Datacenter Infrastructuur Management - DCIM

Datacenter Infrastructuur Management - DCIM DCIM – ofwel Datacenter Infrastructuur Management is een verzamelnaam voor het beheren van de infrastructuur in een datacenter. DCIM helpt dus bij een efficiënt beheer van de totale infrastructuur in een datacenter op operationeel en strategisch niveau. Je kunt DCIM op beide niveaus gebruiken. De juiste keuze van een DCIM is erg belangrijk voor het beheer van een datacenter.

Wat wordt verstaan onder Datacenter Infrastructuur

Bij datacenter infrastructuur moet je denken aan alle apparatuur en bekabeling die nodig is voor het in dienst stellen, houden en koelen van dataservers en transmissie apparatuur voor de klanten in het datacenter. Bijvoorbeeld de sensoren, bekabeling en apparatuur die nodig is voor het koelen van het datacenter; stroomvoorzieningen naar de verschillende kasten in het datacenter inclusief het verbruik per kast en de databekabeling van en naar de kasten met apparatuur

DCIM is meer dan een technische tool

Als je het over DCIM hebt, praat je over meer dan alleen maar een technische tool. DCIM is een combinatie van een managementsysteem voor infrastructuur en bijbehorend informatiemanagementsysteem dat ervoor zorgt dat alle informatie over de efficiëntie van de datacenter infrastructuur overal voor iedereen beschikbaar is. DCIM kan ingezet worden voor afstemming, planning, monitoring en het bewaken van kwaliteit.

DCIM – Doelstellingen

In hoofdlijnen zijn er vier doelstellingen waarom het gebruik van DCIM wordt gemotiveerd;
  • Het krijgen van een optimale capaciteitsplanning;
  • Inzicht krijgen in potentiële downtime;
  • Het verkrijgen van een beter overzicht voor het verhogen van de beschikbaarheid;
  • Optimaliseren van koeling;
  • Het vinden van mogelijkheden voor energiebesparingen

De haalbaarheid van bovengenoemde motivaties hangt af van de kwaliteit van de verzamelde data. Hoe beter de prioriteiten en eisen worden bepaald, des te beter zal de kwaliteit van de DCIM uitkomst zijn. Je hebt uiteindelijk niets aan een geavanceerd DCIM zonder capabele medewerkers die de input en output op waarde kunnen inschatten teneinde tot een degelijk datacenter management te komen waarbij optimale benutting van de beschikbare capaciteit tegen zo gunstig mogelijk energieverbruik gerealiseerd kan worden.

DCIM en teamvorming

Verreweg de meeste storingen in een datacenter worden veroorzaakt door het gebrek aan de juiste informatie. In een datacenter zijn verschillende afdelingen werkzaam die elk hun eigen belang dienen, maar gezamenlijk moeten zorgen voor een feilloze werking van het datacenter. Hierbij kan DCIM een bindende factor zijn als informatiebron voor alle afdelingen. De medewerkers en het DCIM bepalen samen de volwassenheid van een datacenter. Dit wordt ook wel Datacenter Maturity genoemd.

DCIM en Datacenter Maturity verhogen

Elk datacenter streeft naar een hoog maturity niveau en optimaal beheer van de infrastructuur speelt hierbij een belangrijke rol. Zo moet duidelijk zijn wie voor welke data verantwoordelijk is en hoe de kwaliteit van de data wordt gewaarborgd. Als je een goed beheerd datacenter wilt zijn, is het dus een goede zaak om een DCIM te implementeren. Dit zal alle medewerkers helpen om de beheerstaken goed uit te voeren met duidelijk vastgelegde resultaatverwachtingen. Ook kan DCIM je helpen om de beschikbaarheid van je datacenter te verhogen en energie te besparen.

DCIM kiezen

Lang niet alle datacenter beheerders maken gebruik van Datacenter Infrastructuur Management. Ongeveer 4 op de 10 beheerders kiezen er nog steeds voor om het beheer handmatig te doen. Als hoofdreden geven ze op dat de kosten niet op zouden wegen ten opzichte van de baten. Ook speelt het gebrek aan kennis van DCIM een grote rol bij de keuze om handmatig verder te gaan met het beheer.

Er zijn bijna 100 verschillende leveranciers van DCIM en dat maakt de keuze voor de beheerders erg lastig.

DCIM Software Classificatie

DCIM Software vervangt de handmatig bijgehouden bestanden in Excel, Visio, of MD Database. De DCIM software is een totaalpakket voor alle informatie voor het optimaal beheren van de datacenter infrastructuur. De software is vaak opgebouwd uit diverse subcategorieën voor ieder discipline binnen het datacenter, zoals een dashboard, Monitoring & Automatisering, Planning & Implementatie, Data collectie. Al deze sub sets vormen samen het DCIM.

Dashboard

Maakt alle verzamelde gegevens zichtbaar voor de gebruikers en maakt het mogelijk om mutaties aan te brengen in de registraties.

Monitoring & Automatisering

Sub systemen
  • Facility Power;
  • Facility Environmental Controle;
  • Facility Security;
  • IT Room

Functies
  • Alarmering & Notificatie
  • Status Controle
  • Configuratie
  • Visualisatie
  • Rapportage & analyse

Planning & Implementatie

Sub systemen
  • Inventory tracking
  • IT Room capacity management
  • IT Room lfecycle management
  • Change tracking
  • IT Room workflow management

Functies
  • Afhankelijkheden analyse
  • Visualisatie
  • Facility asset management
  • Acility capacity management

Data collectie

De data collectie sub set maakt de gegevens zichtbaar die worden verzameld via de meters, PLC’s, sensoren en power protectie systemen en zorgt ervoor dat deze kunnen worden verwerkt door het DCIM.
© 2015 - 2020 Pieter1968, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gigantisch datacenter Google in Eemshaven Groningennieuws uitgelichtGigantisch datacenter Google in Eemshaven GroningenOp dinsdag 23 september 2014 maakte Henk Kamp, minister van Economische Zaken, bekend dat Google een datacenter gaat bou…
Een baan in de ICT vinden op CuraçaoEen baan in de ICT vinden op CuraçaoNa je afstuderen een baan vinden die bij je past is een van de lastigste opgaven in het leven van een jonge academicus.…
Prince2: Alles over de standaard in project managementPrince2 stamt al uit 1996 maar de methodiek is nog steeds wereldwijd de standaard op het gebied van project management.…
De rol van Product Owner bij ScrumDe agile software-ontwikkelmethode Scrum kent slechts drie rollen met het Developmentteam, de Scrum Master en de Product…

Hoe bepaal je de prijs van een product?Hoe bepaal je de prijs van een product?Aan ieder product hangt een bepaalde prijskaart. Deze prijs wordt door verschillende factoren bepaald. Uiteraard is een…
Kan ik oefenen voor een online assessment?Kan ik oefenen voor een online assessment?Veel bedrijven maken gebruik van een online assessment om te bepalen of iemand geschikt is voor een bepaalde vacature. D…
Bronnen en referenties
  • www.datacenterworks.nl

Reageer op het artikel "Datacenter Infrastructuur Management - DCIM"

Infoteur: Pieter1968
Laatste update: Februari 2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!