Het ontstaan van de Monsoon sneaker (Tropicfeel)

Het ontstaan van de Monsoon sneaker (Tropicfeel) Tropicfeel is een klein bedrijf dat ontstaan is door crowdfunding. Twee jongens hadden het idee om een multifunctionele reisschoen te maken, waarmee je kunt zwemmen, wandelen en hiken. Hierdoor hoef je als reiziger minder bagage mee te nemen. Dit idee sprak blijkbaar veel mensen aan, er kwam een enorme (financiële) support. Ze haalden binnen korte tijd een enorm bedrag op, waardoor het mogelijk werd de schoen verder te ontwikkelen. Uiteindelijk is deze schoen als de Monsoon sneaker op de markt gebracht.

Het ontstaan van Tropicfeel

In 2016 waren twee vrienden (Lucas en Alberto) uit Barcelona op rondreis door o.a. Thailand, Cambodia, Laos en vele landen van Europa. Met backpacks op hun rug hebben ze veel kilometers afgelegd. Tijdens deze reis viel het op dat ze allebei verschillende schoenen hadden meegenomen, die de nodige ruimte in hun rugzak opeiste. Slippers voor de wandelingen op het strand, waterschoenen om mee te zwemmen, sneakers voor wanneer ze een stad gingen verkennen en stevige wandelschoenen met goede grip om te hiken. Ze spraken hierover en kwamen tot de conclusie dat dit toch makkelijker moest kunnen. Na de reis hebben ze hier nog lang over gedacht en zo ontstond in 2017 het idee voor een “alles-in-één-schoen”. Een schoen die geschikt was voor onder andere hiken, stadswandelingen en zwemsessies. Hierdoor heb je tevens minder bagage nodig wanneer je op reis gaat. Deze schoen zou het veel gemakkelijker maken om de wereld rond te reizen.

De ontwikkeling van Tropicfeel

Lucas De Gispert and Alberto Espinós hebben maanden met reisbloggers gesproken om te begrijpen wat reizigers zoeken in de perfecte schoen. Zo ontdekten ze dat comfortabele sneakers de voorkeur krijgen. Ook zou de schoen stevig genoeg moeten zijn om trektochten door ruige natuur te doorstaan. Tevens is het belangrijk dat de schoen weer snel droogt na een regenbui of zwemsessie. Wat bovenal van belang is: de ideale reisschoen moet er mooi en modern uitzien. Tot de doelgroep behoren avontuurlijke reizigers, mensen die uitdagingen niet uit de weg gaan en graag buiten zijn.

Naast de schoen zouden ze zelf ook een naam moeten hebben, als bedrijf zijnde. Al snel kwamen de heren tot de conclusie tot hun bedrijf Tropicfeel zou moeten heten, afgeleid van de term tropicluster. Tropicluster kan vertaald worden als het sterke verlangen om ieder moment met enthousiasme, energie en adrenaline te beleven. Het staat voor een persoon die nieuwsgierig is en elk moment uniek maakt. Hierin herkenden ze zich allebei en dit past ook bij de doelgroep. Reizigers zijn op nieuwe bestemmingen vaak ook enthousiast, vol energie en nieuwsgierig naar welke momenten ze nog gaan beleven.

Het bedrijf Tropicfeel valt momenteel (2019) in de categorie “startup” met een totaal van 7 medewerkers. Het kantoor is gevestigd in Barcelona.

Monsoon sneaker haalt hoogste bedrag ooit via crowdfunding (categorie schoenen)

Toen ze voldoende informatie hadden verzameld over het ontwerp van de schoen, begonnen Lucas en Alberto te kijken naar het financiële gedeelte. Ze besloten na bijna een jaar hun idee te introduceren op Kickstarter, een crowdfundingwebsite. De ideale “alles-in-één-schoen” zou de naam Monsoon sneaker krijgen.

Crowdfunding is een manier om een project te starten of product te ontwikkelen, zonder hiervoor startkapitaal nodig te hebben. Ideeën worden gepresenteerd op speciale crowdfunding-websites, waar een ieder die geïnteresseerd is een bijdrage kan doen. Het voordeel is dat het benodigde bedrag door veel verschillende mensen bij elkaar kan worden gelegd. Dit betekent dat er geen bankkredieten of groot investeerders nodig zijn. Vaak investeren particulieren een klein bedrag. Hier werkt de kracht van de massa: een grote groep mensen kan het benodigde startkapitaal samen bereiken. Al deze mensen worden “the crowd” genoemd, wat mensenmassa betekent.

Het doel was binnen zestig minuten behaald. De Monsoon sneaker van Tropicfeel heeft het meeste geld ooit opgehaald op Kickstarter in de categorie schoenen. Het doel was 12.500 euro, binnen 24 uur was er echter al meer dan 100.000 euro bereikt. Uiteindelijk is het bedrag op maar liefst 2.140.416 euro gekomen. Meer dan 26.000 mensen uit meer dan 140 landen hebben een bijdrage geleverd aan dit crowdfundingproject.

Na het succes van Kickstarter ging Tropicfeel naar Indiegogo, een ander crowdfunding platform, voor een nieuwe campagne. Daar is meer dan 3,4 miljoen euro opgehaald.

Praktische informatie over de Monsoon sneaker (2019)

De schoenen zijn geschikt voor gebruik in water, ze mogen nat worden. De stof is ademend en heeft een bepaalde structuur waardoor deze weer snel opdroogt. Daarnaast heeft de Monsoon sneaker een goede grip, om te voorkomen dat je uitglijdt met natte schoenen.

De veters hoeven niet gestrikt te worden, zodat je er niet mee kan blijven hangen of over struikelen. Daarnaast kun je de zool er gemakkelijk uithalen, wat handig is bij het wassen. De schoenen mogen op maximaal 30 graden gewassen worden (zonder zool en veters). Tot slot is de hiel van de schoen elastisch, zodat je ze gemakkelijk aan en uit kunt doen.

De Monsoon sneaker is online te koop vanaf 89 euro en verkrijgbaar in verschillende kleuren. De verzending van de schoenen is wereldwijd gratis, er worden geen verzendkosten berekend.
© 2019 - 2024 Kristelschrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Kickstarter: crowdfunding NederlandKickstarter: crowdfunding NederlandCrowdfundingsite Kickstarter is het grootste crowdfunding platform in de wereld. Deze crowdfundingsite opende zijn deure…
De geschiedenis van de sneakerDe geschiedenis van de sneakerDe sneaker is uit ons hedendaagse modebeeld bijna niet meer weg te denken. En er komen er steeds meer! Waar we tot enkel…
Financiering via crowdfundingFinanciering via crowdfundingFeitelijk bestaat er geen eenvoudiger manier van financieren dan via internet. Crowdfunding is een nieuwe vorm van geld…
Lenen of investeren via crowdfunding? Check deze sitesLenen of investeren via crowdfunding? Check deze sitesP2P lenen of crowdfunding komt steeds sterker op. Internationaal en in Nederland. Banken zijn niet happig op het verstre…

De hygiënische voordelen van een gietvloer in de zorgDe hygiënische voordelen van een gietvloer in de zorgHygiëne in de zorg is belangrijk. Het kan voor sommige patiënten net het verschil maken. Een van de manieren om de hygië…
De webwinkel WishDe webwinkel Wish is een online verzamelplaats van goederen van voornamelijk Chinese handelaren. De webwinkel is erg goe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tropicfeel, (bewerkt)
  • https://tropicfeel.com
  • http://www.refinancegold.com/crowd-funding/crowdfunding-tropicfeel-can-lighten-load-off-next-vacation
  • https://novobrief.com/most-successful-spanish-startup-kickstarter/6766/
  • http://www.dotlung.com/blog/work-with-dot/11qs-with-alberto-espinos-galofre-founder-ceo-of-tropicfeel/
  • https://www.smartertravel.com/tropic-monsoon-ultimate-travel-shoe/
  • https://barcelonatechcity.com/en/companies/tropicfeel/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Crowdfunding
Kristelschrijft (87 artikelen)
Laatste update: 16-10-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 8
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.