeer van werknemers. Klussers die hier vandaan komen hebben dus nog steeds een tewerkstellingsvergunning nodig.

Oost-Europese Klusjesmannen - ZZP'er en Kamer van Koophandel Handelsregister

Klussers Vaklui - ZZP en KvK. Oost-Europese klussers of bouwvakkers werken veelal als ZZP’er oftewel Zelfstandige Zonder Personeel en kunnen om deze reden zonder tewerkstellingsvergunning werken. Ze dienen in dit geval echter wel te beschikken over een nummer van de Kamer van Koophandel (inschrijving Handelsregister).

Nederlands Bedrijf en Legaliteit Dienstbetrekking van Oost-Europese Klussers

Verantwoordelijkheid Bedrijf. Indien je de verbouwing of klussen laat uitvoeren door een Nederlands bedrijf dat Oost-Europese werknemers in dienst heeft, loop je in principe geen risico op het overtreden van wetten en regels. Niet jij als opdrachtgever, maar de Nederlandse aannemer is in dat geval namelijk verantwoordelijk voor het in dienst nemen van legaal personeel.

Zelf Direct een Poolse of Oost-Europese Klusjesman inschakelen en Legaliteit

Legaliteit Klusser. Het is veelal goedkoper om zelf direct (zonder bemiddelingsbureau of via een Nederlandse aannemer) een Oost-Europese klusser in te schakelen. Let wel dat je dan zelf verplicht bent om te controleren of deze klusjesman wel legaal zijn werkzaamheden kan verrichten. Je kunt de legaliteit controleren door:
  • Te vragen naar zijn nationaliteit en paspoort of identiteitskaart
  • Eventueel -indien nodig (denk aan Bulgaren en Roemenen, zie hierboven)- een tewerkstellingsvergunning van het CWI oftewel Centrum voor Werk en Inkomen

Waarschuwing - Boete bij Overtreding ZZP’ers in Dienstverband Aannemers

Overtreding - Illegaliteit. Wees er alert op dat het voor kan komen dat een aannemer Oost-Europese ZZP’er in dienst heeft en er in dat geval dus toch sprake is van een dienstverband. Dit kan inhouden dat een Poolse klusser, klusjesman of bouwvakker uit Oost-Europa wel degelijk zwart aan het bijklussen is en de regels dus overtreden worden. Op deze overtreding staat een boete van:
  • € 4000,- voor particulieren
  • € 8000,- voor bedrijven

Een pittig bedrag, dus de moeite waard om hier bewust van te zijn en in de gaten te houden!

Wat kan je doen bij twijfel over Werkvergunning van een Oost-Europese Klusjesman?

Arbeidsinspectie via SZW. Indien je twijfels hebt of de werkvergunning van de Oost-Europese klusjesman wel in orde is, kan je contact opnemen met het regiokantoor van de Arbeidsinspectie. Je kunt het telefoonnummer vragen via het:
  • Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid - Tel 0800 - 9051 (gratis nummer)
Gerelateerde artikelen
Poolse werknemers, waar vindt u die?Poolse werknemers, waar vindt u die?Poolse werknemers, Poolse werkkrachten, Poolse klusjesman, uitzendbureaus voor Poolse werknemers.. U hebt er vast wel ee…
Goedkope klusjesman? Die vindt u zo!Goedkope klusjesman? Die vindt u zo!Goedkope klusjesman, waar vindt u die? Klusjesmannen zijn er in alle soorten en maten. Van uitstekende vakmannen tot opl…
Bouwfirma: inhuren van Poolse bouwvakkersBouwfirma: inhuren van Poolse bouwvakkersHet kan erg voordelig zijn om Poolse bouwvakkers in te huren. Deze werken vaak voor een veel goedkoper loon dan de Neder…
EU Verdrag en de Europese RaadEU Verdrag en de Europese RaadHet verdrag van Lissabon, getekend in Lissabon op 13 december 2007, heeft de status van de Europese Raad als hoogste lic…
De taal van EuropaECB. EMU. Devaluatie. Schengen. Als het over Europa zaken gaat, worden veel woorden gebruikt die niet iedereen kent. Een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • Van der Loef, G.M. Nieuwsbrief Werk en Vergunning. Juridisch Financieel Adviesbureau
  • Geld & Recht - Plus magazine

Reageer op het artikel "Poolse Klussers & Wettelijke Regels"

Reactie

Jan, 08-02-2011 13:24 #1
Hoe zit het met de 101 en/of 102 verklaring, hier zie ik niets over staan?

Infoteur: Sila
Laatste update: 30-09-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!