GO Sharing, deelsysteem van groene e-scooters

GO Sharing, deelsysteem van groene e-scooters GO Sharing biedt een deelsysteem van elektrische scooters. Op tijd bij een belangrijke afspraak zijn? Pak een scooter en rijd de file voorbij! Lekker weer en zin om samen met een vriendin de stad in te gaan? Voorkom parkeerellende en hoge parkeerkosten met het gebruik van een GO Sharing scooter! De herkenbare groene scooters zijn een duurzame oplossing voor korte ritten. Iedereen die 16 jaar of ouder is én een geldig rijbewijs heeft, mag gebruikmaken van deze dienst.

Deelsysteem GO Sharing

GO Sharing is een deelsysteem van e-scooters. Het bedrijf biedt groene scooters aan, die gebruikers voor korte afstanden kunnen inzetten als vervoersmiddel. In september 2019 zijn de groene e-scooters van GO Sharing geïntroduceerd in Eindhoven. Voor de start is de stad Eindhoven gekozen, omdat deze de snelst groeiende economie van alle Nederlandse steden heeft.

Duurzame manier van vervoeren

De deelscooters zijn 100% elektrisch en hiermee een duurzame oplossing. Wanneer je de auto laat staan en kiest voor GO Sharing, zorg je voor minder uitstoot. De scooters worden met groene stroom opgeladen. Als bijkomend voordeel veroorzaken de e-scooters geen geluidsoverlast.

Kosten gebruik GO Sharing

Anno februari 2020 kun je vanaf 29 eurocent per minuut gebruikmaken van de GO Sharing-scooter, zonder opstap- of abonnementskosten. Daarnaast kun je ook een prepaid pakket kopen. De GO Sharing-scooter is ook zakelijk te gebruiken. Voor een vast bedrag per maand kunnen werknemers gebruik maken van de scooters.

GO Sharing kent geen registratiekosten of bijkomende kosten. Zo hoef je niet apart voor onderhoud, accu of verzekering te betalen. De scooters zijn WA verzekerd met een eigen risico van 500 euro. Als gebruiker hoef je niet voor de verzekering te betalen, dit is reeds meegenomen in de prijs. Uiteraard worden boetes wel doorberekend aan de gebruiker.

Betalen kan via iDEAL of met creditcard. Het betalen per minuut kan alleen met een creditcard.

Voordelen van GO Sharing

De elektrische scooters zijn handig voor studenten, toeristen en forenzen die op tijd bij een afspraak moeten komen, aldus Raymon Pouwels, directeur van GO Sharing. Voor gebruikers is GO Sharing een goed alternatief voor een stadsritje in de auto of met het openbaar vervoer. De deelscooter is geschikt voor jong en oud, mits je de leeftijd van 16 gepasseerd bent. Vooral mensen die vaak korte ritten in de stad moeten afleggen, hebben profijt van de e-scooter. Je vermijdt hiermee files en druk stadsverkeer. In sommige gevallen kun je met de elektrische scooter zelfs sneller op plaats van bestemming aankomen dan wanneer je de auto zou pakken. Ook voor afstanden die met de fiets net te ver zijn, is de GO Sharing-scooter een goede oplossing. Zo hoef je hiervoor niet de auto te starten of naar de bushalte te lopen. Tot slot kun je met GO Sharing op plaats van bestemming komen, zonder dat je hiervoor zelf een scooter hoeft te bezitten. Wanneer de aanschaf van een scooter een te grote uitgave is, kan de GO Sharing-scooter een goede oplossing zijn. Zeker wanneer je er niet vaak gebruik van maakt, kan het onder aan de streep voordeliger zijn.

Gebruik GO Sharing via app

Het gebruik van de elektrische scooters is simpel. Download de GO Sharing app en voer je gegevens in. Hierbij wordt gecontroleerd of je minimaal 16 jaar bent en een geldig AM of B rijbewijs hebt. Vervolgens kun je in de app zien welke e-scooters beschikbaar zijn binnen het servicegebied. Je herkent de scooters gemakkelijk aan de groene kleur. In de app kun je een deelscooter reserveren, vervolgens heb je vijftien minuten de tijd om naar de scooter te gaan.

Daarna scan je de QR-code op de scooter of klik je op "start" in de app. De minuten gaan nu tellen. Wanneer je klaar bent met je rit, parkeer je de scooter weer netjes binnen het aangegeven servicegebied ofwel 'groene zone'. Controleer altijd even of je de scooter ergens neergezet hebt waar dit ook mag. Je kunt de scooter ook buiten een servicegebied parkeren, maar de rit kan dan niet beëindigd worden. Je betaalt dan vijf eurocent per minuut. Houd er wel rekening mee dat de accu nog over voldoende capaciteit moet beschikken om terug naar een servicegebied te rijden. De accu gaat ongeveer 70 kilometer mee. Als je iemand achterop meeneemt, zal de accu sneller leeg raken.

Wanneer je weer binnen een servicegebied bent, klik je in de app "rit beëindigen" aan waarmee de e-scooter uitgeschakeld wordt. Let erop dat je de scooter ergens parkeert waar dit mag, deze geen overlast veroorzaakt, nergens tegenaan staat, geen ingang blokkeert en zorg ervoor dat de e-scooter stevig en rechtop zijn standaard staat. GO Sharing ziet via een trackingsprogramma hoe het met de accu gesteld is. Wanneer deze leeg begint te raken, wordt een vervangende opgeladen batterij geregeld.

Voorwaarden GO Sharing

Voor het gebruik van de e-scooters gelden twee voorwaarden. Als gebruiker dien je minimaal 16 jaar te zijn én in het bezit van een geldig AM of B rijbewijs. Uiteraard dien je je aan de verkeersregels te houden. Met de GO Sharing-scooter mag je overal rijden waar dit met de fiets ook mag. Omdat de scooter niet harder dan 25 km per uur gaat, is het dragen van een helm niet verplicht. Wanneer je iemand achterop meeneemt, houd er dan rekening mee dat het maximale gewicht dat een scooter aankan 160 kg is.

Gebruikers GO Sharing-scooters bekeurd

Helaas zijn er na de lancering van de GO Sharing-scooters al meerdere bekeuringen in Eindhoven uitgedeeld aan jongeren die zonder rijbewijs waren gaan rijden. De politie heeft aangegeven dat er al verschillende processen-verbaal zijn uitgeschreven. De e-scooters gebruiken zonder geldig rijbewijs is niet alleen strafbaar, maar ook gevaarlijk. Zonder rijbewijs ben je niet verzekerd, de gevolgen na een ongeluk zijn niet te overzien, aldus de Eindhovense politie.

GO Sharing geeft aan dat naar aanleiding hiervan de procedure voor het aanmelden is aangepast. De controle van de persoonsgegevens en het rijbewijs welke in de app ingevoerd moeten worden, gebeurt niet meer geautomatiseerd. Alle aanmeldingen worden nu handmatig gecontroleerd. Volgens de directeur van GO Sharing (Pouwels) is het niet meer mogelijk om een nep-account aan te maken.

Helaas zijn er in een paar maanden tijd ruim tien scooters vernield door vandalen. Dit vindt GO Sharing uiteraard erg jammer, dit hadden ze niet verwacht. "Maar we gaan zeker door, de reacties zijn vrijwel uitsluitend positief", aldus Pouwels.
© 2020 - 2024 Kristelschrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De elektrische scooter: scooter van de toekomst?De elektrische scooter: scooter van de toekomst?Nu steeds meer mensen rekening houden met het milieu zijn ook de elektrische voertuigen in opkomst. De verkoopcijfers va…
De populariteit van de Kymco ScooterDe Kymco scooter is ondertussen bij iedereen wel bekend, maar wat maakt deze scooters toch tot zo'n succes?
Elektrische scooter: milieuvriendelijk brommenElektrische scooter: milieuvriendelijk brommenEen elektrische scooter kun je aan het stopcontact bijtanken. De elektrische solex is schoon, stil en ideaal voor in het…
Hulp bij brom/snorfiets kopenHulp bij brom/snorfiets kopenVoordat je een een scooter of brommer gaat kopen, moet je aan verschillende dingen denken. Hier noem ik een paar dingen…
De hygiënische voordelen van een gietvloer in de zorgDe hygiënische voordelen van een gietvloer in de zorgHygiëne in de zorg is belangrijk. Het kan voor sommige patiënten net het verschil maken. Een van de manieren om de hygië…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GoSharing, (bewerkt)
  • https://go-sharing.nl/
  • https://www.ed.nl/eindhoven/eindhoven-krijgt-elektrische-deelscooters-van-go-sharing~a4771b86/
  • https://www.ed.nl/eindhoven/go-sharing-neemt-maatregelen-na-misbruik-deel-scooter-in-eindhoven-we-controleren-nu-handmatig~aad8ad67/?referrer=https://www.google.com/
  • https://indebuurt.nl/eindhoven/nieuws/heb-jij-deze-groene-monsters-al-gespot-eindhoven-heeft-vanaf-nu-elektrische-deelscooters~89764/
  • https://studio040.nl/nieuws/artikel/eerste-week-go-sharing-scooter-niet-zonder-slag-of-stoot
  • https://www.ad.nl/eindhoven/eindhoven-krijgt-elektrische-deelscooters-van-go-sharing~a4771b86/
  • https://www.bd.nl/eindhoven/nieuwe-deel-scooters-in-eindhoven-populair-bij-mensen-zonder-rijbewijs~a1799044/?referrer=https://www.google.com/
  • https://www.gelderlander.nl/eindhoven/go-sharing-neemt-maatregelen-na-misbruik-deel-scooter-in-eindhoven-we-controleren-nu-handmatig~aad8ad67/
  • https://scooterxpress.nl/go-sharing-lanceert-nog-dit-jaar-in-rotterdam/
  • https://brainportsmartmobility.nl/250-e-scooters-in-eindhoven
Kristelschrijft (87 artikelen)
Gepubliceerd: 21-02-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 11
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.